Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Pasażer na Mazowszu coraz lepiej obsługiwany

Dalej Wstecz
Autor:

jd/inf. pras.

Data publikacji:
2016-12-20 13:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Codziennie do stolicy wjeżdża 620 tys. samochodów, ale również mniejsze ośrodki na Mazowszu borykają się z problemem zatłoczenia centrów miast. O różnicach w działaniach i potrzebach pasażerów tych ośrodków rozmawiali goście 7. Forum Rozwoju Mazowsza.

Jakub Dybalski redaktor portalu Transport-Publiczny.pl rozmawiał na ten temat z Wiesławem Witkiem Dyrektorem Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, Jerzym Zawodnikiem Zastępcą Prezydenta Radomia, Jarosławem Głowackim Zastępcą Prezydenta Siedlec, Wojciechem Zachorowskim Wiceprezesem URSUS BUS, Martyną Abendrot Wiceprezesem Zarządu Star ITS i Grzegorzem Wojtenko Prezesem Zarządu MCX Systems.

– Potrzeby w zasadzie są takie same. Pasażerowie niezależnie od miejsca zamieszkania oczekują dobrej jakości usług, czystego autobusu czy tramwaju, z dobrą klimatyzacją, z dobrą informacją pasażerską. Różnica może tkwić w tym, czy mamy do czynienia z miastem czy aglomeracją. Warszawa już w 1995 roku określiła w strategii, że nie da się żyć bez otaczających gmin i trzeba zrobić wszystko, żeby ich mieszkańców włączyć w komunikację publiczną – powiedział Wiesław Witek z Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Z transportu miejskiego w 2015 roku w stolicy skorzystało ponad 1,1 mld pasażerów. Codziennie do stolicy wjeżdża ponad 620 tys. samochodów. Mniejsze miasta również borykają się z koniecznością odciążenia zatłoczonych w godzinach szczytu centralnych części, co wymaga zachęcania mieszkańców do rezygnacji z podróży samochodem.

Co w Radomiu i Siedlcach?

– W Radomiu każdy autobus jest niskopodłogowy, a więc dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Chcemy różnymi możliwościami, np. ulgami, skłonić mieszkańców do korzystania z transportu miejskiego, żeby odciążyć centrum miasta. Wprowadziliśmy strefę ograniczonej prędkości tempo 30, obniżamy ceny biletów na karcie miejskiej kosztem ceny zwykłych biletów papierowych. Pokazujemy więc mieszkańcom, że transport może być tani pod warunkiem, że zdecydują się z niego korzystać na stałe – powiedział Jerzy Zawodnik, wiceprezydent Radomia.

Konieczne jest monitorowanie potrzeb i preferencji mieszkańców, a następnie oferowanie optymalnych rozwiązań w zakresie m.in. częstotliwości połączeń komunikacyjnych, wielkości autobusów, czy dostępności miejsc parkingowych.

– Siedleckie autobusy docierają nie tylko do mieszkańców miasta, ale też większości okolicznych gmin. Tabor jest systematycznie wymieniany. Jest również przystosowany do inteligentnego systemu zarządzania transportem. Obserwujemy, że z naszego dworca codziennie do Warszawy dojeżdża ok. 4 tys. mieszkańców. Podobna liczba osób dojeżdża do Siedlec z terenu powiatu. Ważna jest więc budowa centrum przesiadkowego, aby ułatwić im dotarcie do pracy czy szkoły – powiedział Jarosław Głowacki z Siedlec.

A może karta?

Wydawałoby się, że innowacyjne rozwiązania zarezerwowane są wyłącznie dla dużych miast. Nic bardziej mylnego.

– Paradoksalnie możliwość korzystania z karty płatniczej zbliżeniowej jako biletu elektronicznego wprowadzona została jako pierwsza w Świebodzicach - na co zwrócił uwagę Grzegorz Wojtenko z MCX Systems. W jaki sposób tworzyć rozwiązania atrakcyjne dla użytkowników? Na przykład integrując różnego rodzaju usługi, aby mieszkaniec widział wartość dodaną z korzystania z danego rozwiązania. Na przykład Warszawa pracuje obecnie nad zintegrowaną kartą miejską, wykraczającą zdecydowanie poza kwestię podróżowania transportem miejskim. Docelowo karta ma łączyć w sobie różne funkcjonalności i obejmować np. załatwianie spraw urzędowych.

W latach 2014–20 na Mazowszu w rozwój mobilności miejskiej zostanie zainwestowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego ponad 700 mln zł. Fundusze przeznaczone zostaną na rozwój sieci ścieżek rowerowych, tworzenie parkingów „Parkuj i Jedź”, zakup niskoemisyjnych autobusów, a także wprowadzanie inteligentnych systemów zarządzania ruchem.

Więcej o debacie można przeczytać tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdańsk. Strajk włoski kierowców i motorniczych

Prawo & Finanse

Gdańsk. Strajk włoski kierowców i motorniczych

Jakub Dybalski 20 grudnia 2016

Kraków od stycznia bez biletów przez telefon?

Komunikacja

Kraków od stycznia bez biletów przez telefon?

Jakub Dybalski 15 grudnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5