Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Paryż: Funikular – transport i turystyczna wizytówka

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2015-04-06 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Paryż: Funikular – transport i turystyczna wizytówka
Fot. Kasper FiszerWagony w połowie krótkiej trasy.
Rola transportowa paryskiej kolei linowo-terenowej nie jest wielka. Długa na nieco ponad 100 metrów trasa pozwala bowiem jedynie ominąć spacer długimi schodami. Funikular stanowi jednak jedną z rozpoznawalnych atrakcji turystycznych francuskiej stolicy. Linia znalazła swoje miejsce nie tylko w przewodnikach, ale także... w grze na pecety i PlayStation.

Montmartre to jeden z najbardziej znanych fragmentów Paryża. Jest też jednym z najczęściej odwiedzanych przez turystów – oprócz uroku starych kamienic przyciąga ich tu także ciągnący się od XIX stulecia artystyczny nimb. To tu uliczni malarze portretują przybyszów za kilka euro, to tu można zobaczyć dom słynnej piosenkarki Dalidy, a potem zajrzeć do muzeum w całości poświęconego Salvadorowi Dali. Powodów do odwiedzin jest zresztą więcej – na Montmartre przyciąga też słynna bazylika Sacré-Cœur i... chęć obejrzenia jednego z miejsc, w których mieszkał Fryderyk Chopin.

Obowiązkowy dla tysięcy wycieczek punkt programu nastręcza jednak pewnej trudności w realizacji: Montmartre położony jest na wzgórzu, na które trzeba się jakoś dostać. Najprostszą metodą znalezienia się na jego szczycie jest rzecz jasna wdrapanie się tam pieszo. Od podnóża prowadzi do celu złożona z 300 schodów ścieżka, której przejście zajmuje może pięć minut. Dla tych, których taka perspektywa nie zachęca, przeszło sto lat temu skonstruowano jednak alternatywę: obecnie jedyny w mieście funikular.

Rodzinna fotka pod bazyliką i „selfie” z dziwnym wagonikiem

Paryska kolej linowo-terenowa jest jedną z najkrótszych tego typu linii używanych do regularnego, otwartego przewozu osób. Jej dwutorowa trasa biegnie dokładnie równolegle do drogi dla pieszych, a nietrudno sobie wyobrazić, że około 300 stopni to naprawdę nie tak wiele – i idąc, i jadąc pokonuje się odległość zaledwie 108 metrów. Wrażenie robi za to dużo większe niż w przypadku większości linii finikularowych nachylenie – na tak krótkim odcinku różnica wysokości wynosi bowiem aż 36 metrów. Wymusza to bardzo specyficzny kształt obsługujących połączenie wagonów.

Poza funkcją czysto transportową kolejka stała się również atrakcją samą w sobie i dołączyła do obszernej listy wymienianych w przewodnikach powodów, by wybrać się na Montmartre. Dość proste, ale mimo wszystko mało popularne rozwiązanie techniczne i spektakularny wygląd kabin sprawiają, że fotografujących się na tle wagoników jest niewiele mniej niż tych próbujących zrobić sobie zdjęcie ze słynnymi kościołami stojącymi na wzgórzu.

Do podróży ciasnym wagonikiem zachęca też perspektywa ujrzenia panoramy sporej części Paryża (choć identyczny widok można by ujrzeć przecież z równoległych schodów – tyle że nie trzeba wtedy szukać nieubrudzonego kawałka zachlapanej przedniej szyby kabiny). Jeszcze ważniejszym powodem jest jednak silne umocowanie funikularu w kulturze popularnej. Kolej linową obejrzeć można w kilkunastu kręconych w Paryżu filmach, podobno można znaleźć ją także grając w głośną swego czasu grę komputerową Midnight Club II (2003).

Ponad euro za minutę przyjemności

Operatorem nietypowej linii jest RATP, ten sam organ, który zarządza całością paryskiej komunikacji zbiorowej. W funikularze obowiązuje więc standardowa taryfa, a aby wejść do wagonu, należy przejść przez bramkę znaną z peronów metra. Jeśli nie korzysta się więc z biletu sieciowego, np. kosztującego 11,15 euro dobowego, za trwającą półtorej minuty przejażdżkę trzeba zapłacić relatywnie sporo, bo tyle samo co za przejazd przez cały Paryż metrem czy tramwajem – 1,8 euro. Inaczej niż w przypadku metra, gdzie system dopuszcza przesiadki, jednorazowy bilet traci ważność po dojeździe funikularu do stacji docelowej, nie da się też przejść przez bramkę z biletem skasowanym uprzednio w metrze (do najbliższej stacji spod dolnego przystanku kolejki jest około 200 metrów).

Dzisiejszy funikular to już trzecie wcielenie paryskiej atrakcji. Otwarta w 1900 r. trasa była dwukrotnie gruntownie modernizowana – w 1931 i w 1991 r. Od niemal ćwierć wieku kursują tu dwa wagony napędzane trakcją elektryczną. Obecnie kolej nie jest zatem funikularem w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale w użyciu nadal jest historyczna nazwa. Wagoniki są bezobsługowe, a każdy z nich może zabrać na pokład teoretycznie aż 60 osób, ale wymagałoby to bardzo dużego zagęszczenia podróżnych, co nie jest najczęściej możliwe ze względu na towarzyszące turystom bagaże.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Naumburg: Tramwaj – transport czy turystyka?

Komunikacja

Naumburg: Tramwaj – transport czy turystyka?

Kasper Fiszer 10 kwietnia 2016

Niemcy: Wąskotorowe lokomotywy z 1940 wciąż w planowym ruchu

Komunikacja

Niemcy: Wąskotorowe lokomotywy z 1940 wciąż w planowym ruchu

Kasper Fiszer 21 listopada 2015

Funikular: nie tylko turyści

Komunikacja

Funikular: nie tylko turyści

Kasper Fiszer 13 września 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5