Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Ostrowiec Świętokrzyski planuje pozyskać osiem elektryków

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Ostrowiec Świętokrzyski planuje pozyskać osiem elektryków
fot. MPK Ostrowiec Świętokrzyski
Wśród 34 podmiotów, które zawnioskowały o dotacje w ramach programu „Zielony transport publiczny” jest Ostrowiec Świętokrzyski. Miasto, wzorem większości beneficjentów, chciałoby zainwestować w rozwiązania elektryczne wraz z budową odpowiedniej infrastruktury.

W ciągu kilku dniu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakończył przyjmowanie wniosków w programie „Zielony transport publiczny”. Złożone wnioski o dofinansowanie bardzo szybko wyczerpały pulę dostępnej alokacji. Do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji na zakup autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Poziom dofinansowania przewidziano na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90%.

Wnioski złożyły 34 podmioty. Są wśród nich zarówno jednostki samorządu terytorialnego (różnej wielkości), jak i (na ogół należące do nich) spółki komunikacyjne. 11 z nich zdecydowało się złożyć zarówno wnioski o dotacje, jak i o pożyczki. Pozostałe ubiegają się tylko o bezzwrotne dofinansowanie. Łączna liczba wniosków wynosi więc 45. Łączna kwota, którą zamierzają pozyskać wszyscy wnioskujący, to 1,7 mld zł. Zdecydowaną większość z tej kwoty stanowią dotacje (1,16 mld zł).

Wśród wnioskujących znalazł się Ostrowiec Świętokrzyski. Miasto realizować zamierza III etap projektu „Ekologiczny transport miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim”. W planach jest nabycie ośmiu nowych autobusów wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną. Miasto wnioskuje także o przeszkolenie 20 kierowców i 10 mechaników z obsługi bezemisyjnych pojazdów.

Ostrowiec Świętokrzyski chciałby zakupić pojazdy 12-metrowe, które pomieszczą ogółem 65 pasażerów – w tym 22 na siedząco. Pojazd miałby być dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych i w stu procentach niskopodłogowy. Ładowanie miałoby się odbywać za pomocą stacjonarnej stacji ładowania prądu stałego. – Założono, że autobus powinien posiadać napęd oraz pojemność baterii umożliwiającą zasięg min. 200 km na jednym ładowaniu w okresie minimum 5 lat – zdradza szczegóły Dominik Smoliński, wiceprezydent Ostrowca Świętokrzyskiego.

Wniosek obejmuje także budowę infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych pojazdów. Jak podaje miasto, we wniosku zawarto dwie sztuki stacje szybkiego ładowania o mocy 150 kW oraz trzy sztuki stacji ładowania wolnego o mocy 80 kW. – Stacje ładowania zostaną umiejscowione w nowobudowanej bazie operatora publicznego transportu zbiorowego, którym jest Miejski Zakład Komunikacji przy ul. Jana Samsonowicza w Ostrowcu Świętokrzyskim – podkreśla wiceprezydent Smoliński.

Gdy uda się kupić nowe pojazdy, zastąpią one osiem dotychczas eksploatowanych autobusów. Smoliński podaje, że wyłączone mają zostać wozy wyprodukowane w latach 1998-2007, posiadające niekiedy normę emisji spalin euro2, euro3 i euro4. – W celu uniknięcia emisji zanieczyszczeń powietrza oraz zapewnienia możliwości świadczenia usług w kolejnych latach konieczna jest wymiana taboru wraz z zapewnieniem niezbędnej infrastruktury – wyjaśnia wiceprezydent. Dodaje także, że zakup elektryków pozwoli, przy dalszej wymianie floty, spełnić wymagania ustawowe posiadania przez operatora 30 proc. taboru zeroemisyjnego.

Nowe pojazdy wzmocnią już obecne linie transportu publicznego, aczkolwiek w lekko zmodyfikowanej formie. – Wynika to z faktu planowanej przeprowadzi operatora do nowo zlokalizowanej bazy, której budowa zakończy się na przełomie II/III kwartału 2022 r. – wyjaśnia Smoliński.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Komunikacja

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Jakub Rösler 08 lipca 2024

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Komunikacja

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Września rozstrzyga przetarg na autobus elektryczny

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Komunikacja

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Jakub Rösler 08 lipca 2024

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Komunikacja

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Września rozstrzyga przetarg na autobus elektryczny

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij