Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Otwarcie ofert: Białegostoku nie stać na diesle?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Otwarcie ofert: Białegostoku nie stać na diesle?
fot. Solaris Bus & CoachUrbino 18
Urząd Miejski w Białystoku otworzył oferty w przetargu na dostarczenie aż 28 autobusów zasilanych olejem napędowym. Obie oferty przekraczają zakładany budżet spółki. Czy miasto będzie stać na dołożenie kilku milionów i czy dalsze kupowanie autobusów spalinowych w takich ilościach ma sens?

Od 2026 roku w Polsce wprowadzane będą przepisy mające na celu promowanie zielonego transportu publicznego. Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności, miasta z populacją powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych, takich jak elektryczne lub wodorowe. Przypomnijmy też, że samorządy mają czas na pełną wymianę floty autobusowej na zeroemisyjną do 2040 roku. Wprowadzenie tych zmian ma na celu poprawę jakości powietrza oraz komfortu podróży mieszkańców.

Prezentacja ofert

Tymczasem Białystok jako jedno z niewielu miast w ostatnich miesiącach, zdecydował się na duże zamówienie, bo aż 28 autobusów, o napędzie tradycyjnym.

W postępowaniu wzięły udział dwie firmy i obie zaproponowały cenę za swoje usługi dalece przekraczające kwotę, którą na ten cel zabezpieczyło miasto - czyli 58 500 000 złotych brutto. Oferta MANu opiewa na 68 842 116 złotych brutto, natomiast Solarisa na 65 780 400 złotych brutto. Trudno przewidzieć na tę chwilę, jaki będzie następny krok miasta w tej sprawie. Nieprzewidziane dodatkowe koszty sprawiają, że po raz kolejny warto zadać sobie pytanie – czy aby na pewno dalsze inwestowanie w takich ilościach w autobusy o napędzie tradycyjnym ma sens, czy jest tylko niepotrzebnym wydatkiem?

Specyfikacja

Przypomnijmy, że zamówienie obejmuje dostawę 28 sztuk fabrycznie nowych, dwuczłonowych (przegubowych), niskopodłogowych trzyosiowych autobusów miejskich jednej marki i typu, konstrukcyjnie przystosowanych do ruchu prawostronnego, napędzanych silnikiem o zapłonie samoczynnym, zasilanym olejem napędowym. W ramach dostawy autobusów wymagane jest przeprowadzenie szkoleń kierowców, pracowników zaplecza technicznego oraz przedstawicieli zamawiającego, dotyczących eksploatacji i obsługi dostarczanych pojazdów i urządzeń oraz udzielenie gwarancji na dostarczone pojazdy.

Autobusy powinny być długości od 17,5 do 18,5 metra oraz maksymalnie 3,2 metra wysokości. Wymaganych jest minimalnie 130 miejsc, w tym 40 na miejscach siedzących. Pojazdy powinny posiadać czworo drzwi w układzie 2-2-2-2 z możliwością otwierania awaryjnego zarówno do wewnątrz jak i na zewnątrz.

Wymagany jest silnik spalinowy 6-cylindrowy, wysokoprężny, z zapłonem samoczynnym, umieszczony z tyłu pojazdu, zasilany olejem napędowym. Pojemność skokowa silnika to minimum 9,0 dm3, a moc silnika co najmniej 240kW. Silnik powinien spełniać aktualnie obowiązujące normy emisji spalin Euro VI i być wyposażony w automatyczny, elektronicznie sterowany dozownik oleju silnikowego.

Pojazdy mają być ogrzewane, wentylowane i klimatyzowane, a także posiadać obowiązkowo automatyczny system przeciwpożarowy, system informacji pasażerskiej oraz zliczania pasażerów.

Terminy i warunki

Złożone w postępowaniu oferty będą oceniane w trzech kategoriach: cena ofertowa (60%), ocena techniczna (20%) oraz warunki gwarancji i serwisu (20%).

Wykonawca zobowiązany jest zrealizować zamówienie w terminie do 12 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij