Miasto jest w fazie budowy kolejnej linii tramwajowej z Pieczewa do centrum. Mimo komunikacyjnych korzyści takiej inwestycji, są również negatywne strony takich prac. Jedną z nich była wycinka 1 300 drzew. Teraz miasto stara się zrekompensować ubytki i planuje duże nasadzenia nowej zieleni.
Z początkiem sierpnia 2021 roku rozpoczęły się roboty przy projekcie rozbudowy olsztyńskiej sieci tramwajowej. Ten najmłodszy system ma się wzbogacić o kolejnych 6 km torowisk prowadzących z Pieczewa ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego do centrum. Zanim jednak wykonawca przystąpił do prac ziemnych, konieczne było przygotowanie terenu i usunięcie kolidujących z linią tramwajową zieleni. W tydzień wycięto 1300 drzew. Spotkało się to z dużą krytyką ze strony mieszkańców, gdyż decyzja została podjęta w trybie ekspresowym. Prezydent zadeklarował wówczas, że wycinka zostanie zrekompensowana – i to w stosunku dwa za jeden.
Sam projekt rozbudowy infrastruktury tramwajowej zawiera nasadzenia wyłącznie 205 drzew, ale miasto zleciło wykonawcy posadzenie kolejnych 800. Więcej zieleni ma się jednak pojawić za sprawą właśnie rozpisanego przetargu na zadrzewienie miasta. Zamówienie obejmuje roboty przygotowawcze, zakup, dostawę i sadzenie drzew i innego materiału roślinnego oraz utrzymanie jakości tych nasadzeń w okresie gwarancji i rękojmi. Zamawiający określił, że w mieście ma się pojawić 1835 drzew i 1470 krzewów. Powstać mają także rabaty z 6 536 bylin i 32,8 tys. roślin cebulowych. Sadzonki muszą mieć określone parametry, jak obwód pnia na wysokości metra nie może być mniejszy, niż 16-18 cm czy, w niektórych przypadkach, wysokość co najmniej trzech metrów. Drzewa pojawią się na terenie łącznie dziewięciu olsztyńskich osiedli, najwięcej na Jarotach (497 drzew), Kormoranie (443), Nagórkach (332) i w Śródmieściu (304).
Wykonawca będzie mieć obowiązek m.in. przygotowania terenu pod nasadzenia, ukształtowania rabat czy realizacji prac pielęgnacyjnych w deklarowanym okresie rękojmi. Najczęściej sadzone będą Klony, lipy, dęby, ale także świerki, jesiony czy wiązy oraz drzewa owocowe takie jak jabłonie, wiśnie, śliwy i grusze ozdobne. Wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację zadania, przy czym w pierwszych sześciu miesiącach powinien zrealizować minimum 20 proc., a w ciągu pierwszego roku – co najmniej połowę zakresu robót.
– Nasadzenia obejmą wszystkie osiedla, na których dokonano wcześniejszej wycinki związanej z budową trakcji tramwajowej. Co ważne, sadzonki będą odpowiednio duże i dorodne – zapowiada Piotr Grzymowicz, prezydent miasta. Urzędnicy oczekują, że w pierwszej kolejności nowe drzewa będą sadzone wzdłuż al. Piłsudskiego oraz w obrębie Śródmieścia.
Termin składania ofert wyznaczono na 3 lutego. Wybór oferenta będzie po analizie ceny (60 proc.), zadeklarowanym okresie dodatkowej rękojmi (20 proc.) oraz zadeklarowaniu jakości materiału do nasadzeń (20 proc.). Pod kryterium jakości zamawiający rozumie wielkość obwodu pni. Oferent otrzyma punkty, jeżeli co najmniej 70 proc. drzew będzie miało na wysokości 1 m pień o obwodzie co najmniej 18 cm.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.