Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Olsztyn. Tylko turecki Durmazlar chce dostarczyć 24 tramwaje

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
21-02-2018
Ostatnia modyfikacja:
01-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Olsztyn. Tylko turecki Durmazlar chce dostarczyć 24 tramwaje
fot. Durmazlar
W Olsztynie otwarto dziś oferty na dostawę 12, a w opcji do 24 niskopodłogowych, wieloczłonowych, dwukierunkowych tramwajów. Niespodziewanie jedyny oferent jest dość egzotyczny. To turecki Durmazlar. Pesa, Siemens, a także konsorcjum Solarisa i Stadlera przysłało pisma o nieprzystąpieniu do przetargu.

Durmazlar zaproponował tramwaje za 107 932 473,43 zł brutto w wersji podstawowej i 206 189 793 zł w wersji rozszerzonej, co mieści się w budżecie zamawiającego, który na część podstawową zaplanował 110,7 mln zł brutto.

Olsztyn początkowo planował kupić tylko osiem tramwajów w zamówieniu podstawowym, potem poszerzył jego zakres do 12 sztuk. Postępowanie trochę się ciągnęło, bo producenci zwracali uwagę, że miasto tak dokładnie opisało pojazdy w specyfikacji, że spełnienie wszystkich założeń oznaczało, że trzeba Olsztynowi zaoferować pojazdy właściwie szyte na miarę od podstaw, a nie seryjne, zmodyfikowane pod kątem zamówienia.

Pesa, Siemens, Solaris i Stadler na nie

Turcy najwyraźniej byli w stanie zaproponować pojazdy, jakie się Olsztynowi zamarzyły. Przynajmniej w większej części. Każdy zmieści 210 pasażerów (wymóg minimalny wynosił 200), z czego 40 na miejscach siedzących (dodatkowo punktowano wszystko powyżej 15 proc. miejsc siedzących). Dodatkowe punkty przyznawano też za zwiększenie szerokości pudła tramwaju do 2,5 m i takie zaproponował Durmazlar. Pojazdy z oferty charakteryzują się wymaganym naciskiem na oś (93,87 kN) i wymaganymi skrajnymi skrętnymi wózkami w układzie jezdnym, choć przejście w rejonie wózka będzie minimalnie szerokie (65 cm), tylko na tyle, by spełniać założenia przetargowe, bez dodatkowych punktów. Olsztyn chciał, by poziom hałasu nie przekraczał 77 dB, a Turcy zaproponowali pojazdy z hałasem na poziomie 73,6 dB. Nie będzie za to sześciorga dwuskrzydłowych drzwi po obu stronach pojazdu, zamawiający dopuścił też układy 1/5/1, 1/4/1 lub 0/5/0.

W Olsztynie, w którym sieć tramwajową odbudowano po kilkudziesięciu latach i od nieco ponad dwóch znów działa, jeździ na razie 15 Solarisów Tramino. Tym razem jednak producent z Bolechowa, występujący w konsorcjum ze Stadlerem, nie zdecydował się na złożenie oferty. Przysłał pismo wyjaśniające, podobnie jak Siemens i Pesa. Stadler i Solaris zwróciły uwagę na zarzut, o którym wspomnieliśmy wcześniej - że wymagania jakie zawarto w przetargu powodują, że trzeba by było zbudować zupełnie nowy tramwaj, a żeby był bezpieczny i sprawdzony, konieczne byłyby testy, na które Olsztyn nie dał wystarczająco czasu. Pesa z kolei zwróciła uwagę, że zadała w czasie postępowania ok. 130 pytań, ale po odpowiedziach uznano, że firma nie spełni oczekiwań miasta.

Tramwaje z Bursy

Durmazlar to duże przedsiębiorstwo z siedzibą w Bursie, zajmujące się produkcją elementów stalowych. Kilka lat temu firma postanowiła rozszerzyć ofertę o produkcję tramwajów. Podczas targów InnoTrans w Berlinie w 2012 r. zaprezentowała pierwszy model tramwaju o nazwie SilkWorm, czyli Jedwabnik, z bardzo charakterystycznym czołem. Durmazlar swoje tramwaje produkował we współpracy z Siemensem.

Od tego czasu firma dostarczyła po kilka lub kilkanaście tramwajów m.in. do Bursy, Kocaeli i Samsunu. Poza tramwajami Durmazlar produkuje też pociągi lekkiej kolei (LRV), które w pierwszej kolejności zostały zamówione przez Bursę.

Harmonogram dostaw zakłada, że pierwsze dwa tramwaje trafią do Olsztyna z Turcji (jeśli oferta nie będzie podlegała odrzuceniu i zostanie wybrana), w ciągu 21 miesięcy od dnia podpisania umowy. W kolejnych miesiącach producent ma dostarczać po dwie sztuki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Premiera tramwaju Stadler Tina dla Darmstadtu

Komunikacja

Premiera tramwaju Stadler Tina dla Darmstadtu

Witold Urbanowicz 21 września 2022

Halle (Saale) kupuje 56 tramwajów Stadlera

Komunikacja

Halle (Saale) kupuje 56 tramwajów Stadlera

Witold Urbanowicz 23 sierpnia 2022

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

Przestrzeń

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

inf. pras / oprac. WU 26 lipca 2022

Zobacz również:

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przemysław Farsewicz 04 sierpnia 2022

Olsztyn zlecił prace dodatkowe tramwajowemu wykonawcy

Przestrzeń

Olsztyn zlecił prace dodatkowe tramwajowemu wykonawcy

Przemysław Farsewicz 17 czerwca 2022

Olsztyn. Inwestycje tramwajowe droższe przez inflację

Przestrzeń

Olsztyn. Inwestycje tramwajowe droższe przez inflację

Przemysław Farsewicz 20 kwietnia 2022

Pozostałe z wątku:

Premiera tramwaju Stadler Tina dla Darmstadtu

Komunikacja

Premiera tramwaju Stadler Tina dla Darmstadtu

Witold Urbanowicz 21 września 2022

Halle (Saale) kupuje 56 tramwajów Stadlera

Komunikacja

Halle (Saale) kupuje 56 tramwajów Stadlera

Witold Urbanowicz 23 sierpnia 2022

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

Przestrzeń

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

inf. pras / oprac. WU 26 lipca 2022

Zobacz również:

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przemysław Farsewicz 04 sierpnia 2022

Olsztyn zlecił prace dodatkowe tramwajowemu wykonawcy

Przestrzeń

Olsztyn zlecił prace dodatkowe tramwajowemu wykonawcy

Przemysław Farsewicz 17 czerwca 2022

Olsztyn. Inwestycje tramwajowe droższe przez inflację

Przestrzeń

Olsztyn. Inwestycje tramwajowe droższe przez inflację

Przemysław Farsewicz 20 kwietnia 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5