Partnerzy serwisu:
Mobilność

Olsztynianie chcą miejskiego roweru

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Olsztynianie chcą miejskiego roweru
Fot. Wizja Lokalna Olsztyn
Stowarzyszenie Wizja Lokalna, które przez ostatnie miesiące prowadziło badania ankietowe na temat pomysłu powstania w Olsztynie publicznego systemu stacji rowerów miejskich, opublikowało właśnie raport w tej sprawie. Udział w badaniach wzięło ponad 1,2 tysiąca mieszkańców. Jak się okazuje, większość mieszkańców popiera ten pomysł.

Olsztyn promuje się hasłem „O!Gród z natury”. W swoich granicach miejskich posiada kilkanaście jezior oraz jeden z największych w Polsce kompleksów leśnych, do którego olsztynianie chętnie chodzą na spacery. Mimo tak proekologicznego miejsca, mieszkańcy Olsztyna wciąż nie mogą doczekać się uruchomienia miejskiego roweru, który staje się bardzo popularnym środkiem transportu.

Sprawą rowerów zajęło się miejskie stowarzyszenie "Wizja Lokalna", które postanowiło sprawdzić, co o tym pomyśle sądzą mieszkańcy. Badania trwały od stycznia do kwietnia i dotyczyły informacji na temat wiedzy mieszkańców co do zasad funkcjonowania całodobowych oraz samoobsługowych stacji rowerów miejskich, a także ich postrzegania i oczekiwań względem przyszłego systemu. Badania miały również, co może nawet bardziej istotne, pokazać władzom miasta skalę zainteresowania tematem.

– Wydaje się, że oba cele udało się osiągnąć. Mieszkańcy szczegółowo dzielili się z nami swoimi doświadczeniami i opiniami na temat możliwości funkcjonowania systemu Olsztyńskiego Roweru Miejskiego, czyniąc to w dodatku w bardzo dużej liczbie ponad 1,2 tysiąca osób – wskazują Paweł Klonowski i Rafał Ostoja-Lniski, autorzy raportu. – Oprócz miarodajnych wyników zyskaliśmy więc silny mandat do ubiegania się o wprowadzenie tego rozwiązania, który wykorzystamy w rozmowach z prezydentem i radnymi – dodają

Olsztynianie bardziej świadomi

Jak podkreślają społecznicy, w porównaniu do roku 2013, kiedy to narodziła się inicjatywa wprowadzenia w Olsztynie rozwiązania komunikacyjnego dobrze znanego z wielu polskich i europejskich miast, wiedza i doświadczenia mieszkańców odnośnie funkcjonowania systemów rowerów miejskich zdecydowanie się poprawiły.

– Dyskusja jest na zdecydowanie innym poziomie. Większość przebadanych przez nas osób z rowerów publicznych już wcześniej korzystała w innych miastach. Mieszkańcy bardzo słusznie tego typu rozwiązanie utożsamiają z poszerzeniem oferty komunikacyjnej, w mniejszym stopniu turystycznej. Od systemu oczekują niezawodności, prostoty, przemyślanego rozłożenia stacji i konkurencyjnych, choć nie rażąco niskich cen, a także wprowadzenia w najbliższej przyszłości – podsumowują raport Klonowski i Ostoja-Lniski.

W opublikowanym właśnie raporcie zawarto dodatkowo opracowania dotyczące systemów rowerów publicznych w Polsce, prognozowanego kształtu systemu UWM na Kortowie, założeń funkcjonowania i proponowanych lokalizacji stacji w Olsztynie, a także materiały zdjęciowe. Pełna wersja ponad 40-stronnicowego raportu udostępniona została na stronie stowarzyszenia na facebooku.

Rower jako uzupełnienie

W pytaniu o wcześniejsze korzystanie z systemu rowerów miejskich większość respondentów wskazała odpowiedź „Tak” – 51%. Najczęściej respondenci korzystali z systemów w Warszawie, bo aż 44,79%, Białymstoku – 9,61%, Wrocławiu – 7,49% czy Poznaniu – 4,07%. Aż 77% wskazywało czas darmowego przejazdu jako istotny czynnik przy wyborze rowerowego środka transportu. Więcej niż połowa badanych uznała, że rower miejski nie uchodzi za atrakcję turystyczną tylko ekologiczny środek transportu.

Na pytanie o wysokość opłaty po przekroczeniu bezpłatnego korzystania z olsztyńskiego roweru miejskiego ankietowani wskazywali najczęściej odpowiedź „1 zł” – 42%. Odpowiedź „2 zł” wybrało 28%, „1,5 zł” – 13%, „mniej niż 1 zł” – 11%, „2,5” – 4% i „inna kwota” – 3%. Zaś w pytaniu o najistotniejsze cechy systemu respondenci najczęściej wybierali odpowiedzi „łatwość wypożyczania”, „sprawna relokacja rowerów” i „stan utrzymania”. Pozostałe odpowiedzi wybierano w następującej kolejności: „komfort jazdy”, „kradzieżo- i wandaloodporność”, „wygląd rowerów” i „dodatkowe wyposażenie”. Grupa 47% respondentów zadeklarowała, że z rowerów korzystałaby kilka razy w tygodniu – 47%, kilka razy w miesiącu – 27%, codziennie – 11%, zaś kilka razy w roku – 9%.

Najczęściej wskazywane przez mieszkańców sugestie w stosunku do funkcjonowania planowanego systemu dotyczyły sprawnego funkcjonowania, łatwości wypożyczania i dobrego utrzymywania rowerów. Zdaniem respondentów cena korzystania powinna być niższa niż jednorazowy bilet komunikacji miejskiej, zaś sam system powinien być zintegrowany z kartą miejską.

Rower nie niemożliwy

Jak się okazuje miasto nie jest sceptyczne do pomysłu wprowadzenia systemu rowerowego w Olsztynie. Władze wyrażają wręcz zainteresowanie, na przeszkodzie stoi jednak mnogość inwestycji infrastrukturalnych, które czekają w najbliższym czasie miasto.

Co więcej, Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie jesienią 2016 roku podjął rozmowy z firmami realizującymi projekty rowerów miejskich w Polsce. – Przeprowadziliśmy rozpoznanie rynku, możliwości oraz koszt wdrożenia pilotażowego projektu w Olsztynie itp. – wyjaśnia Paweł Pliszka, rzecznik prasowy. – Jednak ze względu na już prowadzone i planowane prace związane z budową dróg dojazdowych do obwodnicy Olsztyna, remontem ulic Pieniężnego i Partyzantów, a także pracami związanymi z rozbudową linii tramwajowej, projekt roweru miejskiego w najbliższym czasie nie będzie podejmowany przez miasto – dodaje.

Pliszka wskazuje jednak, że temat roweru miejskiego wróci prędzej, niż spodziewają się tego mieszkańcy. Zaznacza jednak, że najpierw musi powstać porządna sieć ścieżek rowerowych, których budowę zakładają m.in. przygotowywane właśnie inwestycje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Komunikacja

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Jakub Rösler 09 września 2022

Jeden chętny na obsługę Wrocławskiego Roweru Miejskiego

Mobilność

Chełm: Nextbike zaczął wdrażać system roweru miejskiego

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Komunikacja

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Jakub Rösler 09 września 2022

Jeden chętny na obsługę Wrocławskiego Roweru Miejskiego

Mobilność

Chełm: Nextbike zaczął wdrażać system roweru miejskiego

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5