Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyn. Przetarg na dostawy tramwajów bez odwołań

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Olsztyn. Przetarg na dostawy tramwajów bez odwołań
fot. MJ
Olsztyn z końcem września wybrał najkorzystniejszą ofertę i zdecydował się na sześć tramwajów, które dostarczy firma Saatz. Znikają właśnie kolejne formalne przeszkody na drodze do podpisania umowy. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że zaoferowane wagony będą bazować na konstrukcji Swingów Duo z Pesy.

Olsztyński przetarg na dostawy krótkiej serii nowych tramwajów wzbudza bardzo duże zainteresowanie. Wszystko za sprawą firm, które zdecydowały się wziąć udział w postępowaniu. Saatz oraz CSI Invest zajmowały się dotychczas wyłącznie naprawą i utrzymaniem pojazdów szynowych. Teraz postanowiły podjąć się zadania dostarczenia Olsztynowi nowych wozów.

Decyzję o wskazaniu najkorzystniejszej oferty władze miasta podjęły 20 września. Informacja o tym pojawiła się w późnych godzinach popołudniowych. Decyzja musiała jeszcze poczekać na uprawomocnienie. – Informuję, że w ustawowym terminie nie wpłynęło odwołanie na wybór wykonawcy w postępowaniu na zakup taboru tramwajowego – przekazała Joanna Dobosz, urzędniczka prowadząca postępowanie przetargowe w Urzędzie Miasta Olsztyna. Teraz miasto musi uzyskać zgodę po kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Wtedy nie będzie już formalny przeszkód do podpisywania umowy. Firma Saatz zaoferowała dostarczenie sześciu tramwajów za 110,69 mln zł przy budżecie zamawiającego wynoszącym dokładnie 110,7 mln zł.

W dalszym ciągu jednak nie wiadomo z jakich środków miasto zakupi nowe tramwaje. W projekcie o dofinansowanie z programu operacyjnego Polska Wschodnia zadanie zakupu taboru zostało wpisane jako rezerwowe bez zagwarantowanego dofinansowania unijnego. Miasto próbuje więc teraz pozyskać środki z KPO. Decyzja jest o tyle zaskakująca, że w tym przypadku Olsztyn musiał przystąpić do konkursu, który wciąż trwa, gdyż pula środków do rozdysponowania wynosi 866 mln zł. Beneficjenci będą mogli co prawda liczyć na pokrycie aż 85 proc. wydatków na zakup nowych tramwajów, jednak należy wziąć pod uwagę, że kwota pozwoli pozyskać polskim miastom zaledwie ok. 88 nowych wozów. Co więcej, część kryteriów w konkursie o środki z KPO nie daje Olsztynowi przewagi.

Olsztyn poszukuje firmy, która dostarczy sześć niskopodłogowych i wieloczłonowych tramwajów wraz z przeniesieniem na zamawiającego praw własności. Pojazdy mają być ponadto objęte serwisem gwarancyjnym, a producent ma także dostarczyć specjalistyczny osprzęt i pakiet narzędzi do utrzymania wozów. W przetargu zawarto również prawo opcji na maksymalnie osiem tramwajów.

W nowych pojazdach niska podłoga ma zajmować co najmniej 70 procent powierzchni i znajdować się na 37 mm nad główką szyny lub na 48 mm przy zastosowaniu wózków skrętnych. Długość tramwajów została ustalona między 29 a 33 metry. Liczba członów będzie rozwiązaniem przyjętym przez wykonawcę. Szerokość pudła tramwaju określono na 2,5 metra. Zamawiający dopuszcza nieznaczne (maksymalnie 20 mm) zwężenie pudła przy dolnej linii okien po uzasadnieniu przez producenta.

Tuż za kabinami motorniczych mają zostać wytyczone miejsca dla osób na wózkach. Pojemność pojazdów wskazano na co najmniej 200 pasażerów przy założeniu napełnienia 5 osób/m2 powierzchni podłogi. Liczba miejsc siedzących musi stanowić minimum 15 proc. wszystkich miejsc. W ustawieniu siedzeń producent ma dążyć do zapewnienia jak najmniejszego ograniczenia szerokości przejścia. Wymagane jest, aby siedzenia ustawione były wzdłużnie i poprzecznie do kierunku jazdy. Dopuszczono ewentualny montaż siedzeń rozkładanych.

Firma Saatz deklaruje tramwaj o mniejszym nacisku na oś – 94,9 kN. Udział niskiej podłogi zadeklarowano na poziomie 71 proc. Szerokość przejścia w przedziale pasażerskim ma wynosić 800 mm, zaś w przejściu nad wózkami 640 mm. W pojeździe ma się znaleźć 36 miejsc siedzących oraz 6 rozkładanych. Pojemność tramwaju określono na 210 miejsc. Oferent także jest skłonny wydłużyć rękojmię na tramwaje o dwa lata.

Firma dołączyła schemat zaproponowanego modelu tramwaju, który nazwała ST1. Z nieoficjalnych informacji wiemy, że zaoferowany tramwaj ma prawdopodobnie bazować na konstrukcji Swinga Duo produkcji Pesy.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Komunikacja

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 19 maja 2025

Zbliża się naprawa główna olsztyńskich Solarisów Tramino

Komunikacja

Zegar tyka. Olsztyn wciąż nie wie na co wydać środki UE

Prawo & Finanse

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Komunikacja

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Przemysław Farsewicz 01 lutego 2025

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Komunikacja

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Przemysław Farsewicz 16 stycznia 2025

Olsztyn rezygnuje z zakupu tramwajów Saatza

Komunikacja

Olsztyn rezygnuje z zakupu tramwajów Saatza

Przemysław Farsewicz 11 grudnia 2024

Zobacz również:

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Komunikacja

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 19 maja 2025

Zbliża się naprawa główna olsztyńskich Solarisów Tramino

Komunikacja

Zegar tyka. Olsztyn wciąż nie wie na co wydać środki UE

Prawo & Finanse

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Komunikacja

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Przemysław Farsewicz 01 lutego 2025

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Komunikacja

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Przemysław Farsewicz 16 stycznia 2025

Olsztyn rezygnuje z zakupu tramwajów Saatza

Komunikacja

Olsztyn rezygnuje z zakupu tramwajów Saatza

Przemysław Farsewicz 11 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij