Partnerzy serwisu:
Mobilność

Oslo: Pojazdy elektryczne sposobem na czystsze powietrze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Oslo: Pojazdy elektryczne sposobem na czystsze powietrze
fot. Chris Nyborg, lic. CC BY-SA 3.0Oslo
Od początku miesiąca władze Oslo wprowadziły subwencje dla chętnych na zakup towarowych rowerów elektrycznych. Z dotacji w wysokości do 1200 dolarów mogą skorzystać mieszkańcy stolicy Norwegii niezależnie od osiąganego dochodu. Celem jest zmniejszenie ruchu samochodowego, choć skorzystanie z pomocy finansowej nie musi wiązać się z deklaracją rezygnacji lub rzadszego korzystania z samochodu.

Rowery, do których kupowania zachęcają władze Oslo, odznaczają się wzmocnioną konstrukcją, pozwalającą przewozić większy bagaż i tym samym zastępować samochód w większej liczbie sytuacji w życiu codziennym. Dotacja może wynosić do 25% kosztów zakupu roweru, którego cena w Norwegii – jak podaje citylab.com - waha się od równowartości 2400 do 6000 dolarów (20 do 50 tysięcy koron).

Przyczyna: smog

Mimo braku kryterium dochodowego liczbę beneficjentów poważnie ograniczy zarezerwowana na nie kwota w miejskim budżecie – 5 milionów koron (600 000 dolarów). Jak łatwo policzyć, jeśli przyjmiemy maksymalną wartość dotacji, będzie mogło skorzystać z niej zaledwie 500 mieszkańców (Oslo zamieszkuje ok. 620 tysięcy ludzi – to liczba mniejsza, niż w przypadku Krakowa czy Łodzi, porównywalna z zaludnieniem Wrocławia). Dotacje są jednak tylko jednym z elementów szerszego planu. Zastępca burmistrza ds. środowiska i transportu planuje w ciągu najbliższych ośmiu lat zwiększenie udziału ruchu rowerowego w miejskich podróżach do 25% przy jednoczesnym spadku udziału podróży samochodem do 20%.

Decyzja miejskich władz ma związek z zanieczyszczeniem powietrza. Według szacunków opublikowanych na internetowej stronie Oslo, transport jest odpowiedzialny za aż 60% emisji gazów cieplarnianych na terenie miasta. W styczniu uznano za konieczne wydanie tymczasowego zakazu poruszania się samochodów z silnikami wysokoprężnymi między godziną 6 a 22. Wymiana parku samochodowego w służbach komunalnych na pojazdy elektryczne jest na półmetku. Do roku 2020 cały tabor transportu publicznego ma być napędzany przez energię odnawialną (w tym przypadku oznacza to głównie biodiesel i biogaz), a do 2025 r. 60% obsługujących miasto autobusów ma mieć napęd elektryczny. Wydatki na ten cel wyniosły jak dotąd 23,5 milionów koron.

Coraz więcej samochodów elektrycznych

Stołeczne władze chwalą się też działaniami na rzecz zachęcania mieszkańców do kupna pojazdów bezemisyjnych: należy do nich zwolnienie z podatków (w tym VAT), darmowe parkowanie, darmowy przejazd drogami płatnymi dla kierujących innymi pojazdami, darmowy przewóz promami oraz możliwość jazdy po buspasach, a nawet darmowe ładowanie.

Działania te przynoszą oczekiwane skutki. Systematyczny przyrost liczby samochodów elektrycznych ma miejsce od 2010 r. Według oficjalnych statystyk w napęd elektryczny lub hybrydowy było wyposażonych 30% nowych samochodów sprzedanych w Oslo w 2015 i pierwszych trzech kwartałach 2016 roku. W mieście działa ok. 2000 stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych, których liczba w całej Norwegii przekroczyła 77 tysięcy.

Niezależnie od tego władze stolicy Norwegii realizują ambitny plan ograniczania ruchu samochodowego. Według danych ze strony internetowej miasta w bieżącym roku likwidacji mają ulec niemal wszystkie (około 600) miejsca parkingowe w centrum. W 2018 r. przyjdzie kolej na przekształcenie części ulic w deptaki bez podziału na jezdnię i chodniki (trwają prace nad konkretnymi rozwiązaniami dla poszczególnych ciągów). Na 2019 rok zaplanowano ocenę wprowadzonych rozwiązań i ich wpływu na życie miasta. W razie potrzeby ograniczenia mogą zostać jeszcze bardziej zaostrzone.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5