Stolica Francji świętowała otwarcie nowej linii tramwajowej T12. Tramwaj może teraz obsługiwać południowo-zachodnie przedmieścia Paryża. Linia kursuje ze stacji kolejowej Massy-Palaiseau do miejscowości Évry-Courcouronnes. Na części trasy tramwaje współdzielą linię z pociągami dalekobieżnymi. Do obsługi linii wykorzystywanych jest 25 czteroczłonowych dwusystemowych tramwajów Citadis Dualis zbudowanych przez Alstom.
Nową linię tramwajową otwarto 10 grudnia. Inauguracja odbyła się natomiast dzień wcześniej. Warto podkreślić, że T12 wykorzystuje w części – od stacji Massy-Palaiseau do punktu w pobliżu miejscowości Savigny-sur-Orge – konwencjonalną linię kolejową RER C kolei aglomeracyjnej zasilaną prądem stałym o napięciu 1,5 kV. Składy tramwajowe mogą poruszać się po tym odcinku z maksymalną prędkością 100 km/h. Następnie linia tramwajowa rozgałęzia się by zmienić swój charakter już na typowo uliczny – do miejscowości Évry. Na tym odcinku składy mogą jeździć z maksymalną prędkością 70 km/h.
Po otwarciu trasy T12 usługi kolei aglomeracyjnej RER linii C na odcinku Massy – Savigny zostały wycofane, ale tramwaje w dalszym ciągu współdzielą fragment linii kolejowej ze składami towarowymi i kilkoma dalekobieżnymi pociągami pasażerskimi. To pierwsze tego typu rozwiązanie we Francji. W związku z uruchomieniem T12 konieczne było również przeorganizowanie linii C kolei aglomeracyjnej. Tym samym zniknęło słynne połączenie Versailles (Wersal) Chantiers – Versailles Château (Pałac Wersalski) przez centrum Paryża. Zamiast tego dostępne jest połączenie wahadłowe między stacją kolejową Versailles (Wersal) Chantiers a Massy. W dłuższej perspektywie Île-de-France Mobility spodziewa się ponadto przedłużenia tramwaju T12 przy wykorzystaniu linii kolejowej C – z Massy do stacji Versailles (Wersal) Chantiers.
W ramach inwestycji powstało 10 km nowego toru między Épinay-sur-Orge a Évry-Courcouronnes. Za budowę odpowiadało konsorcjum pod przewodnictwem TSO oraz firm Terideal i Alstom. Według zapowiedzi, nowa linia T12 będzie przewozić 40 000 pasażerów dziennie. Tramwaj w godzinach szczytu jeździ co 12 minut, a poza szczytem co 30 minut. W przyszłości częstotliwość połączeń ma być zwiększona odpowiednio do 10 minut w szczycie i co 15 minut poza szczytem. Podróż całą trasą trwa 42 minuty i obejmuje 12 miast w gminie Essonne. Kursy rozpoczynają się o 5 rano a kończą o północy.
Do obsługi nowej trasy wykorzystywanych jest 25 nowych czteroczłonowych tramwajów Citadis Dualis firmy Alstom – znanych już z linii T4, T11 i T13 w Paryżu, a także linii w Lyonie i Nantes. Pojazdy te są tramwajami dwusystemowymi, które mogą poruszać się po infrastrukturze tramwajowej, jak i kolejowej. – Ta cecha daje zalety dwóch połączonych rodzajów transportu. Łatwo integrujący się ze środowiskiem miejskim tramwaj-pociąg łączy w sobie komfort i wydajność rozwiązań stosowanych w pociągach z elastycznością obsługi, jaką dają tramwaje – wyjaśnia Île-de-France Mobility.
Według zapowiedzi Île-de-France Mobility nowe połączenie będzie mogło jednorazowo obsłużyć 500 pasażerów – w tym 190 na miejscach siedzących. – To dwukrotnie więcej niż w innych tramwajach, gdyż T12 jeździ w podwójnym zestawieniu – podkreśla organizator przewozów. Wozy mają 42 m długości i 2 650 mm szerokości. Są wyposażone w ekrany z informacją pasażerską, 36 portów USB, klimatyzację i monitoring. Linię T12 obsługuje spółka joint venture Transkeo T12-T13 Keolis (51%) i SNCF Voyageurs (49%).
Projekt T12 o wartości 689 mln euro (ok. 2,7 mld zł) został sfinansowany przez region Ile-de-France (56%), rząd krajowy (30%) , departament gminy Essonne (10%) i SNCF (4%). Ponadto Ile-de-France Mobilités sfinansowała zamówienie o wartości 165 mln euro (ponad 700 mln zł) na 25 dwusystemowych tramwajów Alstom Citadis Dualis.