Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn powoli finiszuje z tramwajem. Otwarcie w nowym roku?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Olsztyn jest w trakcie rozbudowy własnej sieci tramwajowej. Wzbogaci się ona o 6 kilometrów podwójnego torowiska. Powoli miasto zaczyna odliczać czas do udostępnienia nowej trasy pasażerom. Nie będzie to jednak oznaczało zakończenia prac. Wykonawca będzie musiał jeszcze zagospodarować tereny w pobliżu linii i je uporządkować.

W Olsztynie trwa rozbudowa sieci tramwajowej. Powstaje ponad 6 km podwójnego torowiska z osiedla Pieczewo do centrum miasta, gdzie nastąpi dowiązanie do wcześniej wybudowanej linii. Wraz z rozbudową tramwaju w mieście pojawi się 13 nowych przystanków. Roboty trwają, a umowa przewiduje ich zakończenie 16 października. Wiadomo jednak, że ten termin nie zostanie w pełni dotrzymany.

– Na razie nie mamy z wykonawcą żadnych aneksów, które określałyby że inwestycja zakończy się później niż 16 października – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta. –Oczywiście na budowie pojawia się wiele kwestii do rozwiązania i niestety może być konieczne wydłużenie terminu, ale na ten moment zakładamy że do 16.10. konsorcjum zdąży wykonać główne elementy tego kontraktu, czyli budowę całego torowiska wraz z rozwieszeniem sieci trakcyjnej oraz znakomitą większość chodników i ścieżek rowerowych. Być może więc będziemy musieli pozwolić na wydłużenie czasu na zagospodarowanie terenu, czyli przywrócenie do porządku całej przestrzeni wokół inwestycji oraz nasadzenia zieleni – podkreśla Bartoszewicz.

Miasto zakłada więc, że zasadnicze prace uda się ukończyć w październiku. Na razie torów brakuje chociażby na wybudowanej estakadzie, która niweluje różnicę poziomów między ulicami Synów Pułku i Krasickiego. – Oczywiście jazdy próbne będą możliwe dopiero wtedy, gdy cała infrastruktura torowo-trakcyjna będzie ukończona. Obecnie zakładamy, że rozpoczną się w drugiej połowie października – dodaje rzeczniczka. Wcześniej, bo jeszcze we wrześniu, mają się odbyć próby obciążeniowe wspomnianej estakady.

Wraz z udostępnieniem nowej trasy, w mieście mają pojawić się kolejne dwie linie tramwajowe. Czwórka ma połączyć Pieczewo z dworcem głównym PKP, zaś piątka Pieczewo z centrum i Wysoką Bramą. – Nowe linie tramwajowe zostaną włączone do systemu komunikacyjnego Olsztyna od 1 stycznia 2024 roku – przekazuje deklarację miasta Marta Bartoszewicz.

Mimo że plany mówią o otwarciu trasy z Pieczewa na początku nowego roku, to urzędnicy są jednak bardzo niezadowoleni z zaangażowania wykonawcy przy rozbudowie sieci. Sprawę osobiście nadzoruje prezydent miasta, Piotr Grzymowicz. – Mobilizujemy spółki Polimex i Trakcja żeby zwiększyły liczbę osób, sił i środków zaangażowanych w realizację kontraktu. Codziennie staram się odwiedzać budowę i zawsze czytam codzienne raporty, w których wykonawca podaje ile osób każdego dnia pracuje przy realizacji inwestycji. Wynika z nich, że jest to ok. 200-220 osób. Jednak w naszej ocenie to zdecydowanie za mało żeby móc zrealizować kontrakt w terminie – podkreśla Grzymowicz.

Sytuację z rozbudowy linii porównuje do tej z budowy pierwszej linii. – Gdy w 2015 roku kończyliśmy budowę I linii tramwajowej, która była wprawdzie dłuższa i była realizowana przez 5 firm, ale tam w okresie kumulacji prac, przez ostatnie pół roku, w budowę było zaangażowanych ok. 1000 osób. Dlatego wciąż alarmujemy, że teraz pracowników jest za mało by inwestycja mogła zostać ukończona w terminie. Wykonawca przyznaje, że ma problemy z pozyskaniem kadry do pracy. I to niestety może skutkować niemożliwością ukończenia robót w zakładanym czasie – wyjaśnia.

Przypomnijmy, że trasa dwutorowej linii tramwajowej rozpocznie się od istniejącej wcześniej pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego na osiedlu Pieczewo, gdzie zlokalizowany będzie czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i parkingiem dla 50 samochodów. Następnie tory poprowadzono ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego przy osiedlu Nagórki oraz ulicami Synów Pułku, Wyszyńskiego i środkiem al. Piłsudskiego, gdzie połączono je na skrzyżowaniu z Kościuszki w obecny układ torowy. W ramach zadania powstała także estakada o długości ok. 270 m nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego z Synów Pułku. Na placu przy Wysokiej Bramie budowany jest natomiast docelowy węzeł przesiadkowy integrujący tramwaje i autobusy – wcześniej utrudniały to wykopaliska archeologiczne.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przestrzeń

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przemysław Farsewicz 06 listopada 2023

Olsztyn. Wraca zapomniana tramwajowa trójka

Komunikacja

Olsztyn. Wraca zapomniana tramwajowa trójka

Przemysław Farsewicz 25 września 2023

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przestrzeń

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przemysła Farsewicz 12 września 2023

Tramwaje wracają do centrum Olsztyna

Przestrzeń

Tramwaje wracają do centrum Olsztyna

Witold Urbanowicz 08 maja 2023

Olsztyn. Hala tramwajowa pnie się w górę

Przestrzeń

Olsztyn. Hala tramwajowa pnie się w górę

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Zobacz również:

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przestrzeń

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przemysław Farsewicz 06 listopada 2023

Olsztyn. Wraca zapomniana tramwajowa trójka

Komunikacja

Olsztyn. Wraca zapomniana tramwajowa trójka

Przemysław Farsewicz 25 września 2023

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przestrzeń

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przemysła Farsewicz 12 września 2023

Tramwaje wracają do centrum Olsztyna

Przestrzeń

Tramwaje wracają do centrum Olsztyna

Witold Urbanowicz 08 maja 2023

Olsztyn. Hala tramwajowa pnie się w górę

Przestrzeń

Olsztyn. Hala tramwajowa pnie się w górę

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5