Miasto poszukuje projektantów, którzy przygotują dokumentację dla dalszej elektryfikacji sieci transportu publicznego w Pilznie. Prace mogłyby ruszyć już na przełomie 2026 i 2027 roku.
Mieszkańcy północnych dzielnic Pilzna w ciągu dwóch lat będą mogli korzystać z trolejbusów zamiast autobusów. Jedna z głównych linii autobusowych w Pilźnie z numerem 33, która kursuje z centrum miasta przez Plac Republiky, osiedli Roudná i Lochotín do Košutki na północy, zostanie zelektryfikowana. Autobusy spalinowe mają zostać zastąpione przez trolejbusy wyposażone w baterie. Miasto poczyniło dalsze postępy w przygotowaniach do budowy linii trolejbusowej i ogłosiło przetarg na opracowanie projektu linii wraz z pozyskaniem pozwolenia na budowę i opracowaniem dokumentacji wykonawczej.
– Prace budowlane mogłyby się rozpocząć na przełomie 2026 i 2027 roku. Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 280 milionów koron, dotyczy to tylko części istniejącej drogi, która według nas będzie stanowić pierwszy etap – mówi Aleša Tolara, zastępca burmistrza Pilzna ds. transportu i środowiska.
Jak ma przebiegać nowa linia?Cały projekt przewiduje trolejbusową trasę od ulicy Goethovej przez plac Republiky, osiedle Roudná, obok szpitala na osiedlu Lochotín i do obecnego krańca Sídliště Košutka na północnym krańcu miasta, gdzie znajduje się duże skupisko bloków mieszkalnych. Łącznie połączenie to miałoby ponad 6 km. Pojazdy miałyby pokonywać różnicę poziomów wynoszącą 100 metrów. – Jazda na tak wymagającej trasie nie jest możliwa przy wykorzystaniu wyłącznie zasilania z baterii. Dlatego konieczne jest wybudowanie linii trolejbusowej wraz ze słupami trakcyjnymi oraz zapewnienie zasilania trolejbusów za pomocą nowych stacji transformatorowych – argumentował już wcześniej Aleš Tolar, zastępca burmistrza Pilzna ds. transportu i środowiska.
Częścią projektu jest również generalna przebudowa części ulicy Sokolovská na odcinku od alei Svobody do Foniatrii, na którą zostanie przeniesiona linia łącząca Karlovarską trýdę. Modyfikacje te mają na celu poprawę dostępności do komunikacji miejskiej dla mieszkańców osiedla Lochotín, a także lepsze skomunikowanie pływalni, sali gimnastycznej i innych obiektów sportowych na terenie osiedla.
Oprócz głównej linii trolejbusowej do Košutki, przygotowywana jest również jej 2,2-kilometrowa odnoga – linia zostałaby przedłużona dalej w ciągu alei Svobody i poprowadzona do osiedla Vinice. Półkilometrowy odcinek ulicy Znojemskiej jest także przygotowany pod tramwaj. Linia trolejbusowa uzupełni więc planowaną tutaj linię tramwajową nr 3.
Inwestycja w etapachJak podaje obecnie miasto, pierwszy etap obejmuje budowę sieci trolejbusowej na ulicach Lidická i Karlovarská, natomiast infrastruktura poprowadzona przez ulicę Na Roudné i nowo przygotowaną drogę będzie stanowiła zakres drugiego etapu.