Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pesa dostarczy 12 Swingów dla Tramwaju Fordon

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-08-07 15:06
Ostatnia modyfikacja:
2022-09-24 19:31
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Pesa dostarczy 12 Swingów dla Tramwaju Fordon
fot. Witold Urbanowicztrawaj na Fordon
W czwartek (7 sierpnia) spółka Tramwaj Fordon, która buduje nową, 9,5-km trasę tramwajową w Bydgoszczy, podpisała z Pesą umowę na dostawę dwunastu Swingów. Tramwaje zostaną dostarczone pod koniec przyszłego roku do obsługi powstającej linii.

W tej chwili w Bydgoszczy budowana jest 9,5-kilometrowa trasa do dzielnicy Fordon na wschodzie miasta – z wielką estakadą i węzłem przesiadkowym w rejonie stacji kolejowej Bydgoszcz Wschód. Inwestycję realizuje specjalnie do tego celu powołana spółka Tramwaj Fordon. Ma być gotowa pod koniec 2015 r.

W czwartek Tramwaj Fordon podpisał z Pesą umowę na dostawę 12 pięcioczłonowych Swingów. Zamówienie stanowi połowę zapotrzebowania na tramwaje na powstającej trasie. – Do tej pory bydgoska Pesa produkowała pojazdy dla wielu polskich miast, ale nie tylko. Cieszę się, że moment, w którym te piękne tramwaje będą jeździły po bydgoskich ulicach, właśnie następuje – mówi Rafał Bruski, prezydent miasta. Jak dodaje, otwarta jest sprawa malowania. Wartość kontraktu to 109 mln zł.

Kontrakt jest realizacją przetargu ramowego sprzed trzech lat. – Dzisiaj ziszcza się umowa szczegółowa na 12 sztuk, które będą dostarczane z końcem przyszłego roku, czyli z chwilą, kiedy cała infrastruktura do Fordonu będzie gotowa do eksploatacji – mówi Witold Dębicki, szef spółki Tramwaj Fordon. Jak dodaje, Bydgoszcz wynegocjowała zmiany w kontrakcie. – Tramwaje, w ramach ceny wynegocjowanej wówczas, będą doposażone np. w diagnostykę pojazdu on-line – mówi Dębicki. – Tak naprawdę to, co chcieliśmy wtedy kupić, dzisiaj byłoby przestarzałe. To wielki ukłon ze strony Pesy, która zaproponowała po negocjacjach dostarczenie nowoczesnego sprzętu – podkreśla prezydent Bruski. Jak wyjaśnia, miasto zdecydowało się na zakup 12 tramwajów z opcji na 15, gdyż na kolejne pojazdy nie dostałoby wsparcia unijnego.

Długość 5-członowego, jednoprzestrzennego tramwaju wynosi 30,12 m (ze zderzakami). Pojazd będzie przystosowany do toru o rozstawie 1000 mm. Maksymalna szerokość wozu wyniesie 2350 mm. Zdolność przewozowa określona jest na 207 pasażerów. W pojeździe przewidziano cztery pary drzwi dwustrumieniowych i dwie pary jednostrumieniowuch. W pełni niskopodłogowy tramwaj będzie wyposażony w rampę dla niepełnosprawnych, klimatyzację, systemy informacji pasażerskich i zliczania pasażerów oraz automat biletowy. Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów będzie wi-fi. Minimalna szerokość przejścia wewnątrz wyniesie 660 mm. Wózki posiadają klasyczne osie, zawieszenie ma dwa stopnie sprężynowania. Moc znamionowa pojazdu to 4x 150 kW.Tramwaj będzie przystosowany do pokonywania 6-procentowych wzniesień, a maksymalna prędkość eksploatacyjna określona jest na 70 km/h.

Jak dotąd Pesa wyprodukowała dla Bydgoszczy jedynie dwa Tramicusy (122N). Pojazdy zostały dostarczone w 2008 r. – Mamy świadomość ogromnego zobowiązania moralnego. Ten tramwaj będzie jeździł w naszym mieście. Pracownicy, którzy będą produkować ten tramwaj, będą także jego użytkownikami. Może dobrze, że – jak się mówi – szewc czasem bez butów chodzi, bo buty są dziś znacznie ciekawsze i lepsze – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy. Liczy na to, że nowe tramwaje zachęcą mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. – Mieszkańcy doczekali się komfortu, który jest obecny w innych miastach. To nowoczesne, szybkie, ciche i bezpieczne pojazdy o dużej dynamice przyspieszeń. To zupełnie inna generacja względem pojazdów, które już dostarczyliśmy dla Bydgoszczy – dodaje Zaboklicki.

Prezydent miasta zapowiada kolejne zamówienia w nowej perspektywie unijnej. Priorytetem miasta ma być rozwój komunikacji publicznej. – Warto poczekać jeden rok, by zrealizować większe zamówienie ze znacznie wyższym dofinansowaniem unijnym. Myślę, że nasz park tramwajowy w ciągu kilku najbliższych lat ulegnie zmianie – mówi Bruski. Liczy na dalszą współpracę z Pesą. – Oczywiście są przetargi, ale tak jak w jednym ze słynnych filmów prawda musi być po naszej stronie i nie wyobrażam sobie tego, żeby kolejne tramwaje nie pochodziły z bydgoskiej Pesy – zapewnia Rafał Bruski.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jakie tramwaje dla polskich miast? Nowa perspektywa ostatnią szansą

Komunikacja

Jakie tramwaje dla polskich miast? Nowa perspektywa ostatnią szansą

Witold Urbanowicz 08 sierpnia 2014

Wrocław. Pesa podbija nowe miasto?

Prawo & Finanse

Wrocław. Pesa podbija nowe miasto?

Jakub Dybalski 04 sierpnia 2014

Pesa i Solaris rywalizują o łódzkie tramwaje

Prawo & Finanse

Pesa i Solaris rywalizują o łódzkie tramwaje

Witold Urbanowicz 28 lipca 2014

Zobacz również:

Jakie tramwaje dla polskich miast? Nowa perspektywa ostatnią szansą

Komunikacja

Jakie tramwaje dla polskich miast? Nowa perspektywa ostatnią szansą

Witold Urbanowicz 08 sierpnia 2014

Wrocław. Pesa podbija nowe miasto?

Prawo & Finanse

Wrocław. Pesa podbija nowe miasto?

Jakub Dybalski 04 sierpnia 2014

Pesa i Solaris rywalizują o łódzkie tramwaje

Prawo & Finanse

Pesa i Solaris rywalizują o łódzkie tramwaje

Witold Urbanowicz 28 lipca 2014

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5