Od wielu miesięcy PKP PLK odsuwają termin otwarcia ofert w przetargu na przebudowę układu torowo-stacyjnego Olsztyn Główny. Przyczyną są liczne pytania i odwołania potencjalnych wykonawców. Teraz dodatkowo zamawiający zmienił zakres zamówienia. Kolejne przesunięcia powodują, że rozliczenie przyznanych pełnych środków unijnych w ramach tej perspektywy unijnej będzie niemożliwe.
W październiku zeszłego roku PKP PLK
ogłosiły przetarg na wielką przebudowę układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. Zakres prac przewiduje m.in. poszerzenie peronów, dobudowę nowej krawędzi peronowej, a także budowę nowego, szerszego tunelu, który po przedłużeniu będzie prowadzić na Zatorze. Obecny stan infrastruktury
pozostawia już wiele do życzenia.
Termin składania ofert już z wielomiesięcznym przesunięciemPierwotnie chętnych wykonawców mieliśmy poznać w listopadzie zeszłego roku. Od tamtej pory jednak termin składania ofert był wielokrotnie zmieniany. W chwili obecnej na 16 lipca. – Zmiany terminów otwarcia ofert były spowodowane dużą liczbą pytań od potencjalnych oferentów zainteresowanych przetargiem, które uszczegóławiały techniczne aspekty zamówienia oraz złożonymi trzema odwołaniami do Krajowej Izby Odwoławczej – informuje Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK.
Termin 16 lipca nie musi być jednak ostateczny. – Pierwsze dwa odwołania w KIO zostały wycofane. Oczekujemy na wyznaczenie terminu rozprawy dla trzeciego odwołania – mówi Martyn Janduła. – W przypadku trzeciego odwołania PLK analizują treść pod kątem uwzględnienia wniosku odwołującego, warto jednak podkreślić, że nadrzędnym celem spółki jest zapewnienie sprawiedliwych i równych warunków przystąpienia do przetargu dla każdego wykonawcy – zapewnia przedstawiciel inwestora.
Nowy zakres inwestycjiNiezależnie od odwołań i pytań PKP PLK już dwukrotnie zmieniły zakres zamówienia. Wpierw w lutym do zakresu prac dodano „włączenie posterunków Gągławki, Olsztynek i Waplewo do zdalnego sterowania ze stacji Olsztyn Główny”. Teraz zamawiający uznał, że wykonanie robot budowlanych w zakresie budowy nowych urządzeń srk na stacji Olsztyn Główny, wcześniej objęte prawem opcji, zostało włączone do zakresu prac podstawowych.
– Podjęto decyzję o przesunięciu zakresu z opcji do głównego zakresu zamówienia, aby uniknąć w przyszłości robót straconych. Wykonanie nowych urządzeń srk dla całego zamówienia (stacja Olsztyn wraz z odcinkiem linii 216 Olsztyn – Waplewo) umożliwi sprawniejsze uruchomienie systemów ETCS/GSM-R. Bez tych prac, przy
obecnie wykorzystywanych przekaźnikach, problematyczne byłoby w przyszłości przeniesienie sterowania stacjami Gągławki, Olsztynek i Waplewo do nastawni Olsztyn – informuje Martyn Janduła. Nie wiadomo jednak, dlaczego taka refleksja naszła zarządcę infrastruktury dopiero teraz.
Pytanie o fundusze unijneNa realizację projektu PKP PLK otrzymały środki unijne z programu Polska Wschodnia w wysokości ok. 124 mln zł. W tym momencie palącym problemem staję się terminy. – Podpisanie umowy planowane jest pod koniec roku 2021 – wskazuje Martyn Janduła. Tymczasem na realizację całej inwestycji przeznaczono 30 miesięcy – oznacza to, że nie zakończy się ona w całości w 2023 r., czyli w okresie rozliczania środków z obecnej perspektywy unijnej.
Co w tej sytuacji z przyznaną sytuacją? – Inwestycja na stacji w Olsztynie jest przez PLK na bieżąco analizowana. Opracowywane są różne scenariusze działań związane z realizacją inwestycji i jej finansowaniem – wskazuje enigmatycznie przedstawiciel PKP PLK.
W równoległym postępowaniu PKP SA
wybierają wykonawcę nowego budynku dworcowego. Oferty poznaliśmy w maju. Przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty.