Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn: Odżywa pomysł tramwaju na Zatorze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Olsztyn: Odżywa pomysł tramwaju na Zatorze
fot. Martyn JandułaW przyszłości być może tramwaje pojadą także na Zatorze
Nie znamy jeszcze do końca ostatecznej wersji rozbudowy w drugim etapie sieci tramwajowej, a urzędnicy już chcą zaprosić mieszkańców do debaty na temat tego co dalej. Mowa tutaj o tramwaju, który przekroczyłby wreszcie magiczną barierę torów i objął swym zasięgiem drugą część miasta – Zatorze. Miasto przedstawiło dwa warianty tras tramwaju oraz jeden związany z budową samych buspasów.

Trwa w tej chwili finalizowanie koncepcji drugiego etapu rozbudowy sieci tramwajowej. Lada moment Olsztyn powinien upublicznić projekty, jak dokładnie przebiegać będzie tramwaj z Pieczewa przez ulice Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i Piłsudskiego.

Niezależnie od zbliżających się prac, władze Olsztyna już planują następne inwestycje związane z transportem publicznym – zwłaszcza tramwajowym. Przede wszystkim ważnym punktem na mapie miasta pozostaje Zatorze – duże osiedle, jak sama nazwa wskazuje, znajdujące się za torami. Właśnie w sprawie obsługi komunikacyjnej tego osiedla rozpoczęły się konsultacje społeczne. Jak podkreślają urzędnicy, choć przygotowane są trzy warianty, w tym dwa rozwiązania związane z tramwajem, to ostateczna propozycja może wyglądać zupełnie inaczej.

O tym, że sieć tramwajowa, w pierwszej kolejności, powinna zostać poprowadzona od pl. Ofiar Katynia, ulicą Kętrzyńskiego do pl. Bema i dalej, poprzez wiadukt im. Powstańców Węgierskich oraz ulice Limanowskiego i Jagiellońską, do skrzyżowania z ul. Borową lub Wiosenną mówią założenia zawarte w „Strategii rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Olsztynie do 2027 r.”.

O konieczności lepszego skomunikowania osiedli Zatorze, Wojska Polskiego i Podleśna mówiło się już od dawna. Jednak to koncepcje połączenia Jarot z centrum i dworcem głównym były priorytetem obecnych władz miasta. Zatorze przedstawiano jako wariant daleko wybiegający w przyszłość.

Ponad 2 km nowej linii – wariant 1

Zespół projektowy przygotował dwa warianty wstępnego przebiegu tramwaju. Według założeń pierwszego, mogłaby powstać linia o długości 2,17 km. Według założeń mogłaby biec ulicami Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Jagiellońską do pętli osiedle Podleśna.


mat. Urząd Miasta Olsztyna Proponowany przebieg tramwaju od ul. Kościuszki przez plac Bema, wiadukt i ul. Limanowskiego

W tym wariancie zakłada się, że linia odbiegałaby od obecnej linii tramwajowej na ulicy Kościuszki w ulicę Kętrzyńskiego i biegłaby po środku jezdni w stronę placu Bema. Przecięłaby rondo przez środek i biegłaby dalej do wiaduktu Powstańców Węgierskich. W myśl wariantu, budowa torowiska nie będzie wymagała poszerzania konstrukcji. Tramwaj ma się wpisać w obecną szerokość wiaduktu. Dalej na ulicach Limanowskiego i Jagiellońskiej urzędnicy zakładają, że tory znalazłyby się na całej długości linii po wschodniej stronie jezdni, czyli tej po stronie dworca głównego.

Wariant pierwszy zakłada, że autobusy poruszające się od placu Bema do osiedla Podleśna po całej długości będą poruszać się po torowisku na tak zwanym trambuspasie. Z kolei kursy powrotne dojadą w ten sposób do skrzyżowania ulic Limanowskiego i Paderewskiego. Następnie autobus zjedzie z torowiska na jezdnię. Wprowadzenie trambuspasów ma ułatwić pasażerom przesiadanie się na autobusy i tramwaje z jednego wspólnego peronu. W ul. Limanowskiego zaprojektowano po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast w ul. Jagiellońskiej po jednym pasie. Tramwaj asymetryczny poprowadzony obok jezdni po stronie zabudowy mieszkaniowej zapewni pieszym dostęp do peronów bez konieczności przekraczania jezdni.

