Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyńska Panorama w konsultacjach [nowe wizualizacje]

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2019-01-07 15:38
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyńska Panorama w konsultacjach [nowe wizualizacje]
mat. UM Olsztyn / Durmazlar
Wiosną 2020 roku do Olsztyna powinny dotrzeć pierwsze tramwaje od Durmazlara. Ten turecki producent wyprodukuje dla miasta 12 wozów. Zanim jednak przystąpi do produkcji, prowadzi z miastem techniczne rozmowy, by jak najlepiej sprostać wymaganiom zamawiającego i dostosować nowy produkt do tramwajów już jeżdżących po olsztyńskich torowiskach. W grudniu odbyło się już drugie takie spotkanie.

Według informacji przekazanych od miasta, Durmazlar, niezwłocznie po podpisaniu w lipcu 2018 r. umowy, przystąpił do prac koncepcyjnych i opracowania założeń projektowych. Jeszcze w październiku odbyło się w Olsztynie trzydniowe spotkanie techniczne, gdzie producent zadeklarował, że produkcja pierwszych elementów prototypowego pojazdu rozpocznie się już w marcu 2019 roku a produkcja tramwajów dla Olsztyna w sierpniu 2019 r. Pierwszy tramwaj ma dotrzeć do Olsztyna w ciągu 21 miesięcy od podpisania umowy, co oznacza, że ujrzymy go w stolicy Warmii i Mazur na wiosnę 2020 r. Ostatnie tramwaje z zamówienia mają tam trafić pięć miesięcy później.

Zanim jednak dojdzie do produkcji pierwszych komponentów, do Olsztyna przyjechali po raz kolejni przedstawiciele Durmazlara. Spotkanie odbyło się w dniach 18-19 grudnia. Do miasta przyjechało siedmiu przedstawicieli firmy – cztery osoby z Turcji oraz tłumacz i dwóch konsultantów z Polski. Tematem spotkania były ustalenia techniczne w zakresie dostawców podsystemów, ponieważ w ofercie przetargowej firma określiła konstrukcję i koncepcje podzespołów, ale zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia wykonawca ma obowiązek przedstawiać do uzgodnienia poszczególne elementy pojazdów.


mat. UM Olsztyn / Durmazlar

– Takie postanowienia umowy umożliwiają nam ocenę realizowanego zamówienie i w rezultacie otrzymanie takiego tramwaju, który będzie w pewien sposób składał się z powtarzalnych części, czyli będzie zbudowany z analogicznych systemów, które mamy w już posiadanym modelu – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka miasta. Jak dodaje, ma to ułatwić późniejsze zamawianie poszczególnych części czy wyegzekwowanie gwarancji jednostkowej komponentów. – Oczywiście spotkanie odbyło się na zasadzie wymiany poglądów, dyskusji i uzgodnień. Specjaliści z Turcji proponowali nam pewne rozwiązania i gdy uzasadnili ich wyższość nad tymi, które my zakładaliśmy do zastosowania, wówczas uzgadnialiśmy ich propozycje do dalszego projektowania pojazdu – podkreśla rzeczniczka.


mat. UM Olsztyn / Durmazlar

Na spotkaniu omawiano m.in. systemy smarowania kół, system piasecznic, klimatyzację, napęd i sposób przeniesienia napędu na osie, kształty zewnętrzne, kolorystykę pojazdów i ich design. – Ponadto przedstawiciele Durmazlara przez dwa dni omawiali szczegóły eksploatacyjne wszystkich elementów w zajezdni MPK Olsztyn, mając "pod ręką" użytkowane w Olsztynie tramwaje, oraz na podstawie prezentacji, zdjęć i schematów – mówi Bartoszewicz. Kolejne takie spotkanie planowane jest w marcu.

Do Olsztyna ma przyjechać 12 pojazdów bazujących na projekcie Panoramy, a każdy z nich ma kosztować miasto 8,99 mln zł, czyli łącznie 108 mln zł. Tureckie tramwaje będą nieco dłuższe od obecnych w Olsztynie Tramino Solarisa, bo ten parametr wyniesie 32,5 metra. Szerokość pudła pozostanie ta sama jak dotychczas – 2,5 metra. Pojazd będzie niskopodłogowy ze wzniosami nad wózkami. Niską podłogę udało się zaproponować na całej długości tramwaju. Wiadomo już, że pojazd będzie pięcioczłonowy. W skrajnych czołach zamontowane zostaną skrętne wózki mające zapobiegać nadmiernemu zużywaniu się torowiska, zaś w środkowym – sztywny. Pozostałe człony będą podwieszane. Pojazdy pomieszczą 210 pasażerów, z czego we wnętrzu zapewnionych będzie 40 siedzeń. W najszerszych fragmentach pudła producent zapewni układ 2+1 lub 1+1, co powinno rozwiązać nieco znany problem z Tramino, gdzie pasażerowie narzekali na lekki ścisk. Więcej o tramwajach piszemy tutaj (porównanie z Tramino tutaj).


mat. UM Olsztyn / Durmazlar

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn: Tramwajowa trójka częściej nie jeździ niż jeździ

Komunikacja

Olsztyn: Tramwajowa trójka częściej nie jeździ niż jeździ

Przemysław Farsewicz 11 grudnia 2018

Hiszpanie z FCC i Olsztyn spierają się o tramwaj. Sąd powraca do sprawy

Przestrzeń

Hiszpanie z FCC i Olsztyn spierają się o tramwaj. Sąd powraca do sprawy

Przemysław Farsewicz 04 grudnia 2018

Wiosną rozpocznie się produkcja Panoramy dla Olsztyna

Komunikacja

Wiosną rozpocznie się produkcja Panoramy dla Olsztyna

Przemysław Farsewicz 07 listopada 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5