Liczba podróżujących pabianickimi autobusami rośnie, a odsetek gapowiczów maleje – twierdzi tamtejszy Urząd Miejski. Samorząd podsumował sprzedaż biletów w zeszłym roku i porównał ją z danymi z lat 2015 – 2018. Procentowe wzrosty popytu są większe niż w wielu znacznie większych ośrodkach.
Urząd Miejski w Pabianicach podsumował sprzedaż biletów w roku 2018. Jak wynika z przesłanej nam informacji prasowej, po raz kolejny zanotowano istotny wzrost liczby przejazdów odpłatnych. – W 2018 r. autobusy Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego przewiozły o 153 tys. 397 pasażerów więcej niż w 2017 r. To oznacza wzrost liczby korzystających z komunikacji miejskiej o 420 osób dziennie – czytamy w komunikacie.
Wzrost wiązany jest z obniżką cen biletów dla części pasażerówChoć w porównaniu z wynikami osiąganymi w dużych miastach wskazane liczby mogą wydawać się niewielkie, przekładają się na aż niemal pięcioprocentowy wzrost popytu liczony rok do roku. Jak podkreśla Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta miasta, najnowsze statystyki wpisują się w kilkuletnią tendencję. – W 2015 r. odnotowano 2 mln 995 tys. 329 przejazdów odpłatnych (o blisko 14% mniej niż w 2018 r.), rok później zarejestrowano 3 mln 79 tys. 804 pasażerów płacących za przejazd, w 2017 r. – 3 mln 318 tys. 473, a w 2018 r. było ich już 3 mln 471 tys. 870 – wylicza.
Miasto tłumaczy trend wprowadzeniem szeregu usprawnień w funkcjonowaniu połączeń autobusowych. Największą rolę we wzroście popularności usług MZK Pabianice miało mieć jednak przyznanie pabianiczanom płacącym w miejscu swojego zamieszkania podatki i ich rodzinom dodatkowych zniżek. Samorząd wydaje im Kartę Pabianiczanina, która uprawnia do pięćdziesięcioprocentowego upustu. Sumuje się on z innymi ulgami, więc np. dzieci rodziców spełniających wymagania programu mogą podróżować za zaledwie jedną czwartą wartości biletu normalnego.
Na sto skontrolowanych autobusów gapowicz znajduje się w jedenastu – Podczas gdy liczba pasażerów rośnie, liczba gapowiczów konsekwentnie maleje – podkreśla Aneta Klimek. – W 2016 r. na każde 100 przeprowadzanych kontroli wystawiano 19 opłat dodatkowych, w 2017 r. już tylko 13, a 2018 rok został zamknięty wynikiem 11 „mandatów” w przeliczeniu na 100 kontroli – wskazuje. – Opłata dodatkowa za jazdę bez ważnego biletu kosztuje 260 zł, tymczasem najtańszy bilet miesięczny [z ulgą 75 proc. – dop. kf] kosztuje zaledwie 18,50 zł – zauważa.
W tym roku kalendarzowym liczba przejazdów biletowanych może jednak spaść. Pabianice
planują bowiem wprowadzić możliwość nieodpłatnego podróżowania komunikacją miejską dla osób, które wylegitymują się dowodem rejestracyjnym samochodu osobowego, oraz dodatkowych pasażerów w liczbie nie większej niż taka, jaką można zabrać do auta, które pozostało zaparkowane przed domem. To realizacja jednej z obietnic wyborczych prezydenta Grzegorza Mackiewicza.