Z uwagi na ograniczenia terenowe w projekcie przewidziano ścieżkę rowerową tylko po jednej stronie jezdni – zachodniej. Ruch pieszy będzie mógł odbywać się po obu stronach ulicy wzdłuż całej trasy tramwajowej, z wyjątkiem wiaduktu nad koleją, gdzie chodnik zaprojektowano tylko po zachodniej stronie.


mat. Urząd Miasta Olsztyna Proponowany przebieg tramwaju na ul. Limanowskiego

Prawie 3 km linii – wariant 2

Drugi wariant także dotyczy tramwajów i zaczyna się tak samo jak wariant pierwszy. Tramwaj skręca z obecnej linii na ul. Kościuszki w ul. Kętrzyńskiego, po której porusza się środkiem jezdni. W tym wariancie torowisko również przetnie przez środek rondo na placu Bema by dalej znaleźć się na środku jezdni wiaduktu Powstańców Węgierskich. Następnie torowisko położono by na takich ulicach jak Limanowskiego, Żeromskiego, Niedziałkowskiego, Jagiellońską, Sybiraków, Wojska Polskiego, aż do pętli Jakubowo przy ul. Parkowej. Według tego wariantu powstałaby linia tramwajowa o długości 2,83 km.


mat. Urząd Miasta Olsztyna Ulice Niedziałkowskiego i Żeromskiego są jednokierunkowe, więc tam projektanci umieścili po jednym torze tramwajowym

Rozwiązania przyjęte w tym wariancie zakładają przebudowę wiaduktu w ciągu ul. Limanowskiego. Ulice Żeromskiego i Niedziałkowskiego są ulicami jednokierunkowymi i zaprojektowano w nich tylko jeden tor linii tramwajowej i jeden pas ruchu. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca na ul. Jagiellońskiej na odcinku od ul. Niedziałkowskiego do ul. Sybiraków ruch kołowy i tramwajowy odbywałby się po tym samym pasie ruchu.

Na ul. Sybiraków tramwaj biegłby już po wspólnym pasie dla autobusów na środku jezdni aż do pętli Jakubowo przy ul. Parkowej. Dodatkowo przy końcowym przystanku powstałby parking w systemie Park&Ride. Wzdłuż całej trasy tramwajowej po obu stronach ulicy przewidziano chodniki. Ścieżkę rowerową przylegającą do chodnika zaprojektowano wzdłuż ul. Limanowskiego po wschodniej stronie ulicy oraz wzdłuż ul. Sybiraków po południowo-zachodniej stronie. Na ul. Żeromskiego i Niedziałkowskiego ruch rowerowy odbywałby się po jezdni.


mat. Urząd Miasta Olsztyna Propozycja przebudowy pętli Jakubowo. Obecnie jest to pętla autobusowa

Wyłącznie buspasy – wariant 3

Ostatni wariant zakłada powstanie wyłącznie buspasów, bez budowy linii tramwajowej. Miałyby się one znaleźć na ul. Limanowskiego, Sybiraków, Wojska Polskiego do pętli Jakubowo.

W koncepcji tej założono, że odebrano by na wszystkich ulicach po jednym pasie samochodowym w każdą ze stron na rzecz ruchu autobusów. Na buspasie wyznaczono miejsca zatrzymywania autobusów przy przystankach bez wykonywania dodatkowych zatok. Nie wymagałoby to także przebudowy wiaduktu Powstańców Węgierskich.

Wzdłuż całej trasy zaprojektowano obustronne chodniki i jednostronną ścieżkę rowerową. Według tego wariantu miałoby powstać 1,95 km buspasów.

Konsultacje i warsztaty z mieszkańcami potrwają do końca listopada.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5