Dopravní podnik hlavního města Prahy wprowadził do eksploatacji pierwsze sześć autobusów elektrycznych SOR NS12 z osprzętem Škody. To pojazdy z tegorocznej pierwszej dostawy w liczbie 18 sztuk w ramach ramowej umowy na 100 pojazdów.
Dopravní podnik hlavního města Prahy zamówiło w zeszłym roku w listopadzie pierwszych 18 pojazdów w ramach umowy ramowej na maksymalnie 100 autobusów elektrycznych SOR ENS 12 z osprzętem elektrycznym Škoda Electric. Wszystkie pojazdy są już w stolicy Czech w zajezdniach DPP – 12 w Vršovicach, 4 w Klíčovie i 2 w Hostivařu. W ostatnich tygodniach trwały odbiory pojazdów oraz proces rejestracji i doposażania w niezbędne elementy obsługi podróżnych.
Tym samym nie było już przeszkód by pierwsze pojazdy wyruszyły na ulice Pragi. Pierwsze na miasto wyjechały autobusy o numerach taborowych 3017, 3019, 3021 i 3023. Kilka dni później dołączyły do nich pojazdy o numerach 3027 i 3028. Pasażerowie spotkają je na liniach nr 213 i 214. 154, 159, 185, 213, sporadycznie także na 126, 133, 173, 175, a w weekendy dodatkowo na 124 i 207.
Nowe autobusy elektryczne są częścią projektu modernizacji floty autobusowej DPP. Zastąpią tę samą liczbę najstarszych autobusów z silnikiem diesla, które DPP wycofa z eksploatacji. Nowe autobusy mogą pomieścić do 94 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojazdy są wyposażone w dwie platformy przy środkowych drzwiach, które po raz pierwszy zaprojektowano jako przesuwne. Autobusy są wyposażone w pantograf do ładowania baterii oraz wtyczkę plug-in. DPP płaci za jeden pojazd 14,1 miliona koron czeskich, czyli ok. 2,5 mln zł.
Autobusy wyposażone są w zmodernizowany układ elektryczny o niższym zużyciu energii. Baterie mają gwarantować zasięg do 100 km na jednym ładowaniu. Kontrakt obejmuje również wyposażenie pojazdów system zarządzania energią do monitorowania zasięgu pojazdu, kontroli ładowania i sygnalizacji pożarowej. Autobusy elektryczne są również standardowo wyposażone w takie funkcje, jak system informacyjny, system kamer dla zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów, czy funkcję odchylania nadwozia dla łatwiejszego wsiadania pasażerów.
Dopravní podnik hlavního města Prahy niedawno ponownie skorzystał z warunków umowy ramowej i zamówił kolejne pojazdy. Do połowy grudnia 2026 roku powinno dotrzeć do stolicy kolejnych 14 autobusów NS 12. Mają obsługiwać linię 161 (Bořislavka – Nebušice – Přední Kopanina – Lotnisko) i 312, kursującą z Bořislavki w tym samym kierunku do Tuchoměřic i Lichočevs.
Łącznie w przyszłym roku ma do Pragi dotrzeć 118 nowych pojazdów, z czego 74 (prawie 63%) będą w pełni lub częściowo bezemisyjne. Poza wspomnianymi już 14 autobusami elektrycznymi SOR ENS 12, do stolicy zostanie dostarczonych 30 trolejbusów Bozankaya SNG 12T, które mają zostać dostarczone w lutym i kwietniu 2026 r. oraz 30 przegubowych autobusów hybrydowych Iveco Urbanway Hybrid 18M. Ponadto w przyszłym roku do DPP powinno trafić również łącznie 40 nowych autobusów diesla Iveco Streetway 18M i 4 trzyosiowe autobusy diesla Iveco Crossway LE 14,5M przeznaczone do obsługi linii Airport Express.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.