Pięć fabrycznie nowych autobusów elektrycznych zasili w najbliższym czasie tabor pilskiego MZK. Dwa trafić mają do Piły jeszcze w tym roku, a trzy kolejne o wydłużonym zasięgu we wrześniu przyszłego roku. Miasto planuje też zakup następnych 12 pojazdów, wodorowych oraz elektrycznych. Ma w tym pomóc program Zielony Transport Publiczny.
– To, że spotykamy się tak często świadczy o tym, że bardzo zależy nam na nowoczesnej komunikacji i że traktujemy to zadanie poważnie – mówi prezydent Piły Beata Dudzińska.
Zalety wydłużonego zasięgu trzech zakupionych właśnie autobusów
(dwa kolejne zamówiono już wcześniej) podkreśla prezes pilskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji Tadeusz Majewski.
– Niedawno mówiliśmy, że technologia nie pozwala użytkować pojazd przez cały dzień w transporcie miejskim, czyli u nas od 4 rano do 22, 23 wieczorem, bo tak w Pile pracujemy. Natomiast te trzy pojazdy, które trafią do nas w ciągu 12 miesięcy, będą mogły być eksploatowane przez cały dzień i pokonać 300 do 350 kilometrów nawet w zimie – stwierdził T. Majewski.
Prezes MZK zaznaczył jednocześnie, że koszty eksploatacji autobusów elektrycznych, są niższe niż w przypadku tych z silnikiem diesla. Gwarancja baterii o wydłużonym działaniu obejmuje bowiem13 lat, a więc właściwie cały cykl życia i eksploatacji autobusu.
Andrzej Sienkiewicz, reprezentujący Solaris Bus & Coach potwierdza słowa Tadeusza Majewskiego.
– Autobusy na sprzedaż których podpisujemy dzisiaj umowę są w pełni funkcjonalne operacyjnie i spełniają wszystkie wymogi transportu publicznego w komunikacji miejskiej – zaznacza A Sienkiewicz i dodaje. – Nie byłyby dzisiaj tej uroczystości, gdyby nie skuteczność w pozyskiwaniu dofinansowania środkami z Unii Europejskiej, przez służby podległe pani prezydent, czy przez Miejski Zakład Komunikacji. Piła już dzisiaj wyróżnia się w tej kwestii na tle całego kraju. Ustawa o elektromobilności wymaga bowiem 30 procentowego udziału pojazdów zeroemisyjnych w taborze do roku 2027, a w waszym mieście już za chwilę osiągnięty zostanie 50 procentowy udział.
Jak informuje również Tadeusz Majewski, tabor MZK w Pile będzie dalej modernizowany.
– Nic się nie zmieniło. Jesteśmy w trakcie rozmów końcowych w ramach „Programu Zielony Transport Publiczny3”, w ramach którego pozyskamy kolejnych 12 autobusów zeroemisyjnych , w tym 5 wodorowych i 7 elektrycznych. Oznacza to, że zgodnie z programem, na początku 2026 roku ponad 50 procent naszego taboru będzie zeroemisyjna – wylicza prezes pilskiego MZK.
Stacja paliw dla autobusów wodorowych już jest w Pile, powstała przy alei Powstańców Wielkopolskich.
Obecnie w użytkowaniu pilskiego MZK jest 48 pojazdów, z czego 5 jest elektrycznych - obsługują trasę nr 5 – a 13 hybrydowych. Pozostałe autobusy to pojazdy z silnikiem diesla o najniższych normach Euro 5 i euro 6. Kilka autobusów o normie Euro 4 zostanie wymienionych przy najbliższych kontraktach.