Na ulicach Piotrkowa Trybunalskiego właśnie zadebiutowały autobusy elektryczne. Po mieście kursuje obecnie 7 elektrobusów od Solarisa, natomiast 5 kolejnych jest aktualnie produkowanych. Pojazdy mają się pojawiać na wszystkich liniach komunikacji miejskiej.
Pierwsze elektryczne autobusy na ulice Piotrkowa wyruszyły w środę (27.09) od samego rana. Zajmą one miejsce najbardziej wysłużonych pojazdów, które w swoim taborze posiada spółka MZK. Swoją pierwszą przejażdżkę nowym autobusem wspólnie z mieszkańcami odbył rano prezydent Krzysztof Chojniak, który pierwszym podróżnym wręczył drobne upominki.
Miasto ma kolejne plany zakupowe
– Dotychczas mogliśmy korzystać z sześciu
nowoczesnych autobusów hybrydowych, które dotarły do nas na początku stycznia bieżącego roku. Dzisiaj do taboru komunikacji miejskiej dołącza
siedem zeroemisyjnych autobusów elektrycznych, a kolejnyc
h pięć „eko-eMZeteK” jest aktualnie produkowanych i zostaną dostarczone w przyszłym roku. Jestem pewny ze sprostają one oczekiwaniom mieszkańców – mówił podczas briefingu prasowego prezydent Krzysztof Chojniak.
Prezydent poinformował również, że miasto złożyło już wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 10 autobusów elektrycznych.
Nowoczesne autobusy i nowy rozkład jazdy
Obecny na spotkaniu Rafał Zajas, przedstawiciel firmy Solaris producenta autobusów, przybliżył zakres techniczny nowoczesnych autobusów. – Nowe pojazdy posiadają nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz monitoring do obserwacji całego toru jazdy. Dodatkowo oprócz bojlera elektrycznego, zamontowano pompę ciepła, która zapewnia ekologiczne ogrzewanie – wyliczał.
Podczas spotkania z mediami Karol Szokalski, dyrektor ZDiUM, odniósł się również do zmian w rozkładzie jazdy, jaki funkcjonuje od końca wakacji.
– Obecnie obowiązuje tymczasowy rozkład jazdy. W tej chwili jesteśmy na etapie przyjmowania uwag od pasażerów. Wiemy, że oczekiwania są różne. Zweryfikujemy wszystkie postulaty, jakie spływają od mieszkańców, jeśli chodzi o użyteczność komunikacji miejskiej i rozważymy zasadność ich wprowadzenia – zaznacza dyrektor ZDiUM, Karol Szokalski.
Autobusy ładowane na pętlach i w zajezdni
Elektryczne autobusy ładowane są przy pomocy złącza plug-in (ładowanie wolne na zajezdni) mocą do 120kW oraz przy użyciu pantografu umieszczonego na dachu autobusu (ładowanie szybkie na pętlach) mocą do 450kW. Na zajezdni MZK wybudowanych zostało sześć dwustanowiskowych ładowarek do nocnego, wolnego ładowania. Natomiast na pętli przy ul. Dmowskiego ustawiono 2 stacje, a przy pętli ul. Słowackiego jedną do szybkiego ładowania autobusów. Pojazdy są całkowicie niskopodłogowe, wyposażone w troje dwuskrzydłowych drzwi. Będą mogły przewieźć ok. 80 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących.
Na zakup autobusów elektrycznych wraz z budową stacji ładowania miasto pozyskało dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łączny koszt inwestycji to 55,3 mln zł, z czego ponad 22,7 mln zł stanowi dofinansowanie z NFOŚiGW. Jak zaznacza prezes MZK Zbigniew Stankowski, nowe autobusy będą jeździły po wszystkich liniach. Jest to wymóg zapisany w otrzymanym dofinansowaniu.