Partnerzy serwisu:
Mobilność

Parkowanie – coraz częściej płacimy telefonem

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2018-06-13 07:23
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa POBP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Parkowanie – coraz częściej płacimy telefonem
fot.
Rynek parkingowych płatności mobilnych jest bardzo perspektywiczny, a dwucyfrowe wzrosty sprzedaży powinny utrzymać się jeszcze przez najbliższe lata. Jednocześnie na jego dynamiczny rozwój mogą wpłynąć zmiany w prawie zarówno na szczeblu lokalnym jak i krajowym oraz integracja z innymi usługami – takie są główne wnioski z raportu „Płatności mobilne za parkowanie – perspektywy wzrostu” przygotowanego przez Polską Organizację Branży Parkingowej (POBP).

Inteligentne rozwiązania informatyczne pozwalające zarządzać transportem publicznym, gospodarką wodną czy odpadową szturmem zdobywają polskie miasta. Rewolucja smart city nie ominęła także sektora parkingowego. – Aplikacje nawigujące do dostępnych miejsc, pozwalające współdzielić parking, a przede wszystkim te umożliwiające mobilne płatności za postój, rewolucjonizują sposób w jaki odbywa się ta, prozaiczna z pozoru, czynność jaką jest parkowanie samochodu – mówi Maciej Mosiej, prezes POBP. To właśnie rynkowi mobilnych płatności dedykowane jest najnowsze opracowanie przygotowane przez organizację zatytułowane „Płatności mobilne za parkowanie – perspektywy wzrostu”.

W raporcie przedstawiono siedem aplikacji: SkyCash MobiParking, CityParkApp, Pango, moBILET, mPay, ePARK oraz smsAdminPark, wraz z ich dostępnością na terenie kraju. Z danych dostarczonych przez operatorów wyraźnie wynika, że rynek rozwija się niezwykle dynamicznie. SkyCash mobiParking zarejestrował ponad 44% wzrost sprzedaży między 2015 a 2016 rokiem oraz ponad 46% w kolejnym roku. W analogicznym okresie wzrosty aplikacji Pango wyniosły 293% i ponad 37%. CityParkApp to zaś wzrost o 25% rocznie. Zdaniem ekspertów przyszłość wyglądać będzie podobnie. – Wartość płatności rośnie mniej więcej 40-50% rok do roku i trend ten powinien się utrzymać jeszcze przez co najmniej 2-3 lata – twierdzi Tomasz Krajewski, prezes zarządu SkyCash Poland.

Jednym ze źródeł sukcesu rozwiązań mobilnych jest wygoda dla ich użytkownika. – Często zdarza się, że kierowca nie dysponuje odpowiednią kwotą, dlatego płatności mobilne są alternatywą dla tradycyjnej gotówki – wyjaśnia Karolina Gałecka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. – Przez cały rok kierowcy zapłacili gotówką w parkomatach 32,6 mln zł, czyli o ponad 12% mniej niż w 2016 roku. Znaczący wzrost odnotowaliśmy z kolei w płatnościach kartą, tu wpływy wyniosły 32,4 mln i były o 23% większe niż rok wcześniej, oraz w płatnościach mobilnych, 14,2 mln zł i ponad 24-procentowy wzrost – dodaje.

Integracja usług mobilnych

Zdaniem ekspertów, pewnym problemem rynku aplikacji jest ich rozproszenie i to nie tylko tychoferujących rozwiązania płatnościowe, ale i inne usługi miejskie. – Kluczem do sukcesu będzie jak najszersza integracja wszystkich tych rozwiązań i dotarcie z nią do jak najszerszego kręgu odbiorców końcowych – mówi Adam Jędrzejewski z Fundacji Polska Parkuje. Podobnego zdania jest Konrad Łuczak, doradca zarządu prywatnego operatora stref płatnego parkowania City Parking Group S.A. – Czynnikiem funkcjonalnym, który niewątpliwie wpłynie na poprawę użyteczności aplikacji mobilnych i w konsekwencji na ich większe wykorzystanie będzie integracja usługi poboru opłat z naprowadzaniem na konkretne, wolne miejsce parkingowe – twierdzi Łuczak. Według szefa Pango Polska Josepha Dakara ważny dla całej branży będzie także rozwój oferty parkingów kubaturowych (tzw. „offstreet”).

Potrzeba zmian w prawie

Kolejnym czynnikiem mogącym pozytywnie wpłynąć na rynek rozwiązań mobilnych są zmiany w prawie. Na poziomie krajowym branża czeka na zmiany w ustawie o drogach publicznych, które pozwoliłyby samorządom kształtować wysokość opłat w strefach płatnego parkowania. Obecnie opłaty zamrożone są na poziomie 3 zł za pierwszą godzinę i w wielu miastach nie spełniają już swojej roli, jaką jest wpływanie na rotację samochodów w centrum. Problemy pojawiają się także na poziomie lokalnym. Wiele miejskich uchwał o powołaniu strefy płatnego parkowania wymaga bowiem modyfikacji, aby mogły w nich być realizowane płatności mobilne.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Na Świętokrzyskiej są już koperty dla dostawczaków

Przestrzeń

Warszawa. Na Świętokrzyskiej są już koperty dla dostawczaków

Jakub Dybalski 06 czerwca 2018

Gdynia: Wolne miejsca parkingowe w smartfonie

Mobilność

Gdynia: Wolne miejsca parkingowe w smartfonie

inf. prasowa 23 maja 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS