Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2020-05-13 15:16
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
fot. D. Wójcik
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy Twist 2.0 wozi częstochowskich pasażerów [zdjęcia]
Pierwszy z dziesięciu zakupionych przez MPK Częstochowa tramwajów Twist 2.0 przeszedł procedurę odbioru i wyruszył na służbę liniową. Od poprzedników, oprócz wyglądu zewnętrznego, różni się nowocześniejszym wyposażeniem. Wraz z nimi częstochowskie linie tramwajowe obsługiwać będzie łącznie 17 niskopodłogowych wozów. – Komfort, nowe technologie i ekologia – w tych trzech słowach można podsumować cele, jakie stawialiśmy sobie, projektując nowego Twista dla Częstochowy – powiedział Marcin Grzyb, dyrektor sprzedaży lekkich pojazdów szynowych w Pesie.

Pierwszy z dziesięciu tramwajów Twist II, zamówionych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie, właśnie rozpoczął pracę liniową. Pojazd przeszedł procedurę odbioru.

800 kilometrów


Oddany pasażerom wagon o numerze ewidencyjnym 651 to rozwojowa wersja konstrukcji pierwowzoru 129N, czyli pierwszego Twista produkcji bydgoskiej Pesy. Przybył do zajezdni częstochowskiego operatora rankiem 16 marca, po czym niezwłocznie został skierowany na jazdy homologacyjne i odbiór. – Tramwaj przejechał na naszych ulicach 800 kilometrów, a dzisiaj rozpoczyna jazdę pod pełnym obciążeniem, będzie woził pasażerów, a ci będą mogli zapoznać się ze wszystkimi szczegółami technicznymi, które w Twistach 2.0 zostały zastosowane – oznajmił Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy. 

Zapowiedział też, że jeszcze w maju można spodziewać się dostawy kolejnego składu, po czym każdego miesiąca po dwa następne. – Wszystko to po to, żeby coraz więcej mieszkańców zaczęło wybierać autobusy i tramwaje jako środek komunikacji – podsumował. We wrześniu powinien być już komplet na zajezdni.  – Każdy z nich będzie sukcesywnie przygotowywany do obsługi pasażerskiej, analogicznie do pierwszego – zapowiedział Mariusz Sikora. prezes MPK w Częstochowie

Bogate wyposażenie

– To jest kolejny tramwaj niskopodłogowy. W tym i każdym następnym znajdują się biletomaty, gniazdka USB do ładowania i kasowniki z funkcją doładowania biletów oraz zapowiedzi kolejnych przystanków – dodawał Robert Madej, wiceprezes MPK. – Ten tramwaj jest więc nowoczesny, ale poprzednie też są nowoczesne. Po odebraniu wszystkich większość pojazdów na sieci będzie niskopodłogowa – dodawał Madej.

W porównaniu do poprzednika, zmodyfikowano nadwozie, udoskonalono właściwości jezdne i widoczność. – Komfort, nowe technologie i ekologia – w tych trzech słowach można podsumować cele, jakie stawialiśmy sobie projektując nowego Twista dla Częstochowy. Regulowane elementy kabiny motorniczego /pulpit, podłokietnik z zadajnikiem jazdy, podnóżek/, monitoring i diagnostyka online, klimatyzacja, dwustronne wyświetlacze, nowoczesne, funkcjonalne biletomaty, czy odzyskiwanie i zasobnik energii… to tylko kilka elementów nowej generacji tramwajów Pesa. Jestem przekonany, że docenią go zarówno motorniczy, jak i pasażerowie – powiedział Marcin Grzyb, dyrektor sprzedaży lekkich pojazdów szynowych w Pesie. Do tej listy dodać należy oczywiście system odzyskiwania energii elektrycznej z hamowania oraz zdolność do pokonania określonego odcinka drogi bez zasilania z sieci trakcyjnej, na przykład w celu zjechania ze skrzyżowania. Nowością są panele oświetlające pudło wagonu, które dają ciekawy efekt wizualny, ale praktycznie służą bezpieczeństwu, bowiem doświetlają ściany tramwaju dla potrzeb monitoringu pokładowego.  Wśród nowości producent wymienia też system zliczania potoków pasażerskich, dwustronne tablice informacyjne kolorowe LCD. W każdym pojeździe zainstalowane są dwa biletomaty.

Obecny przy prezentacji Maciej Hasik, rzecznik MPK i MZDiT zwrócił uwagę na komfort pracy motorniczych, albowiem szczególną uwagę przy opracowywaniu specyfikacji oraz przy modelowaniu produktu końcowego zwracano na ergonomię miejsca pracy oraz widoczność z kabiny – ta jest o wiele lepsza w porównaniu z pierwowzorem. Motorowi mają do własnej dyspozycji m.in. lodówkę oraz pojemną szafkę na ubrania, w kabinie zaś zastosowano nawiew systemu klimatyzacji, a w składanym podłokietniku zauważyliśmy również umieszczone przyciski.

Teraz szczątkowe trasy

– Na razie tramwaj będzie obsługiwał trasy 2 i 3 – poinformował prezes MPK Mariusz Sikora, wskazując na ograniczenia w kursowaniu tramwajów spowodowane wyłączeniem z eksploatacji sieci na północ od wyjazdu z zajezdni mające swą przyczynę w trwającym tam remoncie.

Zakup tych dziesięciu jednoprzestrzennych przegubowych wagonów tramwajowych o wartości 90 mln zł jest częścią większej inwestycji w komunikację szynową w Częstochowie, na którą składa się prowadzony równolegle remont niemal całości sieci (wartość 114 mln zł). – Myślę, że całość uda się zrealizować do końca roku i zmodernizowane torowisko oddamy pasażerom 1 stycznia 2021 r. – zapowiedział prezes MPK Mariusz Sikora.

Twisty II są trójczłonowe, mierzą 32,2 metra i nominalnie pomieszczą 214 pasażerów. Oznacza to, że od 18 maja w poluzowanych pandemicznych normach sanitarnych będą nim mogły podróżować 64 osoby (30% miejsc ogółem) – obecnie ograniczenie wynosi 30 pasażerów (połowa miejsc siedzących).

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5