Najmłodsza sieć tramwajowa w Polsce boryka się ze spiętrzeniem awarii i przeglądów. Problem jednak ciągnie się już od dłuższego czasu. Popularnym rozwiązaniem okazuje się zastępowanie w całości autobusami linii tramwajowej nr 3, która łączy główny dworzec kolejowy w Olsztynie z kampusem uniwersytetu. W listopadzie spotkanie tramwaju na „trójce” było mocno utrudnione.
Zakupienie 15 składów Solarisa Tramino do obsługi trzech linii tramwajowych szybko okazało się niewystarczającą liczbą. Codziennie w ruchu jeździ 12 pojazdów, a 3 stanowią rezerwę na wypadek różnych zdarzeń. Tych, jak pokazuje rzeczywistość, może być wiele. Doświadczają tego w szczególności pasażerowie linii tramwajowej nr 3, łączącej dworzec kolejowy z kampusem uniwersyteckim. W listopadzie częściej na linii kursował autobus zastępczy niż Tramino. Jak podaje MPK Olsztyn, było osiem dni, kiedy na tej linii jeździły tramwaje. W pozostałych dniach kursowały w ich zastępstwie autobusy.
Powodem jest brak dostępnego taboru. – W tym momencie mamy nie jeżdżących pięć sztuk – podaje Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn. – W tym momencie cztery tramwaje są z
wymontowanymi osiami jezdnymi ze względu na uszkodzenia łożyska w osi jezdnej, zaś piąty jest w tej chwili wyposażany w czujniki, które mają mierzyć torowiska. Ten tramwaj jest więc również wyłączony z normalnego kursowania – podkreśla. Jak wyjaśnia, producent pojazdów – firma Solaris – jest już w posiadaniu części zamiennych. – Są u producenta. Za tydzień lub dwa tramwaje wrócą na trasy – zaznacza.
Pasażerowie muszą dodatkowo dokładnie sprawdzić rozkład jazdy, gdyż kursy autobusu zastępczego różnią się o 10 minut względem odjazdów tramwaju. – Przesunięcie odjazdu autobusu zastępczego Z-3 w kierunku Dworca Głównego wynika z tego, że autobus po dojeździe do przystanku Uniwersytet Prawocheńskiego wykonuje w celu zawrócenia przejazd techniczny ulicami Warszawska – Słoneczna – Dybowskiego – Warszawska – wyjaśnia Paweł Palczewski z Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. Planowo trwa to 8 minut. – Tym samym na przystanku Uniwersytet Prawocheńskiego w kierunku Dworca Głównego przesunięcie czasowe autobusu zastępczego względem rozkładu tramwaju planowo wynosi 8 minut. Maksymalne odstępstwo – 10-minutowe – jest na Skwerze Wakara w godzinach szczytu – wyjaśnia Palczewski.