Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Paryż. Mieszkańcy za drogim parkowaniem. Znamy wyniki referendum

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Paryż. Mieszkańcy za drogim parkowaniem. Znamy wyniki referendum
fot. Miasto Paryż
Ponad połowa (54,55%) mieszkańców Paryża opowiedziała się za wdrożeniem wyższych stawek za parkowanie. Frekwencja była niska (5,7%), ale władze miasta zapewne wprowadzą ograniczenia. Za postój ciężkiego samochodu (np. SUV) będzie trzeba zapłacić w ścisłym centrum 18 euro za godzinę.

Zakończyło się planowane od wielu miesięcy referendum w sprawie wprowadzenia wysokich opłat parkingowych w Paryżu. Nowe stawki mają być uzależnione od masy i wielkości przejazdu, w efekcie czego właściciele SUV zapłacą nawet 18 euro za godzinę parkowania w ścisłym centrum.

Przeciwnicy aut wygrywają, ale frekwencja niska

W odbywającym się dzisiaj (4 lutego) referendum paryżanie odpowiadali na pytanie: Jesteś za czy przeciw stworzeniu specjalnej opłaty za parkowanie ciężkich, dużych i zanieczyszczających powietrze samochodów prywatnych?

54,55% głosujących opowiedziało się za wprowadzeniem podwyższonych opłat. Frekwencja była bardzo niska i wniosła jedynie 5,7% (to jedynie 78 121 głosujących na 1,374 miliona uprawnionych!), zarysowały się również wyraźne różnice pomiędzy wschodnimi a zachodnimi dzielnicami. Formalnie wyniki dla władz miasta nie będą wiążące, ale można się spodziewać, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nowe stawki zostaną wprowadzone od 1 września przyszłego roku.

W 2023 r. paryżanie zdecydowali o wprowadzeniu zakazu funkcjonowania systemów hulajnóg współdzielonych. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się 89% głosujących, ale frekwencja była niska – w głosowaniu wzięło udział 7,46% spośród uprawnionych mieszkańców. Zmiany wprowadzono.

18 euro za godzinę parkowania!

Zgodnie z planem Paryż wprowadzi dwie stawki za parkowanie największych samochodów na ogólnodostępnych miejscach: 18 euro za godzinę w ścisłym centrum i 12 euro za godzinę poza nim. Opłaty miałyby dotyczyć pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym i hybryd o masie przekraczającej 1,6 tony oraz pojazdów elektrycznych o masie przekraczającej 2 tony.

Władze nie ukrywają, że stawka 36 euro za dwie godziny parkowania powinna zachęcać do pozostawienia samochodu poza miastem i skorzystania z transportu publicznego. W przypadku 6h postoju w ścisłym centrum będzie to kosztowało aż 225 euro, czyli przy obecnym kursie ponad 970 złotych. Z opłat mają być zwolnione m.in. osoby mieszkające w strefie parkowania, taksówkarze na wyznaczonych postojach, osoby o ograniczonej sprawności oraz inni uprzywilejowani.

Im większy samochód, tym większy problem

Jak podkreślają władze miasta, wyniki głosowania są wyraźnym sygnałem dla producentów samochodów, którzy promują coraz większe, droższe, cięższe i bardziej energochłonne pojazdy, które zagrażają transformacji ekologicznej. Proponowane rozwiązania mają ułatwić prośrodowiskowe i prospołeczne zmiany zachodzące w mieście. Paryż wskazuje przy tym, że liczba SUV-ów w stolicy Francji wzrosła o 60% w ciągu ostatnich 4 lat i teraz stanowią one już 15% wszystkich prywatnych pojazdów w mieście. Miasto podkreśla także, że średnia masa samochodów w ciągu ostatnich 30 lat wzrosła o niemal 250 kg.

To nie pierwsze działania prowadzące do osiągnięcia prośrodowiskowych celów, jakie podejmują władze francuskiej stolicy – Paryż w ostatnich latach diametralnie zmienił swoją politykę transportową. Anne Hidalgo, obecna mer Paryża, zaczęła promować i wprowadzać w życie koncepcję 15-minutowego miasta. Znacząco wzrosły nakłady na infrastrukturę rowerową oraz szkolne ulice, zdecydowano się również na wprowadzenie ograniczeń prędkości dla samochodów oraz dalsze inwestycje w infrastrukturę transportu publicznego. Zmiany nie ominą nawet Pół Elizejskich.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

Mobilność

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

UM Warszawa 28 marca 2025

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Mobilność

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Polska Federacja Rowerowa 27 marca 2025

Zobacz również:

Gorzów chce inteligentnego systemu parkowania

Mobilność

Gorzów chce inteligentnego systemu parkowania

inf. pras. UM Gorzów Wielkopolski 16 lutego 2024

GZM przeprowadzi badania parkingowe w pięciu miastach

Przestrzeń

GZM przeprowadzi badania parkingowe w pięciu miastach

Redakcja/inf. pras. 08 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

Mobilność

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

UM Warszawa 28 marca 2025

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Mobilność

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Polska Federacja Rowerowa 27 marca 2025

Zobacz również:

Gorzów chce inteligentnego systemu parkowania

Mobilność

Gorzów chce inteligentnego systemu parkowania

inf. pras. UM Gorzów Wielkopolski 16 lutego 2024

GZM przeprowadzi badania parkingowe w pięciu miastach

Przestrzeń

GZM przeprowadzi badania parkingowe w pięciu miastach

Redakcja/inf. pras. 08 listopada 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij