– Mamy pierwsze z 13 autobusów, które trafią do powiatu kluczborskiego w ramach projektu poprawy stanu powietrza w Subregionie Północnym województwa opolskiego – mówi starosta kluczborski Piotr Pośpiech.
– Nareszcie! W ten sposób uda nam się wymienić w krótkim czasie 25 procent taboru, a to na poziomie powiatowych PKS-ów nie jest codzienność – dodaje starosta. Koszt jednego autobusu marki Iveco, z tych, które do nas przyjechały to 640 tys. zł. Jeśli zestawimy to z wcześniejszą wymianą 20 maszyn, to można powiedzieć, że tabor udało się unowocześnić w znacznym stopniu, w tym z wykorzystaniem pieniędzy spoza budżetu – czytamy w informacji powiatu.
– Zalety nowych maszyn, poza parametrami technicznymi, oczywistymi dla znawców, to przede wszystkim fakt, że są bezpieczniejsze od starszych typów, emitują o wiele mniej spalin niż autobusy najczęściej spotykane na trasach – mówi starosta. – Dochodzi też walor ekonomiczny – po wymianie w jednym czasie takiej liczby autobusów PKS z unijnym dofinansowaniem, PKS nie będzie musiało w najbliższych latach ponosić kosztów na ten cel.
Nowe autobusy, które wkrótce zobaczymy na trasach, są częścią projektu na rzecz poprawy jakości powietrza w Subregionie Północy Opolszczyzny. Liderem projektu, w który zaangażowane są trzy powiaty i 11 gmin z terenu województwa opolskiego, jest powiat kluczborski.
W ramach projektu kupionych zostanie łącznie 15 autobusów, z czego 13 będzie jeździć na trasach obsługiwanych przez powiatowy PKS Kluczbork, a dwa trafiły już do gminy Dobrodzień. Nowe autobusy spełniają rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6.
Oprócz wymiany taboru komunikacji publicznej na terenie samorządów uczestniczących w projekcie łącznie zostanie zbudowanych 90 km dróg i ścieżek rowerowych, powstanie dziesięć centrów przesiadkowych typu "parkuj i jedź", na których będzie mogło parkować łącznie blisko trzysta samochodów. Na istniejących drogach pojawią się bezpieczne zatoczki dla autobusów. A pasażerowie będą mogli skorzystać z interaktywnej informacji o rozkładzie jazdy.
Wartość wszystkich inwestycji w ramach projektu pn. „Realizacja strategii niskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego” wynosi 52 mln zł. Uzyskał on 85 procent dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego.
– Wymiernym efektem programu ma być spadek emisji gazów cieplarnianych. Jedne inwestycje przyniosą efekt po nieco dłuższym czasie, 15 autobusów to efekt natychmiastowy. Autobusy spełniające normę Euro 6 w porównaniu do tych, których na trasach było najwięcej z normą Euro 3 to spadek emisji tlenku węgla o ponad 20 procent, a tlenku azotu o 80 procent. Różnica w emisji tlenku azotu pomiędzy normą Euro 6 a Euro 5 to 80 procent – podsumowuje Jakub Goliński, członek Zarządu Powiatu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.