Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn w pełni przejmuje tramwajowe torowiska

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2020-09-08 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn w pełni przejmuje tramwajowe torowiska
fot. MJ
Mija pięcioletni okres gwarancji na prace budowlane dla olsztyńskich torowisk tramwajowych. Pierwszy odcinek z 11-kilometrowej sieci już przeszedł na całkowite utrzymanie MPK Olsztyn. Jak miasto przygotowało się na ten ważny etap?

Olsztyn intensywnie przygotowuje się do rozbudowy własnej sieci tramwajowej o kolejnych 6 kilometrów torowiska. W tej sprawie rozstrzygnięto już nawet przetarg, który oczekuje na rozstrzygnięcie w Krajowej Izbie Odwoławczej. Tymczasem dotychczasowe tory powoli przechodzą pod pełne utrzymanie MPK Olsztyn – a to za sprawą kończących się gwarancji wykonawców na prace budowlane. Ze względu na podział inwestycji na kilka odcinków inwestycyjnych, różnego tempa realizacji i oddzielnie prowadzonych odbiorów, terminy upływającej gwarancji są różne. Wszystkie jednak kończą się w bieżącym roku.

17 sierpnia upłynął właśnie termin dla pierwszego odcinka – realizowanego przez Strabag przy ul. Obiegowej. – W związku z końcem gwarancji MPK Olsztyn przejmuje pełną obsługę infrastruktury tramwajowej – wyjaśnia Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn. – Jednocześnie przypominam, że jest tzw. rękojmia, czyli dodatkowy okres pięciu lat gwarancji na usunięcie ukrytych wad budowlanych – zaznacza.

Jak jednak podkreśla Urząd Miasta, z punktu widzenia Olsztyna nic się nie zmienia. – Od 2015 roku utrzymanie infrastruktury torowo-sieciowej zostało przekazane do MPK Olsztyn i nic się w tej kwestii nie zmieni po okresie zgłaszania wad [okresu gwarancji – przyp. red.]. Zgodnie z wieloletnią umową przewozową zawartą pomiędzy gminą Olsztyn a MPK naprawa i utrzymanie torowisk jest w gestii przewoźnika na czas trwania umowy, czyli do 2027 roku – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna.

Olsztyn przygotowany na samodzielne utrzymanie


Oznacza to, że miasto przygotowało zależną od siebie spółkę przewozową już w 2015 roku do utrzymywania infrastruktury, co jest zawarte w kwocie za wozokilometr. Specjalnie do tego celu MPK Olsztyn w zakresie utrzymania torów i sieci zatrudnił 19 osób. – To wystarczająca liczba do zapewnienie napraw i serwisowania infrastruktury tramwajowej – wyjaśnia Cezary Stankiewicz. – Mamy zespół pracowników, a wszyscy są przeszkoleni i odpowiednio wyposażeni. Ten proces trwał od chwili uruchomienia tramwajów w Olsztynie. Większość czynności wykonamy we własnym zakresie – podkreśla. Wiadomo, że na razie nie ma w planach zwiększenia obsługi. Rzecznik MPK Olsztyn zaznacza przy tym, że spółka działa elastycznie, więc nie jest wykluczone w przyszłości powiększenie zespołu o osoby niezbędne do zapewnienia należytej obsługi.

MPK Olsztyn już w trakcie budowy torowisk – w 2015 roku – kompletował pojazdy do obsługi torowisk. – Mamy pojazdy i narzędzia niezbędne do obsługi sieci, takie jak pojazd wielozadaniowy Unimog, wóz sieciowy i żuraw, a także zestawy narzędziowe do obsługi sieci i torowiska oraz rozjazdy torowe – wylicza Stankiewicz.

Ostatnie prace przed końcem gwarancji

Tymczasem w sierpniu Olsztyn przeprowadzał jedne z ostatnich napraw gwarancyjnych na torowiskach tramwajowych. Prace objęły odcinki torów na al. Sikorskiego, ul. Płoskiego, ul. Witosa oraz ul. Tuwima. Wykonawca tych odcinków przede wszystkim regulował tory i wymieniał fragmenty szyn. Tutaj gwarancja na roboty kończy się w połowie grudnia.

Naprawy gwarancyjne wykona jeszcze Budimex, który realizował projekt zajezdni tramwajowej, oraz Balzola, która wybudowała torowisko na al. Piłsudskiego i pod Wysoką Bramą – tutaj również gwarancja kończy się w grudniu. Z końcem września kończy się za to się gwarancja dla torowiska i sieci trakcyjnej z kontraktu z Torpolem, który zrealizował prace na ul. Towarowej, ul. Dworcowej – jako łącznik do zajezdni – oraz na ul. Kościuszki i ul. Żołnierskiej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn. Jest odwołanie od wyboru wykonawcy rozbudowy tramwaju

Przestrzeń

Olsztyn. Jest odwołanie od wyboru wykonawcy rozbudowy tramwaju

Przemysław Farsewicz 03 września 2020

Panorama dla Olsztyna ze świadectwem homologacji

Komunikacja

Panorama dla Olsztyna ze świadectwem homologacji

Przemysław Farsewicz 29 lipca 2020

Kto rozbuduje Olsztynowi tramwaj? Sporo chętnych, wszyscy w budżecie

Przestrzeń

Kto rozbuduje Olsztynowi tramwaj? Sporo chętnych, wszyscy w budżecie

Przemysław Farsewicz 17 lipca 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5