Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Pierwsza z 18 hybryd w Pabianicach. Pierwszy Solaris po liftingu

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
22-10-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa MZK Pabianice

Podziel się ze znajomymi:

Do Pabianic dotarł pierwszy z 18 autobusów hybrydowych Solarisa. W piątek 19 października odbyła się prezentacja nowego pojazdu. Pabianice są pierwszym miastem, które otrzymuje pojazdy o nieco zmienionym projekcie, w nowej odsłonie stylistycznej.

Pabianice są pierwszym miastem, które otrzymały Solarisa nowej generacji w wersji po „liftingu”. Główne zmiany dotyczą nowego kształtu ściany przedniej i osłon dachowych. Producent przekonuje, że nowe rozwiązania zapewniają lepszą widoczność przedniej tablicy kierunkowej oraz dla kierowcy. Pojazd jest też wyposażony w nowy system oświetlenia, który w całości bazuje na technologii LED-owej.
W sumie Pabianice kupiły 18 autobusów o długości 12 m. Jeden autobus hybrydowy kosztuje 1 mln 845 tys. zł, a całość zamówienia opiewa na 33 mln 874 tys. zł. 85% kosztów kwalifikowalnych stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Jak informuje przewoźnik, dostawę autobusów zaplanowano w dwóch turach – pierwsza jesienią 2018 roku (autobusy oznaczone numerami 851-860), druga – do końca maja 2019 roku (autobusy o numerach 901-908). Dostawa nowych autobusów oznacza zakończenie eksploatacji autobusów marki MAN, produkowanych w latach 1996 – 2003.

Każdy pojazd mieści 90 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Dziesięć z nich dostępnych jest z poziomu niskiej podłogi. Co ciekawe, dwa siedzenia przeznaczone są dla matek z dziećmi, z odrębnym wzorem tapicerki dedykowanym właśnie najmłodszym pasażerom. W każdym z nowych autobusów znajdzie się biletomat, przyjmujący płatności bezgotówkowe kartą płatniczą lub BLIK. Kupimy w nim pełną ofertę biletów pabianickich, a także bilety łódzkie, łaskie na linię D, ŁKA na strefę A oraz Wspólny Bilet Łódzko-Pabianicki i Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Można doładować Migawkę.

Pojemność silnika to 4,5 dm3, a moc – 210 KM. Pojazdy są wyposażone w monitoring – cztery kamery wewnętrzne i cztery zewnętrzne (toru jazdy, cofania oraz na prawy i lewy bok pojazdu). Również dyspozytor ma możliwość podglądu on-line z kamer w autobusach. Ponadto pojazdy wyposażono w przycisk antynapadowy dla kierowcy, system detekcji i gaszenia pożaru oraz system EBS (elektroniczny układ hamulcowy), zawierający systemy ABS (zapobiegający blokowaniu kół) i ASR (system kontroli trakcji). Nowością są białe wyświetlacze.

Nowością w pabianickiej komunikacji miejskiej jest wykorzystanie napędu hybrydowego, łączącego tradycyjny silnik diesla z silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii, który z kolei jest ładowany z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (4,5 litrowy silnik Cummins o mocy 210 KM, spełniający normę emisji spalin EURO-6). Podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, a następnie zamieniana w energię elektryczną i gromadzona w superkondensatorach na dachu. Nie są natomiast zastosowane akumulatory, które wymagałyby wymiany. Solaris montuje szeregowy układ hybrydowy amerykańskiego koncernu BAE Systems (na świecie jeździ ponad 8 tys. autobusów wyposażonych w ten system). Będzie on objęty aż 12-letnią gwarancją. Przeniesienie napędu nastąpi bez skrzyni biegów. System Stop-and-Go całkowicie wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym – z wykorzystaniem energii, zgromadzonej w superkondensatorach. Umożliwia to cichy, niemal bezszelestny, odjazd autobusu z przystanku. Zastosowanie napędu hybrydowego pozwala na oszczędności w zużyciu paliwa.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Damian Kelman 06 marca 2025

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Komunikacja

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Damian Kelman 11 stycznia 2025

Bielsko-Biała: Znamy oferty w przetargu na 8 autobusów [AKTUALIZACJA]

Komunikacja

Zobacz również:

Łódzkie: Dłutów w siatce połączeń MZK Pabianice

Komunikacja

Łódzkie: Dłutów w siatce połączeń MZK Pabianice

Kasper Fiszer 26 marca 2024

Pabianice: Tylko przejściowe problemy z brakiem kierowców

Komunikacja

Pabianice: 50 lat komunikacji miejskiej. Będzie wielka parada

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Damian Kelman 06 marca 2025

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Komunikacja

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Damian Kelman 11 stycznia 2025

Bielsko-Biała: Znamy oferty w przetargu na 8 autobusów [AKTUALIZACJA]

Komunikacja

Zobacz również:

Łódzkie: Dłutów w siatce połączeń MZK Pabianice

Komunikacja

Łódzkie: Dłutów w siatce połączeń MZK Pabianice

Kasper Fiszer 26 marca 2024

Pabianice: Tylko przejściowe problemy z brakiem kierowców

Komunikacja

Pabianice: 50 lat komunikacji miejskiej. Będzie wielka parada

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij