Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn występuje o nowe środki na rozbudowę sieci tramwajowej

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2019-04-05 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn występuje o nowe środki na rozbudowę sieci tramwajowej
fot. MJ
Dzięki pieniądzom unijnym, które przydziela Fundusz Ochrony Środowiska, Olsztyn będzie mógł znacznie odchudzić projekt tramwajowy. Wszystko za sprawą unijnej dotacji na przebudowę instalacji kanalizacyjnych i odwodnieniowych, na którą Olsztyn ma bardzo duże szanse. Miasto zamierza wystąpić też o dodatkowe środki na rozbudowę tramwaju.

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz pochwalił się, że miejski program gospodarowania wodami opadowymi znalazł się na liście podstawowej konkursu na wsparcie z funduszy unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. – Już niedługo nasze problemy z zalewaniem Olsztyna zdecydowanie zmaleją, a to za sprawą projektu „Rozbudowa systemu gospodarowania wodami opadowymi na terenie Miasta Olsztyna”, który znalazł się na liście podstawowej rozstrzyganego właśnie konkursu pn. „Systemy Gospodarowania wodami opadowymi na terenach miejskich”, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wygląda na to, że mamy szansę otrzymać na ten cel blisko 32 miliony złotych i jest to jedno z największych dofinansowań – wyjaśnia prezydent.

Całkowity koszt projektu to ponad 46 mln zł. Dotacja unijna w wysokości 32 mln zł do przebudowy instalacji wodnych to dobra informacja w kontekście planowanej przez miasto rozbudowy sieci tramwajowej. Okazuje się, że w większości prace te zaplanowane były do wykonania w ramach budowy nowej linii tramwajowej. Unijne wsparcie pozwoli odchudzić projekt tramwajowy i tym samym obniży koszty budowy tramwaju w ciągu ul. Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Część dotycząca instalacji wodno-kanalizacyjnych zostanie w efekcie wyłączona z tramwajowego projektu. Wartość tego zadania określano na 28 mln zł.

Odchudzany projekt

– Faktycznie, dofinansowanie jakie otrzymaliśmy z POIiŚ pozwoli obniżyć koszty budowy linii tramwajowej – informuje Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta. – Istotny jest fakt, że od początku, kalkulując koszty budowy II nitki, zakładaliśmy, że to dofinansowanie uda nam się zdobyć. Wniosek do POIiŚ złożyliśmy w połowie ubiegłego roku. Nie mieliśmy jednak pewności, czy te pieniądze pozyskamy, zanim konkurs nie został rozstrzygnięty. Na szczęście jesteśmy skuteczni w zdobywaniu środków zewnętrznych, więc i tym razem napisaliśmy dobry projekt, który otrzymał pozytywną opinię i może być realizowany – podkreśla.

Warto wspomnieć, że poszukiwanie zewnętrznych źródeł z których można sfinansować część prac z projektu tramwajowego nie jest jedynym pomysłem na zredukowanie kosztów projektu. Po zakończonym fiaskiem pierwszym przetargu i przekroczeniu budżetu zamawiającego o 150 mln zł na budowę nowego torowiska, urzędnicy wzięli pod lupę rozwiązania techniczne. Okazało się, że można zrezygnować z części pomysłów na rzecz zmniejszenia wartości projektu. Szczegółowo o redukcji kosztów przez zmianę rozwiązań technicznych i technologii pisaliśmy tutaj.

Z nadzieją na kolejne środki


Olsztyńscy urzędnicy liczą także na przychylność Unii Europejskiej i pozyskanie dodatkowych środków na rozbudowę sieci tramwajowej. – Mamy nadzieję, że uda nam się zdobyć dodatkowe finansowanie, dzięki współpracy z Jaspers – przekazuje Bartoszewicz. – Jest to inicjatywa ekspercka, która wspiera projekty infrastrukturalne. Ich rekomendacja pozwala wnioskować o dodatkowe pieniądze do PARP, a o ich przyznaniu decyduje Komisja Europejska. W połowie roku powinniśmy mieć informację czy taką rekomendację otrzymamy i o ile zwiększy ona pulę środków zewnętrznych na ten projekt – informuje. W połowie roku powinien ruszyć także przetarg na budowę nowego torowiska.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5