Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Paryż wyrzuca autokary turystyczne z centrum miasta

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-07-07 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Paryż wyrzuca autokary turystyczne z centrum miasta
fot. Big Bus Tours, lic. CC A-SA 4.0 International
– Nie są mile widziane w centrum miasta – zapowiedział zastępca burmistrza francuskiej stolicy Emmanuel Gregoire i przyznał, że nowe miejskie regulacje mają skłonić turystów, by zwiedzając paryskie zabytki, korzystali z transportu publicznego.

– Nie chcemy autokarów turystycznych w takiej formie jak funkcjonują teraz – przyznał Gregoire w rozmowie z „Le Parisien”. – Powodują niesamowity chaos w mieście. Zostaną dla nich przygotowane specjalne parkingi poza centrum – zapowiedział. Dodał, że turyści powinni poruszać się po Paryżu tak jak wszyscy, czyli transportem publicznym, rowerem lub na piechotę.

Turyści powodują strajk

Paryż odwiedza rocznie ok. 50 mln turystów. Bilety na wieżę Eiffela biura podróży radzą rezerwować z trzymiesięcznym wyprzedzeniem, a pracownicy Luwru niedawno strajkowali z powodu przepracowania. Duża część turystów zwiedza miasto z dachu piętrowych, wycieczkowych autokarów lub jest wożona między punktami wycieczki. Pojazdy dymią, hałasują i tarasują ulice miasta.

Zakaz wjazdu do centrum miasta dla autokarów turystycznych jest jednym z kilku narzędzi walki stolicy Francji z nadmierną liczbą osób odwiedzających miasto. Problem jest niezwykle złożony. Z jednej strony odwiedzający miasto przyjezdni to gigantyczna gałąź gospodarki. Z drugiej strony nadmierny zalew turystów ma groźne dla miasta konsekwencje. Lokalni przedsiębiorcy niespecjalnie zarabiają na tych, którzy na kwadrans wyskakują, by porobić sobie selfie pod Łukiem Triumfalnym i wracają do autobusu, by „odfajkować” kolejny punkt wycieczki.

Olbrzymim problemem jest gentryfikacja, której jedną z istotnych przyczyn jest ruch turystyczny. To pojęcie oznacza zmianę charakteru danej części miasta, powiązanej zwykle ze znaczącym wzrostem cen mieszkań i generalnie kosztów życia, co powoduje, że większości mieszkańców nie stać na mieszkanie w tym miejscu. W Paryżu, ale też np. w Barcelonie, czy w Wenecji, właściciele mieszkań zarabiają na nich krocie, wynajmując je turystom przez AirBnB czy Bookinga. W efekcie paryżan nie stać na to, by tam mieszkać.

Od 2015 r. ceny nieruchomości w Paryżu podskoczyły o 25 proc. W tym samym czasie zamknięto cztery szkoły podstawowe, a dziesięć kolejnych de facto zlikwidowano, przez łączenie różnych placówek. Brakuje dzieci. Na początku tego wieku liczba nowych uczniów podstawówek rosła z roku na rok. Ale od 2012 r. niezmiennie spada, w sumie o 9 proc., co przekłada się na 13 tys. uczniów mniej. Choć przyczyn jest kilka (w tym generalnie spadająca dzietność w Paryżu), to jedną z nich jest fakt, że mieszkańcy wyprowadzają się z centralnych dzielnic.

Paryż śladem Rzymu

Ale nawet sam problem z wielkogabarytowymi autokarami na wąskich ulicach miasta nie jest jednoznaczny. Ich obrońcy zwracają uwagę, że gdyby nie one, to część turystów przyjechałaby swoimi samochodami. Świetnie nadają się jednak na symbol problemu. Dwa lata temu anarchiści w Barcelonie zaatakowali autokar z turystami. Z kolei kilka lat wcześniej w San Francisco obrzucono kamieniami komfortowe autobusy wożące do pracy inżynierów z Doliny Krzemowej, co było przejawem tego samego zjawiska.

Paryż nie jest zresztą pierwszy. Już w zeszłym roku władze Rzymu ściśle uregulowały i ograniczyły ruch autokarów. Miasto podzielono na trzy strefy ruchu. Roczne prawo wjazdu zostało zastąpione wjazdówką o ograniczonej liczbie wjazdów, której cena zależy od spełnianej normy emisji spalin i ogranicza liczbę turystów, którą codziennie można wwieźć do danej strefy. Regulacje zostały zaskarżone, ale sąd przyznał rację urzędnikom.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Żak Express rozpoczyna współpracę z FlixBusem

Komunikacja

Żak Express rozpoczyna współpracę z FlixBusem

jd/inf. pras. 10 stycznia 2019

Michał Leman: Ustawa PTZ powinna pozwalać na elastyczność

Prawo & Finanse

Michał Leman: Ustawa PTZ powinna pozwalać na elastyczność

Jakub Dybalski 01 grudnia 2018

Flixbus wyliczył, że jest wart dla polskiej gospodarki ponad 40 mln zł

Prawo & Finanse

Flixbus wyliczył, że jest wart dla polskiej gospodarki ponad 40 mln zł

Jakub Dybalski 28 listopada 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5