Firma New Flyer podpisała umowę na dostawę dwóch przegubowych autobusów wodorowych do przewoźnika MTD z Illinois. To pierwsze takie pojazdy w transporcie publicznym w USA. W lutym producent dostarczył 10 wodorowców – ale standardowej długości – do Santa Ana w Kalifornii.
Amerykański producent autobusów chwali się, bo pojazdy Xcelsior Charge H2 to nowa konstrukcja, która w ubiegłym roku przeszła ostateczne testy. MTD to z kolei pierwszy odbiorca, który zdecydował się na ich zakup.
Zamówienie nie jest jednak zaskoczeniem, ani jeśli chodzi o odbiorcę, ani o rodzaj napędu. MTD to publiczny przewoźnik w hrabstwach Champaign, Urbana i Savoy w stanie Illinois, a także działał jako przewoźnik w ramach stanowego uniwersytetu. Co roku obsługuje 12 mln pasażerów, a jego tabor już dziś jest niskoemisyjny (w 85 proc. składa się z pojazdów hybrydowych). W ciągu ostatnich trzech dekad New Flyer sprzedał tam 175 autobusów.
Pojazdy wodorowe to jednak nowość również w USA. Przegubowy Xcelsior Charge H2 ma 60 stóp (co odpowiada długości 18 metrów) i korzysta z tego samego napędu co model bateryjny. Energię pozyskuje jednak z przetwarzania wodoru.
W przegubowej wersji zapas zasila pojazd energią odpowiadającą zapasom baterii o pojemności 1100 kWh. Według producenta wystarczy to na przejechanie 300 km.