Postępuje jedna z najważniejszych inwestycji tramwajowych w aglomeracji łódzkiej: przebudowa podmiejskiej trasy do Pabianic. Roboty rozpoczęły się już w samych Pabianicach. Za około miesiąc wykonawca ma rozpocząć prace w ścisłym centrum miasta.
W zeszłym roku po długim okresie przygotowań wystartowała jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w historii Pabianic – modernizacja linii tramwajowej do Łodzi prowadzona wspólnie z gminą Ksawerów. W czerwcu, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, rozpoczęły się prace torowe w obrębie samych Pabianic. – To w zasadzie budowa całej linii tramwajowej od nowa – mówił wówczas podczas krótkiej konferencji prasowej Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic.
Nieuniknione są utrudnienia w ruchu kołowym Zgodnie z informacjami przekazanymi przez głównego wykonawcę, firmę Progreg Infracity, na przełomie sierpnia i września robotnicy wejdą na kluczowy odcinek przebiegający przez ścisłe centrum Pabianic – od ul. Nawrockiego do Poprzecznej. Aby zmniejszyć skalę utrudnień w ruchu samochodowym i autobusowym, podczas wykonywania robót zamykane ma być co drugie skrzyżowanie na trasie tramwaju.
Prezydent Grzegorz Mackiewicz zwrócił przy tym uwagę na duże nagromadzenie prac dotyczących miejskiej infrastruktury komunikacyjnej. – Bardzo proszę mieszkańców o wyrozumiałość, musimy przeczekać okres najbliższych dwóch lat – stwierdził, zapowiadając przy tym rozpoczęcie kolejnych robót. Tym razem dotyczyć będą one budowy ścieżek rowerowych i zatok przystankowych.
Za ok. półtora roku tramwaje linii 41 wrócą na swoją trasęJeszcze w 2019 r. zakończył się demontaż sieci trakcyjnej znad pabianickiej części trasy. Od grudnia 2019 r. do lutego tego roku demontowane było natomiast samo torowisko (z zachowaniem przejezdności skrzyżowań i wjazdów na posesje). W marcu rozpoczęły się natomiast roboty demontażowe w Ksawerowie, co wymusiło zawieszenie kursowania linii 41, która wcześniej funkcjonowała na skróconej trasie Ksawerów – Łódź. Obecnie na całym odcinku od pabianickiej pętli przy ul. Wiejskiej do łódzkiego krańca przy pl. Niepodległości przewozy realizowane są autobusową komunikacją zastępczą.
Zgodnie z zapewnieniami pabianickiego magistratu inwestycja ma zakończyć się w grudniu 2021 r. Przypomnijmy, że rozpoczęły się już także prace
w Zgierzu. Los pozostałych połączeń łódzkiej sieci podmiejskiej jest wciąż niepewny.