Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Pabianice: Nowa ustawa o PTZ doprowadzi do likwidacji połączeń

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Pabianice: Nowa ustawa o PTZ doprowadzi do likwidacji połączeń
Fot. Kasper FiszerTablica kierunkowa linii D
Czy międzymiastowe połączenie z Pabianic do Łasku zniknie z mapy komunikacji miejskiej regionu łódzkiego już za miesiąc? Takiego obrotu sprawy obawia się prezydent Pabianic. Zwraca on uwagę, że konieczność zawieszania połączeń może być efektem wprowadzenia nowej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Jak wskazują władze Pabianic, jeśli jej aktualny projekt przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zostałby przyjęty w zaproponowanym kształcie, niektóre istniejące połączenia musiałyby zostać zlikwidowane. Dotyczy to także komunikacji miejskiej współorganizowanej przez podłódzkie miasto.

Nowa definicja komunikacji miejskiej

Problematyczna może stać się bowiem nowa definicja komunikacji miejskiej. Zgodnie z nią tak zaklasyfikować można by tylko przewozy wykonywane wyłącznie w granicach miasta o statusie gminy lub wykonywane w granicach tego miasta i gmin z nim sąsiadujących albo w granicach gmin, które należą do związku międzygminnego lub związku powiatowo-gminnego, a także metropolitalne przewozy pasażerskie. Istotną zmianą względem stanu obecnego ma być brzmienie drugiego z tych warunków. Dziś bowiem dopuszcza się funkcjonowanie komunikacji miejskiej nie tylko w granicach miasta gminnego i miast sąsiadujących, ale na terenie miast i gmin sąsiadujących w ogólności.

– Gdyby ustawa została przyjęta w kształcie zaproponowanym przez resort, wykluczyłaby zatem funkcjonowanie linii autobusowej D już od 1 sierpnia – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Pabianicach. Połączenie Pabianic z Łaskiem funkcjonuje na podstawie porozumienia międzygminnego z 2011 r. – Nasze miasta nie graniczą jednak ze sobą bezpośrednio, pomiędzy nimi leży jeszcze gmina Dobroń, dlatego w myśl proponowanych przepisów dla dalszego organizowania linii D konieczne byłoby powołanie związku międzygminnego – konkluduje przedstawicielka magistratu.

Powołanie związku nie zawsze jest uzasadnione ekonomicznie

To zaś najprawdopodopodobniej nie będzie możliwe w krótkim czasie, a mogłoby być niezbędne już 1 sierpnia. – W mojej ocenie powołanie związku nie jest także uzasadnione ekonomicznie, wiąże się bowiem z koniecznością stworzenia biura związku i zatrudnienia osób organizujących jego pracę. Tymczasem funkcjonowanie linii D na podstawie porozumienia międzygminnego nie wiąże się z dodatkowymi kosztami o charakterze organizacyjnym – argumentuje prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz. – Jestem przekonany, że środki finansowe, które byłyby konieczne dla powołania związku międzygminnego, lepiej byłoby przeznaczyć na przykład na wymianę wyeksploatowanego taboru autobusowego – dodaje.

Władze Pabianic przekonują, że likwidacja linii wiązałaby się z dużymi niedogodnościami, bo połączenie, którego przewoźnikiem jest ZKM Łask, cieszy się dużą popularnością. – Korzysta z niego w dniu powszednim [średnio] 1598 pasażerów, w sobotę – 1313, a w niedzielę – 797. To w skali roku aż 513 540 przejazdów – wylicza Aneta Klimek. Dodaje przy tym, że problem będzie miał znaczenie także dla innych organizatorów transportu. – Na podstawie porozumienia międzygminnego funkcjonuje bowiem również np. linia tramwajowa 46 z Łodzi do Ozorkowa – wskazuje.

Miasto apeluje o zmiany w projekcie

Grzegorz Mackiewicz złożył już do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa pismo z wnioskiem o weryfikację projektu. – Zdaniem prezydenta Pabianic nowa ustawa powinna uwzględniać również sieć komunikacji miejskiej organizowaną na podstawie porozumień międzygminnych – czytamy w krótkim komunikacie prasowym wystosowanym przez UM Pabianice.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej pieniędzy i wieloletnie umowy na FRPA. Sejm głosuje

Prawo & Finanse

Więcej pieniędzy i wieloletnie umowy na FRPA. Sejm głosuje

Jakub Madrjas 16 czerwca 2023

Gromadzki: Co dalej z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym?

Prawo & Finanse

Adamczyk o nowelizacji ustawy PTZ: Dajmy szansę przewoźnikom

Prawo & Finanse

ZTM Warszawa o noweli ustawy PTZ: Uregulowanie bez logiki

Komunikacja

Ustawa o PTZ: Definicja komunikacji miejskiej może się zmienić

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Więcej pieniędzy i wieloletnie umowy na FRPA. Sejm głosuje

Prawo & Finanse

Więcej pieniędzy i wieloletnie umowy na FRPA. Sejm głosuje

Jakub Madrjas 16 czerwca 2023

Gromadzki: Co dalej z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym?

Prawo & Finanse

Adamczyk o nowelizacji ustawy PTZ: Dajmy szansę przewoźnikom

Prawo & Finanse

ZTM Warszawa o noweli ustawy PTZ: Uregulowanie bez logiki

Komunikacja

Ustawa o PTZ: Definicja komunikacji miejskiej może się zmienić

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5