Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Parkowanie to towar, a nie przynależne prawo?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-05-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Parkowanie to towar, a nie przynależne prawo?
fot. Jakub Dybalski
– Naturalne wydaje się wszystkim, że mieszkanie jest towarem. Mało kto traktuje je jak przynależne każdemu prawo. Za to wielu wciąż uznaje miejsce dla samochodu, najlepiej pod własnym oknem, za przynależne z natury prawo, a nie towar, za który należy zapłacić – mówił Michał Grobelny z ZDG TOR podczas debaty „Branża parkingowa w Polsce. Jak wspomóc rozwój sektora”, która odbyła się w czasie Targów Autostrada w Kielcach. Rozmowa dotyczyła m.in. planowanej przez Ministerstwo Rozwoju ustawy, która podniesie stawki za parkowanie w największych miastach.

– Od siedmiu lat próbuję przekonywać, że przestrzeń publiczna w miastach ma wartość. Mam wrażenie ze w tym przekonywaniu doszedłem do ściany – mówił Adam Jędrzejewski z fundacji Polska Parkuje. Wśród kierowców już mało kogo da się przekonać. Pamiętajmy, że miasta się nie powiększyły, a samochodów w miastach w ciągu dekady przybyło dwukrotnie – zauważył.

Opłaty (wreszcie) wzrosną

Od 2003 r. nie zmieniły się przepisy ustawy o drogach publicznych, które ustalają cenę pierwszej godziny parkowania w strefach płatnego parkowania na 3 zł i określają ceny kolejnych. Każdy kolejny rząd nie widział potrzeby nowelizacji lub bał się oskarżeń o ewentualne sięganie do kieszeni kierowców, choć samorządy od lat tłumaczą, że tak niska cena uniemożliwia im prowadzenie jakiejkolwiek polityki parkingowej. Sam pomysł, by cenę za parkowanie określała ustawa, a nie samodzielnie władze miast, była wielokrotnie krytykowana.

Poprzedni rząd rozważał zmianę, ale ugiął się wobec krytyki kierowców. Przestraszono się ich też w Ministerstwie Infrastruktury, gdzie szybko porzucono nieśmiałe plany nowelizacji. Niedawno jednak pracę nad projektem, który stawki za parkowanie podniesie trzykrotnie, zapowiedziano w Ministerstwie Rozwoju.

– Czy projekt jest bliski ideału? Kierunek jest dobry. Co do zasady polityka parkingowa, będąca częścią polityki transportowej miasta, powinna samorządowi dawać pełną swobodę. Nałożenie ram ustawowych jest bezsensowne – wyjaśniał Maciej Mosiej prezes Polskiej Organizacji Branży Parkingowej. – Dlatego podniesienie stawek jest dobre, ale projekt wciąż ma wiele ułomności. Nie widzę powodu, żeby ograniczać pobieranie opłat w weekendy. Są miasta, np. Zakopane, w których sobota i niedziela są newralgiczne. Pamiętajmy tez, że projekt ustawy mówi o miastach do 200 tys. mieszkańców, a to też ogranicza możliwości mniejszych miast, które tez maja problem z parkowaniem – wyliczał.

Wojciech Olejniczak z firmy Egis, która m.in. dostarcza infrastrukturę i oprogramowanie parkingowe (zarządza m.in. strefą płatnego parkowania w Amsterdamie) uważa, że zmiany w prawie powinny pomóc zapanować nad chaosem.

– Dla starszych mieszkańców miast, którzy samochodu używają dla rozrywki, estetyka w mieście mogłaby polegać na kompletnym wyrugowaniu aut z centrum. Oni byliby gotowi się na to zgodzić. Ale dla młodszych, zabieganych, którzy często robią zakupy, wożą dzieci do szkoły, etc., parkowanie w mieście jest czymś naturalnym, oni chcieliby po prostu wprowadzić ład w tym parkowaniu – wyjaśnia.

Przywilej dla kierowców?

– Nie ma różnicy miedzy opłatą za postój, a opłatą za przejazd transportem publicznym – wskazał Jędrzejewski. – Mówi się, że podniesienie stawek to sięganie do kieszeni kierowców, ale od kilkunastu lat płacą de facto coraz mniej, w stosunku do zarobków. To nie jest zamach na portfele kierowców, ale unormowanie sytuacji. Nie jest uczciwe, że kierowcy z abonamentem otrzymują absurdalny przywilej – dodawał, wskazując na problem abonamentów dla mieszkańców strefy płatnego parkowania, którzy mają prawo pozostawiać tam samochód, płacąc po kilkadziesiąt złotych rocznie. W efekcie np. w Warszawie abonamentów wydano dziś więcej, niż jest miejsc dla samochodów w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.

Tomasz z firmy Parking Guru, która stworzyła aplikację ułatwiającą parkowanie, w tym wnoszenie opłat sam stwierdził, że wolałby płacić więcej. – Wolę zapłacić więcej i mieć gdzie zaparkować, niż płacić mało a krążyć po mieście i szukać wolnego miejsca – deklarował.

– Zmiany w polityce parkingowej muszą iść w parze z rozwojem komunikacji miejskiej – zwracał uwagę Grobelny. – Musimy doprowadzić do sytuacji, w której posiadanie samochodu nie będzie już wyznacznikiem statusu społecznego. Widzimy co się dzieje, gdy powstaje jakikolwiek pomysł podniesienia stawek. Opór – zaznaczał.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Garaż Plus. Rząd obiecuje program rewitalizacji wielkiej płyty

Przestrzeń

Garaż Plus. Rząd obiecuje program rewitalizacji wielkiej płyty

Witold Urbanowicz 04 września 2023

Gdynia planuje budowę kubaturowych parkingów

Przestrzeń

Gdynia planuje budowę kubaturowych parkingów

Redakcja/inf. pras. 29 listopada 2021

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Garaż Plus. Rząd obiecuje program rewitalizacji wielkiej płyty

Przestrzeń

Garaż Plus. Rząd obiecuje program rewitalizacji wielkiej płyty

Witold Urbanowicz 04 września 2023

Gdynia planuje budowę kubaturowych parkingów

Przestrzeń

Gdynia planuje budowę kubaturowych parkingów

Redakcja/inf. pras. 29 listopada 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5