Nowe autobusy hybrydowe, które właśnie zamówiły władze Pabianic, wyposażone będą w automaty biletowe. Samorząd zapowiedział również, że zakupi podobne urządzenia do starszych pojazdów miejscowego MZK. Sprzedaż biletów przez maszyny stanie się więc standardem – obecnie dystrybucja opiera się na kioskach, ale bilety można kupić także u kierowców.
– Po raz pierwszy mamy sytuację, w której nie musimy martwić się o zakup autobusów, gdy stare już kompletnie się rozsypują – mówił na zeszłotygodniowej konferencji prasowej Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic. Spotkanie towarzyszyło podpisaniu umowy pomiędzy lokalnym samorządem a Solarisem, który dostarczy podłódzkiemu miastu 18 autobusów hybrydowych. Jak pisaliśmy już na naszych łamach,
nowe pojazdy mają zastąpić sprowadzone przed kilku laty MAN-y, a flota Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego najprawdopodobniej będzie składać się z wozów wyłącznie jednej marki.
Łącznie 28 autobusów z biletomatamiNowe autobusy wyposażone będą w biletomaty. Dotychczas w pojazdach MZK nie stosowano takich urządzeń, a bilety dystrybuowane były wyłącznie w kanałach tradycyjnych oraz przez kierowców. Wkrótce maszyny mają zostać zainstalowane jednak także w starszych solarisach, które były dostarczone w latach 2005 – 2010. – Podpisałem już specyfikację [techniczną do zamówienia] na zakup dodatkowych automatów do autobusów, które eksploatowane są w chwili obecnej – powiedział Grzegorz Mackiewicz.
– W sumie do dyspozycji na terenie Pabianic będziemy mieli 28 automatów – wyliczał prezydent. MZK eksploatuje już 16 solarisów urbino 12 i właśnie zamówiło 18 hybryd. Należy więc spodziewać się, że biletomaty będą przenoszone tak, by zawsze były dostępne w pojeździe, który danego dnia wyjedzie na linię.
Pierwsze dziesięć nowych hybryd jeszcze w 2018 r. Intensywna wymiana taborowa ma ruszyć jeszcze w tym roku. Do końca 2018 r. producent ma bowiem dostarczyć pierwszych dziesięć hybryd. – Władze Pabianic zadbały, by nowo zakupiony tabor był wyposażony w sposób jak najbardziej przyjazny dla pasażerów – ocenił Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży Działu Krajowego Solaris Bus & Coach. – Udział osób starszych czy na wózkach w potoku pasażerskim wzrasta – podkreślał, argumentując, że wybrano właściwe rozwiązania dotyczące m.in. udogodnień dla niepełnosprawnych.
Przedstawiciel producenta zapewnił, że osiem ostatnich hybryd trafi do Pabianic w pierwszym półroczu 2019 r. – Realizowany projekt jest piękny – podsumował swoje wystąpienie, przypominając o zaletach napędu hybrydowego związanych ze znacznie zmniejszoną emisją spalin. Umowa pomiędzy Pabianicami a Solarisem opiewa na 33 mln 874 tys. zł. – 23 mln 409 tys. zł to natomiast wartość dofinansowania unijnego na zakup autobusów – przypomina Aneta Klimek, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Pabianicach. Inwestycja została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.