Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Pierwsze wnioski z olsztyńskiego ITS-u: jazda na czerwonym

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2015-09-07 10:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pierwsze wnioski z olsztyńskiego ITS-u: jazda na czerwonym
fot. MJ
Wraz z projektem tramwajowym w Olsztynie instalowany jest ITS, czyli system inteligentnego sterowania ruchem. Oparty jest on także na monitoringu kamerowym, co daje podstawę do śledzenia i rejestracji samochodów, które przejeżdżają na czerwonym świetle. Od początku roku przechodzi on testy, a liczba wykroczeń drogowych wstrząsnęła nawet samego prezydenta miasta.

W ramach projektu „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie”, dzięki któremu powstają w mieście m.in. tramwaje, wdrażany jest system inteligentnego kierowania ruchem. Dzięki niemu na czterech ważnych skrzyżowaniach uruchomiono system rejestracji przejazdu na czerwonym świetle. Do ITS-u podpięto skrzyżowanie Roosevelta, skrzyżowanie Armii Krajowej, Obrońców Tobruku z Warszawską, skrzyżowanie Pstrowskiego, Synów Pułku z Wyszyńskiego, a także Synów Pułku z Krasickiego.

W ciągu czterech miesięcy testów – od stycznia do kwietnia tego roku – tylko na placu Roosevelta zarejestrowano 17 522 przejazdów na czerwonym świetle. Oznacza to, że średnio aż 144 pojazdy dziennie łamały przepisy. Na drugim badanym skrzyżowaniu ulic Warszawskiej z Armii Krajowej i Obrońców Tobruku naruszeń było niewiele mniej, bo 12 888, czyli średnio 104 dziennie. – To naprawdę dramatyczne odkrycie – w cudzysłowie – bo oznacza, że każdego dnia tylko na tych dwóch skrzyżowaniach kładziemy na szali ludzkie życie i ludzką głupotę. Nie może być usprawiedliwienia dla takich zachowań – komentuje liczby Piotr Grzymowicz, prezydent Olszyna. – Możemy dyskutować o poprawie organizacji ruchu, i temu ma też służyć ITS, o olsztyńskich lewoskrętach i żółtych guzikach, ale granica czerwonego światła jest nieprzekraczalna – dodaje.

Prezydent chciałby, żeby system, po pełnym uruchomieniu, był wykorzystywany do karania kierowców. – Nasza straż miejska będzie zmuszona wysyłać zdjęcia z popełnianych wykroczeń i karać kierowców zgodnie z taryfikatorem. Odstąpienie od tych czynności oznaczałoby brak reakcji powołanych do tego służb i przyzwolenie na realne zagrożenie życia – zaznacza. Na razie jednak kierowcy mogą czuć się bezkarni. Plany miasta może pokrzyżować interpretacja przepisów Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Zgodnie z nią system może być wykorzystywany jedynie do filmowania i rejestrowania ruchu. Egzekwowaniem przepisów mogłaby zająć się Inspekcja Transportu Drogowego, ale ta nie ma środków na podłączenie olsztyńskiego ITS-u do swojego systemu.

Pełne uruchomienie ITS-u nastąpi dopiero późną jesienią, wraz z zakończeniem prac budowlanych przy projekcie tramwajowym. Według harmonogramu ma to nastąpić 31 października. Za uruchomienie w mieście ITS-u odpowiada olsztyńska firma Sprint.


Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
PKP Informatyka przekazuje Koszalinowi ITS. Miasto nie odbiera

Prawo & Finanse

PKP Informatyka przekazuje Koszalinowi ITS. Miasto nie odbiera

Witold Urbanowicz 09 grudnia 2015

Gdańsk rozwija informację pasażerską dzięki Tristarowi

Komunikacja

Gdańsk rozwija informację pasażerską dzięki Tristarowi

Witold Urbanowicz 06 maja 2015

Rzeszów rozbuduje system informacji pasażerskiej

Komunikacja

Rzeszów rozbuduje system informacji pasażerskiej

Witold Urbanowicz 29 kwietnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5