Pabianicki MZK wprowadził do ruchu cztery używane MAN-y A21. Autobusy są w dobrym stanie technicznym, a ich sprowadzenie pozwoli na odstawienie najbardziej wyeksploatowanych dziewiętnastoletnich pojazdów tej samej marki. Zakupy używanego taboru mają potrwać do czasu realizacji dużej inwestycji miejskiej w autobusy niskoemisyjne.
Park taborowy pabianickiego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego wzbogacił się o cztery używane autobusy MAN A21. Pojazdy dotarły do Pabianic w październiku i po miesięcznym okresie przygotowań wyjechały na linie. To kolejne – po dostawach MAN-ów NL202 z 2007 i 2008 roku – sprowadzone do Pabianic autobusy tej marki. Tegoroczny zakup był pierwszym od czterech lat zasileniem floty miejskiego przewoźnika. W 2010 roku na stan MZK wpisane zostało pięć fabrycznie nowych solarisów urbino.
Do Pabianic spod słynnej skoczni narciarskiej
Wszystkie cztery nowo dostarczone MAN-y mają jedenaście lat i dotychczas obsługiwały komunikację w bawarskim uzdrowisku i ośrodku sportów zimowych Garmisch-Partenkirchen. – Każdy z pojazdów został pomalowany w barwy zakładowe i oznaczony napisami i logo firmy. Autobusy mają też estetyczne wnętrza, bo wymieniono siedziska i oparcia foteli – opowiada o przygotowaniach do służby w Pabianicach Jarosław Habura, prezes MZK. – W dwóch autobusach wymieniliśmy zewnętrzne wyświetlacze na nowe. Umożliwi to przekazanie pasażerom bardziej widocznej, czytelniejszej informacji o numerze linii i kierunku jazdy – dodaje. W najbliższym czasie przewoźnik zamontuje we wszystkich czterech autobusach urządzenia monitoringu.
Siedem lat służby MAN-ów NL202
Jak ocenia prezes miejskiego przedsiębiorstwa, ostatni zakup przyczyni się do podniesienia komfortu i bezpieczeństwa podróży. – Nowy tabor pozwoli wycofać z ruchu autobusy najstarsze i najbardziej wyeksploatowane – tłumaczy. Chodzi tu o sprowadzone przed siedmioma laty MAN-y NL202 wyprodukowane w 1995 roku, które kursowały wcześniej u prywatnego operatora w Wiedniu. Podobnie jak swoi poprzednicy, autobusy modelu A21 są dwunastometrowe i mają dwie pary drzwi.
Pochwały od kierowców i od pasażerów
– Kierowcy prowadzący zakupione autobusy chwalą elastyczność skrzyni biegów i dynamikę silnika, co pozwala na płynną jazdę i umożliwia szybkie włączanie się do ruchu z przystanków – ocenia zakup Jarosław Habura. – Pojazdy spodobały się też naszym pasażerom. Należy dodać, że w dwóch autobusach zastosowano inny układ siedzeń w tylnej części pojazdu, który sprawia, że autobus jest bardziej funkcjonalny, jest więcej miejsca i podróżni chętniej korzystają z siedzeń z tyłu autobusu, co przyczynia się do bardziej równomiernego rozmieszczenia pasażerów – cieszy się prezes MZK.
Planują duże zakupy autobusów niskoemisyjnych
Prawdopodobnie nowo sprowadzone autobusy będą eksploatowane jedynie przez kilka lat, bo w ramach rozpoczynającej się unijnej perspektywy budżetowej miasto planuje zakup osiemnastu autobusów niskoemisyjnych – to mniej-więcej dwie trzecie aktualnego ilostanu MZK. Być może jednak sprowadzone z Niemiec MAN-y nie są ostatnimi używanymi pojazdami, jakie pojawią się na pabianickich ulicach. – Zakup kolejnych autobusów będzie uzależniony od stanu technicznego ośmiu autobusów marki MAN z 1996 r. oraz od terminu realizacji zakupu nowych autobusów w ramach programu unijnego – stwierdza Jarosław Habura.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.