Jak wynika z przebiegu debaty toczącej się podczas ostatniej sesji Sejmiku Województwa Łódzkiego, rozważane jest uruchomienie linii autobusowej na zasadach PKS, która połączyłaby miejscowości leżące przy nieczynnej trasie tramwaju 46. – To się nie sprawdzi – mówił Dariusz Joński z Koalicji Europejskiej. Radni nie poparli jednak przygotowanej przez jego klub uchwały wzywającej marszałka do intensyfikacji działań na rzecz wznowienia komunilkacji tramwajowej.
Jednym z punktów obrad ostatniej sesji Sejmiku Województwa Łódzkiego miało być głosowanie nad przyjęciem uchwały dotyczącej zajęcia przez organ stanowiska w sprawie
przyszłości tramwajowej linii 46, która od 2018 r. pozostaje nieczynna. Jej projekt wnieśli radni Koalicji Obywatelskiej, a podpis pod nim złożył Witold Stępień, dziś przewodniczący Klubu Radnych KO, a w poprzedniej kadencji marszałek województwa. Uchwała miała przede wszystkim wezwać obecnego marszałka Grzegorza Schreibera do zintensyfikowania działań zmierzających do przeprowadzenia niezbędnego remontu i wznowienia kursów.
KO: Linia mogłaby być nawet dwutorowaW projekcie dokumentu zawarto też kilka ciekawych pomysłów dotyczących rozwiązań technicznych, które mogłyby znaleźć zastosowanie podczas modernizacji. Jak zwracają uwagę projektodawcy, na niemal całym odcinku linia 46 mogłaby być dwutorowa – ich zdaniem jest to niemożliwe jedynie przy Urzędzie Miasta Zgierza i pod jednym wiaduktem kolejowym. Miałoby to znacznie zwiększyć przepustowość i skrócić czas przejazdu do Łodzi, gdyż przed zawieszeniem ruchu tramwaje oczekiwały na siebie na mijankach.
Do głosowania jednak nie doszło. Radni głosami Klubu Radnych PiS zdjęli bowiem odnośny punkt obrad z ich programu. Jak argumentował Piotr Adamczyk, radny PiS,
UMWŁ prowadzi bowiem już obecnie działania na rzecz wznowienia kursów. – Są też konsultacje w sprawie linii PKS-u – dodał. To nowy wątek w rozmowach o komunikacji Łodzi z Ozorkowem, gdyż do tej pory nie brano pod uwagę możliwości zastąpienia tramwaju autobusem niestanowiącym komunikacji miejskiej w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Tramwaj może być rozwiązaniem problemu braku szybkiego skomunikowania – Rząd proponuje dofinansowanie do tzw. PKS-ów, ale na tej trasie taki środek transportu się nie sprawdzi – odpowiedział mu Dariusz Joński z KO. – Droga łącząca Ozorków ze Zgierzem jest wąska i to tramwaj może rozwiązać problem szybkiego skomunikowania mieszkańców – przekonywał. Argumentował też, że wezwanie marszałka do intensyfikacji działań jest konieczne, bo „ludzie od wielu miesięcy żyją w niepewności”.
– To już kolejny miesiąc, kiedy Ozorków i Zgierz są dużo gorzej skomunikowane ze stolicą regionu. Najwyższy czas, by podjąć w tej sprawie decyzje – dodał. Jego głos nie przełożył się jednak ostatecznie na poparcie dla uchwały.