Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Olsztyn. Oferty na budowę tramwaju później. Zmieszczą się w budżecie?

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2018-06-27 15:02
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn. Oferty na budowę tramwaju później. Zmieszczą się w budżecie?
fot.
Po raz kolejny przesuwa się termin otwarcia ofert na rozbudowę w Olsztynie sieci tramwajowej. Urząd Miasta zalewany jest pytaniami od potencjalnych oferentów. Urzędnicy skrupulatnie odpowiadają, jednak po cichu nie kryją obaw, że postępowanie może zakończyć się podobnie jak w innych miastach, gdzie oferty mocno wykroczyły poza przygotowany budżet. Stwierdzić nawet można, że w ostatnim czasie to norma.

Przed Olsztynem drugi etap rozbudowy sieci tramwajowej. Ten najmłodszy system miałby się powiększyć o tory prowadzące z osiedla Pieczewo ulicami Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Łącznie byłoby to ok. 6 km dwutorowej linii. Przetarg na wybór wykonawcy ruszył 27 kwietnia i do tej pory nie doszło do otwarcia ofert. Termin ten kilkukrotnie przesuwano, czego powodem jest lawina pytań od potencjalnych oferentów.

– Ze względu na liczbę różnych zapytań ze strony przyszłych oferentów, przedłużyliśmy termin składania ofert. Powinniśmy je otrzymać na początku lipca – poinformował Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, podczas konferencji poświęconej rozwojowi kolei w Polsce Wschodniej.

Pierwotnie składanie ofert miało się zakończyć 12 czerwca. Obecnie wyznaczono już termin 5 lipca. Urząd Miasta odpowiedział już w sumie na ponad 300 pytań. A te potrafią być bardzo różne. W najnowszym zestawieniu miasto szczegółowo odpowiada na rozwiązania techniczne dotyczące pali podtrzymujących sieć trakcyjną, a także szczegółowo odpowiada na kwestie budowy ich fundamentów. Wcześniej oferentów interesowały również kwestie związane z biletomatami stacjonarnymi, które pojawią się na peronach tramwajowych, ale także oświetlenia ulicznego, gatunku stali do wykorzystania jako szyny. Pytań jest bardzo dużo i w większej mierze dotyczą szczegółowych rozwiązań technicznych.

Zaczyna być drogo

O ile liczba pytań w przypadku takich postępowań nie jest niczym nadzwyczajnym, o tyle ostatnia tendencja w przetargach, gdzie oferty przewyższają budżet, staje się normą i zaczyna budzić niepokój w samorządach. – Jedno czego się boimy w naszym przetargu to cen, bo obserwujemy co się dzieje na rynku. Przykład Wrocławia i innych miast pokazuje, że niestety ceny wynikające z kosztorysów inwestorskich często są o 100% lub 150% wyższe – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent miasta. Jak dodaje, taki obrót sprawy mocno uderza w samorządy. – Środków nie jest tak dużo, żeby na wszystko mogło wystarczyć – podkreśla.

Drogo w tramwajach, na kolei, w metrze i na drogach

Miasto wyceniło inwestycję na 208 mln zł. Jednak przykłady Wrocławia, Bydgoszczy, Gorzowa Wielkopolskiego, Krakowa, Gdańska czy Łodzi w kwestii rozbudowy oraz remontu infrastruktury tramwajowej pokazują, że trudno może być zamknąć się w budżecie. W sporej części przetargów dochodzi bowiem do znacznego przekroczenia kosztorysu. Rynek tramwajowy nie jest tutaj wyjątkiem. Coraz częściej oferty na modernizację infrastruktury kolejowej i drogowej również wykraczają poza budżety zamówienia. Także Metro Warszawskie musi borykać się z drogimi ofertami. Na opracowanie projektu i budowę ostatniego odcinka zachodniego na Chrzanowie Warszawa musiała dopłacić ponad 400 mln zł przy planowanym budżecie 1,2 mld zł. W analizach wyszło, że w przypadku powtórzenia przetargu, zaktualizowany kosztorys inwestorski powinien zostać podniesiony o jeszcze większą kwotę. Czy zatem Olsztyn przełamie tę złą passę?

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
UZP potwierdza: Wpłynęły dwie skargi na olsztyńskie tramwaje

Komunikacja

UZP potwierdza: Wpłynęły dwie skargi na olsztyńskie tramwaje

Przemysław Farsewicz 14 czerwca 2018

Olsztyn: Tramwajowa estakada… by samochodom było łatwiej

Przestrzeń

Olsztyn: Tramwajowa estakada… by samochodom było łatwiej

Przemysław Farsewicz 13 czerwca 2018

Tureckie tramwaje dla Olsztyna pod znakiem zapytania?

Komunikacja

Tureckie tramwaje dla Olsztyna pod znakiem zapytania?

Przemysław Farsewicz 07 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5