Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Piesi bez pierwszeństwa przed tramwajem?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-02-24 14:32
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Piesi bez pierwszeństwa przed tramwajem?
fot. WU
Trwają prace nad nowymi przepisami dającymi pieszym wchodzącym na przejście pierwszeństwo. Jedną z podnoszonych kwestii jest wpływ nowych regulacji na tramwaje, które mają kilkukrotnie dłuższą drogę hamowania niż samochody. Ze słów ministra Andrzeja Adamczyka można wywnioskować, że nowe regulacje nie będą obowiązywać w komunikacji szynowej.

W piątek zakończyły się konsultacje społeczne rządowego projektu zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym i ustawie o kierujących pojazdami. Zgodnie z proponowanymi przepisami kierujący pojazdem będą zobowiązani „ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu”. Ponadto przepisy zobowiązują kierowców do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. 

Nowe przepisy, których celem jest poprawa bezpieczeństwa pieszych, budzą sporo emocji. Jednym z licznych wątków pojawiających się w dyskusji są tramwaje. Droga hamowania pojazdu szynowego – z uwagi na jego masę – jest długa. Praktycznie więc niezwykle trudno byłoby skutecznie rozszerzyć proponowane przepisy na tramwaje. Mogłoby to doprowadzić do znacznego ich spowolnienia.

Temat komunikacji szynowej poruszono podczas niedawnych VII Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. – Zmniejszamy prędkości w miastach, likwidujemy sygnalizację świetlną. Jedziemy wolniej, ale płynniej. Najbardziej ofiarami tego podejścia są pojazdy najbardziej bezwładne, czyli tramwaje. Jeśli nie zagwarantujemy tramwajom pierwszeństwa przed pieszymi, jak to jest np. w Czechach, będziemy tracić pasażerów i produkować kolejnych użytkowników samochodów. Nie o to chodzi. Wyraźnie bym wyłączył tramwaje i autobusy korzystające z torowisk spod przepisów o pierwszeństwie pieszych – mówił Marek Bauer, prodziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.

Z tego problemu zdaje sobie sprawę Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Przed sześcioma laty, gdy prowadziliśmy debatę w Sejmie na temat projektu ustawy ws. specjalnych prerogatyw dla pieszych, zadałem pytanie: co stanie się, gdy tramwaj będzie dojeżdżał do przejścia dla pieszych? Wówczas wprowadzono zapis, że te kwestie nie dotyczą tramwaju – przypomniał Adamczyk. – Tak samo jest w naszym projekcie, pamiętamy o tym. Trzeba realnie podchodzić do proponowanych rozwiązań prawnych – dodawał minister.

Na razie w przedłożonych przepisach – ani w załączonym uzasadnieniu – nie ma żadnego odniesienia do tramwajów. Można jednak spodziewać się, biorąc pod uwagę słowa ministra Adamczyka, że kwestia ta w toku prac legislacyjnych zostanie doprecyzowana i pojawi się wyłączenie dla komunikacji szynowej.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5