Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Opole. Ciuchcia przed Dworcem PKP przejdzie rewitalizację

Dalej Wstecz
Autor:

UM Opole

Data publikacji:
08-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Opole

Podziel się ze znajomymi:

Poznaliśmy oferty przetargowe na rewitalizację lokomotywy stojącej przed Dworcem PKP Opole Główne. Zgłosiły się dwie firmy, a najtańsza oferta zakłada wykonanie prac za nieco ponad 504 tysiące złotych. To 15 tysięcy więcej niż zakładał początkowo Ratusz.

Co lokomotywa ma wspólnego z synem Anny German

Prace konserwatorskie parowozu TKt48-127 oraz sąsiadującego semafora zostaną przeprowadzone w ramach zadania „Renowacja zabytkowego parowozu na Placu „Kory" Olgi Sipowicz”. Wykonane zostaną zgodnie z programem prac konserwatorskich oraz pozwoleniem Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Termin wykonania zamówienia to 112 dni od daty zawarcia umowy. Program prac konserwatorskich opracowany został przez dr hab. Zbigniewa Tucholskiego i prof. PAN oraz Tomasza Roszaka. Ciekawostką z pewnością jest to, że ten pierwszy, naukowiec, historyk techniki, profesor w Instytucie Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk, jest synem piosenkarki Anny German-Tucholskiej i inżyniera Zbigniewa Antoniego Tucholskiego.

Prace renowacyjne lokomotywy przeprowadzone zostaną w większości na miejscu, a więc nawet na czas rewitalizacji lokomotywa nie zniknie z Placu Kory. Przepisy nie pozwalają bowiem, aby na plac przed Dworcem Głównym PKP mógł wjechać ciężki sprzęt powyżej 10 ton. Możliwe jednak, że niektóre elementy zostaną wywiezione i wrócą po renowacji. Podobnie się dzieje na przykład przy remoncie żółtego mostku. Lokomotywa przez lata stała pomiędzy budynkiem dworca a gmachem poczty. Po tym, jak miasto rozpoczęło przebudowę placu przed dworcem, w marcu 2023 roku przeniesiono ją w pobliże centrum przesiadkowego Opole Główne. Trwało to dwa dni. Pierwszego, lokomotywa została podniesiona i umieszczona na specjalnej platformie, która następnego dnia przewiozła ją na obecne miejsce.

Pierwowzór rodem z USA

Lokomotywa TKt48-127 jest jednym z 34 egzemplarzy tego typu pojazdów zachowanych w Polsce. Istniejący w tym parowozie układ osi (jedna oś toczna z przodu, cztery osie napędne i oś toczna z tyłu) pierwszy raz zastosowano w końcu XIX wieku przez przemysł lokomotywowy w USA. W Europie rozpowszechnił się w parowozach pruskich budowanych w latach 1914-1924, eksploatowanych także przez PKP w dwudziestoleciu międzywojennym. Zaprojektowanie pierwszego polskiego parowozu o takim układzie osi nastąpiło po II wojnie światowej.

Produkcję tych parowozów uruchomiono pod koniec 1950 roku w Zakładach Przemysłu Metalowego im. Stalina w Poznaniu (dawny Cegielski) oraz od maja 1950 roku w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie (FABLOK). Do końca lutego 1953 zbudowano 109 egzemplarzy w obu tych fabrykach. Jeden był szerokotorowy, a 15 na zamówienie eksportowe do Albanii (6) i Korei Płn. (9). W sumie powstały 293 takie pojazdy. Przeznaczone były do ruchu podmiejskiego i obsługi składów towarowych. Przy dobrych torach osiągały one prędkość maksymalną 80 km/h.

Parowozownia w Opolu dwukrotnie posiadała tę serię lokomotyw. Eksponowany w Opolu parowóz TKt48-127 został zbudowany w 1955 roku w Chrzanowie. Kolejno przynależał do Zebrzydowic, Czechowic, Katowic, Kluczborka (dwukrotnie), Fosowskich i Kłodzka. Do Opola przekazany w połowie lat 90., gdzie w lokomotywowni Opole służył do wytwarzania pary dla celów ogrzewczych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec Rzeszów Główny przeszedł metamorfozę

Przestrzeń

Igława kupi do 20 nowych trolejbusów. Jednak Škoda

Komunikacja

Igława kupi do 20 nowych trolejbusów. Jednak Škoda

Przemysław Farsewicz 07 września 2025

Budowlanka jak tlenu potrzebuje inwestycji

Prawo & Finanse

Budowlanka jak tlenu potrzebuje inwestycji

Elżbieta Pałys 31 sierpnia 2025

Budapeszt z planami przebudowy kolejki HEV

Komunikacja

Budapeszt z planami przebudowy kolejki HEV

Przemysław Farsewicz 31 sierpnia 2025

Opole szykuje zmiany w komunikacji miejskiej

Mobilność

Opole szykuje zmiany w komunikacji miejskiej

Redakcja/inf. pras. 18 sierpnia 2023

Zobacz również:

Dworzec Rzeszów Główny przeszedł metamorfozę

Przestrzeń

Igława kupi do 20 nowych trolejbusów. Jednak Škoda

Komunikacja

Igława kupi do 20 nowych trolejbusów. Jednak Škoda

Przemysław Farsewicz 07 września 2025

Budowlanka jak tlenu potrzebuje inwestycji

Prawo & Finanse

Budowlanka jak tlenu potrzebuje inwestycji

Elżbieta Pałys 31 sierpnia 2025

Budapeszt z planami przebudowy kolejki HEV

Komunikacja

Budapeszt z planami przebudowy kolejki HEV

Przemysław Farsewicz 31 sierpnia 2025

Opole szykuje zmiany w komunikacji miejskiej

Mobilność

Opole szykuje zmiany w komunikacji miejskiej

Redakcja/inf. pras. 18 sierpnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij