Miejski przewoźnik z Piotrkowa Trybunalskiego wciąż odczuwa spadek liczby pasażerów, co przełożyło się na ograniczenie jego planów inwestycyjnych. Szansą na rozwój i modernizację floty jest program Zielony Transport Publiczny. W jego ramach miasto chce zdobyć środki na zakup dziesięciu autobusów bezemisyjnych.
Jak duży wpływ na piotrkowską komunikację miejską ma pandemia koronawirusa? – Skorygowano i ograniczono kursy – przyznaje Edyta Śląska, asystentka zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Piotrkowie Trybunalskim. Choć zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej przewoźnika w ostatnim okresie nie doszło do dalszych cięć, rozkład jazdy wciąż nie wrócił do stanu z lutego 2020 r.
Podwyżki cen biletów nie było i nie będzie Spółka wskazuje też, że wciąż z autobusów miejskich korzysta mniej pasażerów niż jeszcze nieco ponad rok temu. – Nie ma problemów z utrzymaniem limitu zajętych miejsc w autobusie – dodaje nasza rozmówczyni. Świadczy to także o skali rezygnacji piotrkowian z korzystania z komunikacji miejskiej. MZK nie zwiększyło bowiem częstotliwości kursowania linii, nie uruchomiło też dodatkowych autobusów dublujących rozkładowe kursy w godzinach szczytu.
– Na ten moment nie ma żadnych planów dotyczących podwyżek cen biletów ani zmian w rozkładzie jazdy, w tym cięć – zapewniła nas przedstawicielka przewoźnika. Do podniesienia opłat za przejazd nie doszło także w całym okresie pandemii. Ostatnia duża zmiana cennika miała miejsce w kwietniu 2019 r. Przypomnijmy, że niedawno wprowadzono
wspólne oferty taryfowe z ŁKA.
Inwestycje taborowe zwolniły, ale jest szansa na dziesięć nowych autobusów Pandemia odbiła się natomiast na planie inwestycyjnym spółki. Zrezygnowała ona z pewnych działań zaplanowanych na okres pandemii, przy czym w przesłanym nam komunikacie nie sprecyzowano, jakie plany nie doszły do skutku. Zaznaczono jedynie, że przebudowany został cały układ komunikacyjny. – Nowy jest bardziej ekonomiczny – ocenia MZK.
Znamy natomiast zarys założeń inwestycyjnych na najbliższe lata. – Miasto ubiega się o dofinansowanie w ramach programu Zielony Transport Publiczny na zakup dziesięciu autobusów – informuje Edyta Śląska. Nie wskazuje jednak rodzaju napędu, jaki ma zostać zastosowany. Na razie stwierdzono jedynie, że pojazdy mają spełniać normy prawne stawiane w związku z planami wdrożenia elektromobilności.