Pesa sukcesywnie kończy realizację opóźnionych kontraktów tramwajowych. Do Łodzi i Bydgoszczy, które jako jedyne nie mają jeszcze wszystkich wozów, dostarczane są kolejne pojazdy.
Wszystkie pojazdy powinny były zostać dostarczone przed końcem 2015 r. Spiętrzenie zamówień spowodowało jednak opóźnienia w produkcji. Projekty nie są zagrożone jednak utratą środków unijnych dzięki
zmianie zasad ich rozliczania. – Wszystkie pojazdy Pesy zostały do końca roku przedstawione wraz z wymagana dokumentacją do odbiorów – przypomina Michał Żurowski, rzecznik producenta. Odbiór części pojazdów, niedostarczonych jeszcze do przewoźników, jest jednak warunkowy. Pesa otrzyma środki, zdeponowane na funduszu powierniczym, dopiero po pełnym zakończeniu realizacji kontraktów.
W zakresie tramwajów niezakończone pozostają jeszcze trzy umowy. Najbardziej zaawansowana jest Warszawa. Tutaj dostarczono wszystkie 30 Jazzów. Przed końcem roku
odebrano tylko jeden tramwaj, a w sumie pięć było po teście niezawodności, w ramach których pojazdy muszą przejechać 5 tys. km bez większych przestojów i awarii. Aktualnie osiem wozów jest po testach niezawodności, a jego pozytywne zaliczenie warunkuje odbiór pojazdu. – Kolejne są w trakcie lub przed rozpoczęciem testów, po których zostanie rozliczony cały kontrakt – mówi Żurowski.
Przed końcem roku
do Łodzi dotarło 10 z 22 kupionych przez tamtejsze MPK Swingów. Aktualnie, jak informuje Pesa, klientowi przekazano jedenaście pojazdów. – Dwunasty dostarczymy w tym tygodniu, pozostałe sukcesywnie w styczniu – mówi Michał Żurowski.
Pesa realizuje jeszcze kontrakt dla bydgoskiej spółki Tramwaj Fordon, w ramach którego ma dostarczyć 12 Swingów do obsługi nowej trasy tramwajowej do Fordonu. W 2015 r.
udało się dostarczyć i odebrać tylko jeden wóz. Aktualnie spółce przekazano łącznie cztery tramwaje. – Są one gotowe do eksploatacji. Przewidujemy przekazywanie kolejnych po jednym dziennie, tak by dochować terminu dostarczenia wszystkich do 16 stycznia – informuje Żurowski. Wtedy też r
uszyć ma nowa, wyczekiwana trasa.