Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Pierwsze chińskie tramwaje dla UE pojawią się w Porto

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-10-19 12:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pierwsze chińskie tramwaje dla UE pojawią się w Porto
mat. Metro Porto
Porto w Portugali pochwaliło się gotowym projektem zamówionych przez siebie nowych tramwajów, tudzież lekkich pojazdów szynowych. W styczniu 2020 roku przetarg wygrała chińska firma CRRC. Będą to pierwsze chińskie tramwaje w Unii Europejskiej.

Nowe pojazdy szynowe zapoczątkują trzecią generację pojazdów dla Metro do Porto. Oznaczone literami ET oraz TT utrzymywały wyraźnie żółtą kolorystykę. W CT, co ma być skrótem od CRRC Tram), dominować będzie szary kolor przetkany liniami mającymi przywodzić na myśl dużą dynamikę i nowoczesność. Końcowy efekt, jak zaznacza operator, jest wynikiem jedenastu miesięcy intensywnych spotkań planistów, specjalistów w zakresie taboru, projektowania i eksploatacji z producentem. W ten sposób powstał projekt wyglądu zewnętrznego i przestrzeni wewnątrz 18 nowych tramwajów dla Porto.

– Efektem wspólnego wysiłku jest pojazd całkowicie przyjazny dla użytkownika, „uśmiechnięty”, z dużymi przeszkleniami i całkowitą dostępnością. Chcieliśmy zachować rozpoznawalność naszej marki i jednocześnie zrobić krok naprzód, dodać impuls dla rozwoju wyglądu tramwajów, co ma odzwierciedlać kolejną fazę ekspansji Metro do Porto – wyjaśnia Joana Barros, architekt, która koordynowała zespół projektowy CT.

Niewątpliwie żółte tramwaje wpisały się w codzienne życie Porto. Tym razem planiści mocno zredukowali ten kolor na rzecz szarości. – Taka zmiana nadaje więcej dynamiki, miękkości i nowoczesności, podczas gdy zaokrąglone linie wizualizują szybkość i ruch. Pracowaliśmy także nad przednim oświetleniem i prawie otrzymaliśmy uśmiech. Było to możliwe do pogodzenia z wymogami technicznymi i prawnymi – zdradza szczegóły Barros.



Pojazdy trzeciej generacji wyróżniają się aerodynamicznymi kształtami i dostępnością. Długość będzie standardowa i wyniesie 35 metrów. Wejście do tramwaju zapewni siedem podwójnych drzwi. Dla porównania pierwsze tramwaje Eurotram Bombardiera z 2001 roku mają sześć drzwi, zaś te z 2010 roku – po cztery z obydwu stron pojazdu.

Umowę na 18 lekkich pojazdów szynowych od chińskiego producenta CRRC w Tangshan podpisano w styczniu 2020 r. Wartość kontraktu to 49,6 mln euro. Środki w całości pochodzą z Funduszu Ochrony Środowiska Ministerstwa Środowiska i Działań na rzecz Klimatu. Cena obejmuje także 5-letnie utrzymanie pojazdów. Gotowe tramwaje mają być dostarczane w drugiej połowie 2022 roku. Mają dotrzeć jeszcze przed zakończeniem rozbudowy sieci tego lekkiego „metra” w Porto. Rozbudowywana jest różowa linia między dworcem kolejowym S. Bento a Casa da Música oraz żółta linia między Santo Ovídio i Vila d'Este. Flota Metro do Porto będzie liczyła teraz 120 jednostek – 72 ET, 30 TT i 18 CT.

Firma CRRC nie od razu wygrała przetarg na dostawy pojazdów do Porto. Postępowanie było długie i żmudne. Po protestach konkurencji firmę wykluczono. Ostatecznie jednak uznano ofertę chińskiego producenta za ważną, co zepchnęło czeską Škodę Transportation na drugie miejsce. Na trzecim miejscu uplasował się niemiecki Siemens.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Remont torowiska do Borku Fałęckiego od listopada

Przestrzeń

Remont torowiska do Borku Fałęckiego od listopada

Jakub Rösler 19 października 2021

Expo 2020: Alif czyli Pawilon Mobilności

Mobilność

Expo 2020: Alif czyli Pawilon Mobilności

simetra 20 października 2021

Transport szynowy w Porto

Komunikacja

Transport szynowy w Porto

Adam Piotr Zając 01 stycznia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5