Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-02-26 16:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy i Wiesław Witek, dyrektor ZTM fot. Martyn Janduła
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawa: Pierwsze tramwaje zawiozły pasażerów na Nowodwory
Warszawska sieć tramwajowa wzbogaciła się o 1,5 km torowiska i dwa nowe przystanki. W niedzielę 26 lutego po godz. 12 z pętli Metro Młociny wyruszyły dwa pierwsze tramwaje linii nr 2, które zawiozły pasażerów na Nowodwory. Za dwa lata tramwaje mają dojeżdżać dalej – do Modlińskiej – a w 2021 r. zakończy się realizacja całej pętli autobusowo-tramwajowej Winnica.

W niedzielę 26 lutego odbyło się otwarcie nowego odcinka torowiska tramwajowego na Nowodworach wzdłuż ulicy Światowida. Nowa trasa liczy sobie ok. 1,5 km długości. Ułożono w sumie 3,16 km toru pojedynczego. Na nowym odcinku torowiska znajdą się nowe zespoły przystankowe – przy skrzyżowaniu ulicy Światowida z ulicą Štefánika i ulicą Ordonówny.

Po godz. 12:00 z pętli Metro Młociny przedpremierowo wyruszyły dwa Jazzy Duo (nr 3617 i 3620), dowożąc przedstawicieli miasta, dziennikarzy i mieszkańców do Nowodworów. Tramwaje przemierzyły trasę w 17 minut.

– Pamiętam, gdy moja koleżanka przeprowadziła się w 2001 r. na Tarchomin na ulicę Książkową. Mieszkałam na Ursynowie, autobusem 503 jechało się półtorej godziny. Dzisiaj nie dość, że jest metro z Ursynowa na Młociny, to jeszcze jest tramwaj, który prawie pod tą Książkową podjeżdża. To są ogromne zmiany – podkreśla Joanna Baczewska.

Umowa na realizację trasy z konsorcjum ZUE i Strabag została podpisana 7 czerwca 2016 r. – Wtedy nam powiedziano, że linia będzie gotowa. 7 lutego 2017 r. kierownik budowy przekazał wszelką dokumentację do inspekcji budowlanej. Odbiory toczyły się do dnia dzisiejszego – chwalił tempo prac Wiesław Witek, dyrektor ZTM. – Z Nowodworów co 4 minuty tramwaj linii 2 będzie zmierzał do Młocin w kierunku metra, czyli do najszybszego środka transportu – podkreślał Witek.

– Trasa ma w tej chwili ponad 7 km. To nie koniec – przygotowujemy się do kolejnego odcinka tak, by kontynuować tramwaj do ulicy Modlińskiej. Pozostało nam jeszcze 800 m z dwoma przystankami. Konkurs chcemy rozpisać jeszcze w tym kwartale. Docelowo chcielibyśmy, by przy Modlińskiej był węzeł przesiadkowy – mówiła Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Dzisiaj, po dwóch inauguracyjnych kursach dwójki, nową trasę obsługiwała linia N, na którą wyjechała – oprócz Jazzów Duo – zabytkowa Berlinka (tramwaj typu K). Do normalnego rozkładu trasa zostanie włączona od poniedziałku 27 lutego. Do Nowodworów dojeżdżać będzie linia nr 2, która obecnie kończy na Tarchominie Kościelnym. Na końcu trasy nie ma w tej chwili pętli, dlatego do Nowodworów będzie dojeżdżać tabor dwukierunkowy. Zastosowano tutaj po raz pierwszy w Warszawie rozjazd z krzyżownicą głębokorowkową.

Na nowym odcinku tramwaje będą pojawiać się co 4 minuty, a poza szczytem co 6 minut i w dni wolne co 7,5 minuty. Ponadto na dwójce zostaną wprowadzone kursy skrócone na trasie Metro Młociny – Tarchomin Kościelny z częstotliwością co 8 minut. Na wspólnym odcinku tramwaje będą pojawiały się co 2-4 minuty.

Zmiany nastąpią też w układzie linii autobusowych. Jak informuje ZTM, linie autobusowe 101 i E-8 zostaną zlikwidowane. Zostanie uruchomiona nowa linia autobusowa 214 łącząca wschodnią i zachodnią część Białołęki (autobusy będą kursowały co pół godziny). Na nową trasę (do pętli Metro Marymont) zostanie skierowana linia 134, a częstotliwość kursowania autobusów w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego zostanie zwiększona do 20 minut. Częściej będą również kursowały autobusy linii 211 i 516.

Nowy odcinek torowiska nie kończy jeszcze realizowanej etapami trasy w zachodniej Białołęce. W 2019 r. tramwaje mają dojechać do Modlińskiej, gdzie planowany jest węzeł, który w zakresie pętli tramwajowej i autobuswej ma powstać do 2021 r. Więcej o kolejnych etapach piszemy tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5