Osiem nowych pojazdów chce zakupić Radomsko dla tamtejszego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji. W ramach zakupów dostarczone mają zostać nie tylko pojazdy spalinowe, ale także hybrydowe. Na zakup ośmiu autobusów i zmianę infrastruktury przystankowej Radomsko chce przeznaczyć 12 mln zł.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa fabrycznie nowych, niskoemisyjnych i niskopodłogowych miejskich autobusów na potrzeby transportu publicznego w Radomsku z podziałem na dwie części. Początkowo planowano zakup wyłącznie 10 autobusów z napędem diesla, jednak wniosek o dofinansowanie unijne nie przeszedł pozytywnej oceny. Dokonano więc korekty i miasto wspólnie z przedsiębiorstwem komunikacyjnym zamierza zakupić mniejszą liczbę pojazdów, jednak część z nich będzie niskoemisyjna. – Zmieniły się zasady zakupu pojazdów i 50 proc. nowych autobusów musi być wyposażonych w alternatywne źródła napędu. Powinny więc to być albo autobusy hybrydowe, albo na gaz. Wtedy składający wniosek jest premiowany dodatkowymi punktami – mówił w lokalnych mediach Robert Gloc, prezes MPK w Radomsku.
Pieniądze na zakup pojazdów miałyby pochodzić od marszałka województwa łódzkiego z programu „Niskoemisyjny transport miejski”. W części pierwszej Radomsko chce zakupić 4 pojazdy hybrydowa, zaś w części drugiej – 4 pojazdy z silnikiem diesla spełniających normę emisji spalin EURO 6. Przedsiębiorstwo planowało na zakup autobusów, a także dostosowanie przystanków wydać 12 mln zł. Obecnie trwa postępowanie na zakup pojazdów. Ich długość określono w przedziale od 11,5 metra do 12,2 metra. Szerokość powinna wynosić 2 550 mm. Co najmniej 80 pasażerów powinno zmieścić się do pojazdu, a 25 z nich musi znaleźć miejsce siedzące, zaś 6 miejsc siedzących ma być dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi. W przypadku autobusów hybrydowych zastosowany ma zostać silnik wysokoprężny diesla o mocy minimalnej 150 kW. Autobusy muszą spełniać warunki maksymalnego zużycia oleju napędowego 30 litrów/100 km. W przypadku autobusów dieslowych zastosowany ma być silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym, 6-cylindrowy, o mocy minimalnej 170 kW. Wejście do środka zapewnią trzy pary podwójnych drzwi. Autobusy będą posiadać klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. W środku znajdzie się także 5 portów USB. Nowe pojazdy miałyby zastąpić dotychczasowe siedem krótszych autobusów, które nie są niskopodłogowe.
Przedmiotem zamówienia są także usługi powiązane z dostawą pojazdów. Zamawiający wymaga od producenta udzielenia gwarancji na autobusy, udzielenia autoryzacji na dokonywanie obsługi technicznej, przeprowadzenie szkoleń pracowników MPK, dostarczenie narzędzi specjalnych, przyrządów kontrolno-pomiarowych i programów niezbędnych do wykonywania prac obsługowo-naprawczych. Producent będzie miał 17 miesięcy na zrealizowanie kontraktu. Składane ofert trwa do 7 lutego 2018 roku. Cena nie jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia, jednak stanowi istotne kryterium oceny, bo aż 60%. Reszta punktów to parametry techniczno-eksploatacyjne (35%), na które składa się liczba miejsc pasażerskich stojących i siedzących, ilość miejsc pasażerskich siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi, zużycie paliwa, wysokość nadwozia autobusu, efektywna szerokość drzwi, długość całkowita autobusu, pojemność silnika, zastosowanie systemu zapewniającego bezemisyjny dojazd np. do przystanku tylko na silniku elektrycznym oraz bezemisyjny odjazd. Ostatnie 5% punktów stanowi termin gwarancji.
Na tym pozytywne zmiany w komunikacji miejskiej w Radomsku się nie kończą. Miasto planuje za unijne pieniądze dodatkowo wyposażyć także przystanki – zostaną one wyposażone w tablice informacyjne o nadjeżdżających autobusach, numerach linii czy spóźnieniach. Dodatkowo od 2 stycznia 2018 roku wprowadzone mają zostać bezpłatne przejazdy autobusami dla dzieci i młodzieży zamieszkałej na terenie miasta.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.