Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Pesa dostarczy 12 Swingów dla Tramwaju Fordon

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-08-07 15:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pesa dostarczy 12 Swingów dla Tramwaju Fordon
fot. Witold Urbanowicztrawaj na Fordon
W czwartek (7 sierpnia) spółka Tramwaj Fordon, która buduje nową, 9,5-km trasę tramwajową w Bydgoszczy, podpisała z Pesą umowę na dostawę dwunastu Swingów. Tramwaje zostaną dostarczone pod koniec przyszłego roku do obsługi powstającej linii.

W tej chwili w Bydgoszczy budowana jest 9,5-kilometrowa trasa do dzielnicy Fordon na wschodzie miasta – z wielką estakadą i węzłem przesiadkowym w rejonie stacji kolejowej Bydgoszcz Wschód. Inwestycję realizuje specjalnie do tego celu powołana spółka Tramwaj Fordon. Ma być gotowa pod koniec 2015 r.

W czwartek Tramwaj Fordon podpisał z Pesą umowę na dostawę 12 pięcioczłonowych Swingów. Zamówienie stanowi połowę zapotrzebowania na tramwaje na powstającej trasie. – Do tej pory bydgoska Pesa produkowała pojazdy dla wielu polskich miast, ale nie tylko. Cieszę się, że moment, w którym te piękne tramwaje będą jeździły po bydgoskich ulicach, właśnie następuje – mówi Rafał Bruski, prezydent miasta. Jak dodaje, otwarta jest sprawa malowania. Wartość kontraktu to 109 mln zł.

Kontrakt jest realizacją przetargu ramowego sprzed trzech lat. – Dzisiaj ziszcza się umowa szczegółowa na 12 sztuk, które będą dostarczane z końcem przyszłego roku, czyli z chwilą, kiedy cała infrastruktura do Fordonu będzie gotowa do eksploatacji – mówi Witold Dębicki, szef spółki Tramwaj Fordon. Jak dodaje, Bydgoszcz wynegocjowała zmiany w kontrakcie. – Tramwaje, w ramach ceny wynegocjowanej wówczas, będą doposażone np. w diagnostykę pojazdu on-line – mówi Dębicki. – Tak naprawdę to, co chcieliśmy wtedy kupić, dzisiaj byłoby przestarzałe. To wielki ukłon ze strony Pesy, która zaproponowała po negocjacjach dostarczenie nowoczesnego sprzętu – podkreśla prezydent Bruski. Jak wyjaśnia, miasto zdecydowało się na zakup 12 tramwajów z opcji na 15, gdyż na kolejne pojazdy nie dostałoby wsparcia unijnego.

Długość 5-członowego, jednoprzestrzennego tramwaju wynosi 30,12 m (ze zderzakami). Pojazd będzie przystosowany do toru o rozstawie 1000 mm. Maksymalna szerokość wozu wyniesie 2350 mm. Zdolność przewozowa określona jest na 207 pasażerów. W pojeździe przewidziano cztery pary drzwi dwustrumieniowych i dwie pary jednostrumieniowuch. W pełni niskopodłogowy tramwaj będzie wyposażony w rampę dla niepełnosprawnych, klimatyzację, systemy informacji pasażerskich i zliczania pasażerów oraz automat biletowy. Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów będzie wi-fi. Minimalna szerokość przejścia wewnątrz wyniesie 660 mm. Wózki posiadają klasyczne osie, zawieszenie ma dwa stopnie sprężynowania. Moc znamionowa pojazdu to 4x 150 kW.Tramwaj będzie przystosowany do pokonywania 6-procentowych wzniesień, a maksymalna prędkość eksploatacyjna określona jest na 70 km/h.

Jak dotąd Pesa wyprodukowała dla Bydgoszczy jedynie dwa Tramicusy (122N). Pojazdy zostały dostarczone w 2008 r. – Mamy świadomość ogromnego zobowiązania moralnego. Ten tramwaj będzie jeździł w naszym mieście. Pracownicy, którzy będą produkować ten tramwaj, będą także jego użytkownikami. Może dobrze, że – jak się mówi – szewc czasem bez butów chodzi, bo buty są dziś znacznie ciekawsze i lepsze – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy. Liczy na to, że nowe tramwaje zachęcą mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. – Mieszkańcy doczekali się komfortu, który jest obecny w innych miastach. To nowoczesne, szybkie, ciche i bezpieczne pojazdy o dużej dynamice przyspieszeń. To zupełnie inna generacja względem pojazdów, które już dostarczyliśmy dla Bydgoszczy – dodaje Zaboklicki.

Prezydent miasta zapowiada kolejne zamówienia w nowej perspektywie unijnej. Priorytetem miasta ma być rozwój komunikacji publicznej. – Warto poczekać jeden rok, by zrealizować większe zamówienie ze znacznie wyższym dofinansowaniem unijnym. Myślę, że nasz park tramwajowy w ciągu kilku najbliższych lat ulegnie zmianie – mówi Bruski. Liczy na dalszą współpracę z Pesą. – Oczywiście są przetargi, ale tak jak w jednym ze słynnych filmów prawda musi być po naszej stronie i nie wyobrażam sobie tego, żeby kolejne tramwaje nie pochodziły z bydgoskiej Pesy – zapewnia Rafał Bruski.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jakie tramwaje dla polskich miast? Nowa perspektywa ostatnią szansą

Komunikacja

Jakie tramwaje dla polskich miast? Nowa perspektywa ostatnią szansą

Witold Urbanowicz 08 sierpnia 2014

Wrocław. Pesa podbija nowe miasto?

Prawo & Finanse

Wrocław. Pesa podbija nowe miasto?

Jakub Dybalski 04 sierpnia 2014

Pesa i Solaris rywalizują o łódzkie tramwaje

Prawo & Finanse

Pesa i Solaris rywalizują o łódzkie tramwaje

Witold Urbanowicz 28 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5