Opole podpisało dzisiaj (26 marca) umowę z Solarisem obejmującą dostawę pięciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Wartość kontraktu wynosi prawie 19 milionów zł brutto, a nowe pojazdy zostaną dostarczone Miejskiemu Zakładowi Komunikacyjnemu (MZK) w Opolu w ciągu 420 dni od złożenia podpisów. Zakontraktowane autobusy Urbino 12 electric zapoczątkują elektryfikację transportu publicznego w mieście.
26 marca reprezentanci firmy Solaris i Miasta Opola podpisali umowę na dostawę pięciu autobusów elektrycznych Urbino 12 electric. To pierwsza inwestycja miasta w autobusy bateryjne. W ramach kontraktu Solaris jest odpowiedzialny także za dostarczenie niezbędnej infrastruktury ładowania pojazdów oraz związane z tym prace budowlane. Wraz z autobusami do miasta trafi ładowarka pantografowa oraz trzy ładowarki zajezdniowe typu plug-in. Wartość kontraktu wynosi prawie 19 mln zł brutto. Zgodnie z umową zakończenie realizacji zamówienia planowane jest na pierwszą połowę 2022 roku.
– Konsekwentnie inwestujemy w komunikację publiczną w Opolu. Jest to z korzyścią nie tylko dla pasażerów MZK, ale dla nas wszystkich. To ważny element naszej troski o czystsze powietrze. Nowe elektryki jeszcze bardziej i jeszcze zdecydowanej pomogą nam w walce z emisją – zaznacza Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola.
– Z podziwem obserwujemy jak dynamicznie rozwija się w Polsce sieć transportu bezemisyjnego. Opole wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców, inwestując nie tylko w nowoczesny, bezpieczny i komfortowy transport miejski, ale nade wszystko w czyste powietrze, a tym samym w lepszą jakość życia. Cieszę się, że miasto Opole po raz drugi wybrało pojazdy z naszej oferty– mówi Petros Spinaris, wiceprezes zarządu Solaris Bus & Coach, odpowiedzialny za obszar sprzedaży, marketingu i after sales.
Wszystkie zamówione autobusy zostaną wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy i będą napędzane przez chłodzony powietrzem silnik centralny o mocy 160 kW. W ciągu dnia, szybkie uzupełnianie energii będzie odbywać się poprzez tzw. „odwrócony” pantograf, czyli urządzenie, które będzie opuszczać się na dach autobusu z masztu ładowarki pantografowej. W nocy z kolei, na terenie zajezdni MZK, będzie odbywało się podstawowe ładowanie przez standardowe złącze kablowe typu plug-in.
Efektywną wymianę pasażerską w Urbino 12 electric zapewnią trzy pary podwójnych drzwi. Ponadto na pokładzie znajdzie się 28 miejsc siedzących, w tym 10 siedzeń dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi oraz duża zatoka szczególnie istotna dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich bądź podróżujących z wózkami dziecięcymi. W klimatyzowanych autobusach zostanie zapewniony dostęp do sieci WiFi, a pasażerowie będą mogli podładować swoje urządzenia mobilne za pomocą kilku gniazd USB. Na pokładzie dostępny będzie rozbudowany system informacji pasażerskiej, a także system cyfrowego monitoringu, zwiększający bezpieczeństwo podróżowania.
Autobusy zostaną również wyposażone w system prekondycjonowania termicznego podczas ładowania autobusów, który zwiększy komfort pasażerów oraz zoptymalizuje zużycie energii elektrycznej potrzebnej do jazdy. Pozwoli to zwiększyć zasięg pojazdów po naładowaniu baterii oraz skrócić czas pomiędzy startem autobusu a osiągnięciem optymalnej dla przewożenia pasażerów temperatury wewnątrz pojazdu.
Zamówione dziś pojazdy nie będą pierwszymi pojazdami Solarisa, które trafią do Opola. Są to jednak pierwsze autobusy elektryczne tego producenta, wyprodukowane dla Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach projekt „Elektromobilne Opole” dofinansowanego ze środków unijnych. Wartość projektu wynosi 20,2 mln zł. Trzy najważniejsze zadania, które są realizowane w ramach projektu to:
- zakup 5 szt. elektrycznych autobusów miejskich wraz z budową pantografowej stacji szybkiego ładowania autobusów na ul. Prószkowskiej oraz dostawą 3 szt. dwustanowiskowych ładowarek na zajezdnię MZK,
- budowa infrastruktury ładowania na zajezdni MZK,
- nadzór nad budową stacji ładowania autobusów na ul. Prószkowskiej w Opolu oraz nadzór nad budową infrastruktury ładowania na zajezdni MZK.