W Ostrowie Wielkopolskim trwa kolejny etap przesiadki na zeroemisyjny transport. Miasto ogłosiło przetarg na dostawę czterech nowoczesnych autobusów elektrycznych oraz dwóch stacji ładowania, a po otwarciu ofert okazało się, że chętnych do realizacji zadania jest niewielu. Jedyną propozycję złożył Solaris Bus & Coach. Producent z Bolechowa zaoferował realizację zamówienia za 12,77 mln zł brutto, czyli mniej, niż przewidział zamawiający.
Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim otworzył oferty w przetargu na dostawę czterech nowych (kolejnych już) autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Inwestycja, współfinansowana z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027, to kolejny krok miasta w stronę zeroemisyjnego transportu.
Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim poinformował, że na sfinansowanie zamówienia przeznaczył 13,53 mln zł brutto. Jedyną ofertę złożył Solaris Bus & Coach z Bolechowa, wyceniając dostawę czterech elektrobusów wraz z dwiema dwustanowiskowymi ładowarkami na 12 766 416 zł brutto. Propozycja producenta mieści się więc w budżecie miasta.
Elektromobilny Ostrów Wielkopolski
Ostrów Wielkopolski buduje elektryczną flotę konsekwentnie od 2017 r., kiedy na linie wyjechały pierwsze cztery Solarisy Urbino 12 electric; w 2019 r. miasto zamówiło kolejne sześć sztuk (dostarczone rok później), co dało łącznie 10 pojazdów. W 2023 r. ratusz zapowiadał wzrost taboru do 16 elektryków do końca roku – i tyle dziś MZK faktycznie eksploatuje.
Pod koniec 2024 r. spółka zdobyła 15,1 mln zł dofinansowania na sześć następnych autobusów wraz z trzema dwustanowiskowymi ładowarkami oraz szkoleniami; umowę podpisano 3 kwietnia 2025 r., a harmonogram dostaw przewiduje 3 szt. do 27 lutego 2026 r. i 3 szt. do 30 kwietnia 2026 r. – co podniesie stan floty do 22 pojazdów.
Ogłoszony obecnie przetarg na kolejne 4 autobusy MAXI z dwiema ładowarkami zajezdniowymi zwiększy wielkość taboru Ostrowa Wielkopolskiego do łącznie 26 autobusów elektrycznych.
Autobusy i ładowarki
Przypominamy, że zamówienie obejmuje cztery dwunastometrowe, niskopodłogowe autobusy elektryczne, każdy zdolny zabrać co najmniej 75 pasażerów. Pojazdy muszą mieć płaską podłogę w całym wnętrzu, trzy szerokie wejścia i miejsce dla dwóch wózków – z rampą przy drugich drzwiach. Napęd oparty będzie na centralnym silniku i baterii o pojemności co najmniej 250 kWh. Zamawiający wymaga, aby w codziennej eksploatacji – z pełnym obciążeniem, ogrzewaniem lub klimatyzacją, przy temperaturach od -25 do +40 °C – pojazdy gwarantowały zasięg co najmniej 130 km.
Do zajezdni trafią także dwie dwustanowiskowe stacje ładowania typu plug-in. Każda z nich będzie mogła jednocześnie ładować dwa autobusy mocą 50 kW albo zasilać jeden pojazd z mocą 100 kW. Złącza CCS2, sprawność powyżej 95% czy pomiar zużytej energii dla każdego punktu to elementy wymagane w specyfikacji. Co istotne, autobusy muszą być kompatybilne z pantografami dachowymi, które już działają we flocie ostrowskiego przewoźnika.
Ocena ofert, terminy i formalności
Cena pozostanie najważniejszym kryterium w ocenie ofert – to 60% punktów. Spore znaczenie będą miały jednak także parametry techniczne (32%). Liczyć się będzie m.in. materiał szkieletu i poszycia, wysokość progu wejściowego, zużycie energii w teście SORT-2, rodzaj zastosowanego oświetlenia czy wykorzystanie technologii SiC w układach napędowych. Ostatnie 8% punktów dotyczy gwarancji – premiowane będą dłuższe okresy ochrony zarówno dla całego autobusu, jak i dla systemu ładowania. Już w podstawowych warunkach przewidziano długie gwarancje: na baterie trakcyjne co najmniej osiem lat lub 560 tys. km, a na ładowarki – sześć lat.
Pierwsze dwa autobusy wraz z ładowarkami mają pojawić się w zajezdni w połowie maja 2027 r., kolejne dwa – tydzień później. Wymagane jest wadium w wysokości 300 tys. zł, a zabezpieczenie należytego wykonania umowy ustalono na poziomie 3% wartości kontraktu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.