Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ozorków: Co z komunikacją zastępczą po otwarciu linii zgierskiej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
24-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Ozorków: Co z komunikacją zastępczą po otwarciu linii zgierskiej?
fot. Kasper FiszerAutobus zastępczy
Przywrócenie kursów tramwajowej linii 45 z Łodzi do Zgierza wymusi istotne zmiany w organizacji systemu komunikacji zastępczej tworzonego przez linie Z45 i Z46. Nie wiemy, na jaki wariant zdecyduje się organizator przewozów – Urząd Miasta Łodzi. Niektóre scenariusze będą oznaczać pewne oddalenie funkcjonalne Ozorkowa od stolicy aglomeracji.

Na przełomie 2021 i 2022 r. otwarty ma zostać ruch na nieczynnej od 2018 r. tramwajowej linii zgierskiej kończącej się pętlą przy p. Kilińskiego. Od granicy Łodzi do węzła rozjazdowego Kurak biegnie ona wspólnie z linią ozorkowską, która nie jest jednak remontowana i pozostanie zamknięta także po przywróceniu kursów relacji Łódź – Zgierz. Oczywiste zalety reaktywacji przewozów nie niwelują jednak problemów z organizacją transportu w zamian za tramwaje linii 46.

Jak zorganizować ruch na wspólnej części trasy?


Dziś zastępcze połączenia oznaczone symbolami Z45 i Z46 funkcjonują w równym, półgodzinnym takcie (w dni robocze, w dni wolne częstotliwość jest niższa). Ich rozkłady jazdy ułożone są tak, by pomiędzy Łodzią a rozjazdem Kurak autobus pojawiał się cyklicznie raz na kwadrans. System ten wydaje się jednak nie do utrzymania po przywróceniu kursowania linii 45.

Kursy z Ozorkowa mogą zostać skrócone do Kuraka lub w jego okolice, możliwe wydaje się też ich utrzymanie na dotychczasowej trasie. Oba rozwiązania stwarzają jednak istotne problemy: pierwsze będzie najprawdopodobniej oznaczać spadek częstotliwości obsługi wspólnej części trasy. Drugie spowoduje zaś, że kursy będą obsługiwane raz tramwajem, a raz autobusem, podczas gdy w Łodzi w rejonie Helenówka nie ma wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych.

Problem będzie też dotyczyć Lutomierska?


Podróżni musieliby więc każdorazowo sprawdzać, jaki środek transportu będzie pasował im godzinowo, a w przypadku naturalnych dla komunikacji miejskiej opóźnień – biegać pomiędzy przystankami. Jaki model organizacyjny zostanie jednak wybrany – nie wiemy. Odpowiedzialny za uruchamianie przewozów zarówno na trasie linii 45, jak i 46 Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi nie odpowiedział nam na pytania dotyczące swoich planów w tym zakresie.

Niewielki Ozorków może więc funkcjonalnie oddalić się od stolicy aglomeracji łódzkiej, jeśli wymuszona zostanie druga już przesiadka na trasie do centrum Łodzi (nie znamy planowanego przebiegu linii 45, zatem nie wiemy, gdzie skierowane zostaną tramwaje ze Zgierza). Podobny proces może też zresztą czekać Lutomiersk – wieś leżącą na końcu nieczynnej linii tramwajowej 43B. Władze Łodzi i Konstantynowa Łódzkiego zapowiadają bowiem remont części trasy do trójkąta manewrowego w Konstantynowie, co prawdopodobnie położy kres bezpośredniej komunikacji zastępczej do Łodzi.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5