Prezydent Pabianic i wójt Ksawerowa formalnie zawnioskowali o przyznanie części dodatkowych środków, jakie wyasygnowano ostatnio na realizowane w ramach RPO przedsięwzięcia inne niż związane z rewitalizacją. Wszyscy oferenci w nierozstrzygniętym przetargu przedłużyli ważność swoich ofert przynajmniej do początku lutego. Czasu na dokończenie formalności jest więc niewiele, ale dzięki ostatnim działaniom władz różnego szczebla przeprowadzenie remontu tramwajowego wydaje się coraz bardziej prawdopodobne.
10 stycznia Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju
zgodziło się na przeprowadzenie zmian w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Łódzkiego. Daje to możliwość dodatkowego dofinansowania inwestycji polegającej głównie na modernizacji linii tramwajowej z Łodzi do Pabianic. Lokalne samorządy podejmują kolejne kroki, by tak się ostatecznie stało.
Wspólny głos Pabianic i Ksawerowa – Prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz i wójt Ksawerowa Adam Topolski wystąpili 16 stycznia do Urzędu Marszałkowskiego [Województwa Łódzkiego] ze wspólnym wnioskiem o zwiększenie dofinansowania projektu „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów” – powiedziała nam Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic. – Wnioskujemy o kwotę 11 mln 800 tys. 500 zł, to jest o 10 proc. wydatków kwalifikowalnych w projekcie (łączna kwota wydatków kwalifikowalnych wynosi 118 mln 5 tys. zł przy całkowitej wartości projektu 146 mln 388 tys. 450 zł) – wylicza. To maksymalna kwota, jaką marszałek mógłby przyznać gminom.
Ewentualną zgodę marszałka będzie musiał znów zatwierdzić minister inwestycji i rozwoju. Na przeprowadzenie całej procedury nie pozostało już wiele czasu. Dwóch spośród trzech potencjalnych wykonawców zgodziło się bowiem ponownie przedłużyć ważność swoich ofert jedynie o miesiąc – odpowiednio do 8 i 11 lutego. Dobrą informacją jest natomiast wyrażenie w ostatnich dniach podobnej zgody przez trzeciego z oferentów, który utrzymuje w mocy swoją propozycję do początku kwietnia.
Niedoszacowanie kosztorysu znacznie przewyższa kwotę możliwego wsparciaPrawdopodobne pozyskanie dodatkowych środków z MIiR nie rozwiąże problemu znacznego przekroczenia wstępnego kosztorysu całkowicie. Najtańsza oferta złożona w postępowaniu była bowiem droższa niż zakładał Urząd Miejski w Pabianicach aż o 28,3 mln zł. Wciąż brakująca suma powinna jednak być do udźwignięcia dla pabianickiego budżetu, więc jeśli UMWŁ
zgodnie ze swoimi zapowiedziami przedłoży wniosek do resortu, a ten się do niego przychyli, niebawem powinien rozpocząć się bardzo długo wyczekiwany remont.
Aneta Klimek przypomina, że podstawowe dofinansowanie dla pabianicko-ksawerowskiej inwestycji zostało przyznane dzięki najwyższej ocenie merytorycznej przyznanej projektowi w konkursie Regionalnego Programu Operacyjnego. – Ocena ta wyniosła 85,96 proc. – podkreśla przedstawicielka prezydenta. Zgodnie z najnowszym stanowiskiem UMWŁ funkcjonowanie tramwajowych linii podmiejskich
ma stanowić ważny element systemu transportowego regionu.