fot. UM Pabianice / tramwaj41.plPrace budowlane w Pabianicach
Podłódzkie miasto finalizuje jedną z największych inwestycji w swojej historii – przebudowę trasy tramwajowej do Łodzi. Prace zostaną zakończone ze sporym opóźnieniem, które wynika m.in. z konieczności przeprowadzenia rozległych badań archeologicznych. W 2023 r. możliwe będą też zakupy taborowe, ale w tej sprawie nie zapadła jeszcze ostateczna decyzja.
Toczący się już od czterech lat remont linii tramwajowej z Łodzi do Pabianic na odcinku od granicy stolicy aglomeracji do końca trasy powoli dobiega końca. Oznacza to, że w najbliższych miesiącach powinna zostać wznowiona obsługa drugiej z pięciu zamkniętych w ostatnich latach podmiejskich odcinków łódzkiej sieci tramwajowej. Póki co pasażerowie wciąż muszą korzystać z zastępczego autobusu Z41.
Wykonawca sukcesywnie oddaje kolejne odcink – na razie drogowe
Modernizacja linii tramwajowej jest prowadzona w ramach ogromnego przedsięwzięcia infrastrukturalnego obejmującego również przebudowę głównego ciągu ulic biegnących przez centrum Pabianic. – Wykonawca remontu oddaje inwestycję etapami w ramach odbiorów częściowych robót, czyli przekazuje do użytkowania kolejne odcinki drogowe, gdzie nie są prowadzone prace archeologiczne – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic. Ostateczny termin zakończenia robót został zaś wyznaczony na drugi kwartał tego roku. Nie oznacza to automatycznego wznowienia przewozów, bo aktualnie remont trwa także w Łodzi i ewentualne późniejsze oddanie do użytku torowiska w ul. Pabianickej może spowodować dodatkowy poślizg.
To właśnie wspomniane prace archeologiczne okazały się jedną z głównych przyczyn opóźnienia prac – według pierwotnego harmonogramu wykonawca, konsorcjum z liderującą spółką Progreg, miał zakończyć roboty jeszcze w 2021 r. Szereg dodatkowych wykopalisk zarządził jednak konserwator zabytków. – Wykonawca napotkał też na liczne kolizje sieci uzbrojenia podziemnego z nowo budowaną infrastrukturą, które wstrzymywały prace lub uniemożliwiały ich wykonanie w założonym terminie – opisuje nasza rozmówczyni. Dodaje, że występowały też problemy z dostępnością niezbędnych materiałów na rynku, a wzrost cen dotknął również inwestora. Podczas robót odkryto też niezidentyfikowane wcześniej grunty nienośne, co wiązało się z koniecznością przeprojektowania niektórych konstrukcji.
Rozważane są inwestycje taborowe, ale sytuacja finansowa jest trudna
– Linia 41 pozostaje najpopularniejszym połączeniem komunikacyjnym z Łodzią – mówi o znaczeniu inwestycji dla miasta rzecznik magistratu. Dodaje, że dzięki przebudowie ulic w centrum znacznie zmieni się jego wizerunek. Samorząd rozważa też zakup taboru autobusowego ze środków unijnych, co pozwoliłoby na dalsze unowocześnianie floty Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.
– Rosnąca inflacja, karuzela podwyżek i mało optymistyczna perspektywa finansowa powodują, że dla wszystkich samorządów wyzwaniem staje się dokończenie inwestycji z utrzymaniem terminów i płatności – przyznaje jednocześnie Aneta Klimek. Priorytetem pozostaje więc kwestia finalizacji przebudowy linii tramwajowej. – To największa inwestycja w historii miasta – usłyszeliśmy. Nawet jeśli w tym stwierdzeniu jest nieco przesady, bo większym wysiłkiem mogła być sama budowa połączenia tramwajowego z Łodzią, bez wątpienia przedsięwzięcie jest najdroższym od dziesięcioleci.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.